To accentuate or not to accentuate, that is the question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Neto, Alaim
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Guckert, Fabrícia Cristiane, Knaul, Kellin Karina Kreusch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90025
Resumo: This article aims to present the development of digital and analog games to be used in portuguese language classes. The focus is on resolving and/or mitigating deviations from the current reference standard, in order to improve writing. As a theoretical framework, the works of Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) and Volpato (2017). The starting point was the following hypothesis: if portuguese language teachers used games to teach, in practice, homonymy and graphic accentuation rules, the distances from the current reference standard would be alleviated, at least the most recurrent ones, identified in the students textual productions. It is concluded that games can be used as pedagogical tools, since they mobilize mental schemes that stimulate thinking and the ordering of time and space; integrate several dimensions of personality; favor the acquisition of cognitive behaviors and the development of skills.
id UFSC-24_11cee127e1c97345427902566bb59a9d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/90025
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling To accentuate or not to accentuate, that is the questionAceptar o no aceptar, esa es la cuestiónAcentuar ou não acentuar? Eis a questãoJogoAcentuação gráficaHomonímiaLingua PortuguesaJuegosAcento gráficoHomonimiaLingua portuguesaGraphic accent HomonymyGamePortuguese LanguageThis article aims to present the development of digital and analog games to be used in portuguese language classes. The focus is on resolving and/or mitigating deviations from the current reference standard, in order to improve writing. As a theoretical framework, the works of Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) and Volpato (2017). The starting point was the following hypothesis: if portuguese language teachers used games to teach, in practice, homonymy and graphic accentuation rules, the distances from the current reference standard would be alleviated, at least the most recurrent ones, identified in the students textual productions. It is concluded that games can be used as pedagogical tools, since they mobilize mental schemes that stimulate thinking and the ordering of time and space; integrate several dimensions of personality; favor the acquisition of cognitive behaviors and the development of skills.Este artículo tiene como objetivo presentar el desarrollo de juegos virtuales y analógicos para ser utilizados en las clases de lengua portuguesa. El enfoque está en resolver y/o mitigar las desviaciones del estándar de referencia actual, para mejorar la escritura. Como marco teórico, los trabajos de Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) y Volpato (2017). El punto de partida fue la siguiente hipótesis: si los profesores de lengua portuguesa utilizaran juegos para enseñar, en la práctica, las reglas de homonimia y acentuación gráfica, se aliviarían las distancias con el estándar de referencia actual, al menos las más recurrentes, identificadas en los textos de los estudiantes. producciones Se concluye que los juegos pueden ser utilizados como herramientas pedagógicas, ya que movilizan esquemas mentales que estimulan el pensamiento y la ordenación del tiempo y el espacio; integrar varias dimensiones de la personalidad; favorecer la adquisición de conductas cognitivas y el desarrollo de habilidades.Este artigo tem como objetivo apresentar a elaboração de jogos digitais e analógicos para serem usados nas aulas de Língua Portuguesa. O foco é solucionar e/ou amenizar os distanciamentos da norma de referência vigente, para aprimorara escrita. Como quadro teórico utilizou-se as obras de Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) e Volpato (2017). Partiu-se da seguinte hipótese: se os professores de Língua Portuguesa usassem jogos para ensinar, na prática, homonímia e regras de acentuação gráfica, se amenizaria os distanciamentos da norma de referência vigente, pelo menos os mais recorrentes, identificados nas produções textuais dos alunos. Conclui-se que os jogos podem ser utilizados como ferramentas pedagógicas, já que eles mobilizam esquemas mentais que estimulam o pensamento e a ordenação de tempo e espaço, integram várias dimensões da personalidade, favorecem a aquisição de condutas cognitivas e o desenvolvimento de habilidades.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9002510.5007/1984-8412.2023.e90025Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8944-8959Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8944-8959Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8944-89591984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90025/53279http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Neto, AlaimGuckert, Fabrícia CristianeKnaul, Kellin Karina Kreusch 2023-05-26T17:00:36Zoai:periodicos.ufsc.br:article/90025Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-05-26T17:00:36Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv To accentuate or not to accentuate, that is the question
Aceptar o no aceptar, esa es la cuestión
Acentuar ou não acentuar? Eis a questão
title To accentuate or not to accentuate, that is the question
spellingShingle To accentuate or not to accentuate, that is the question
Souza Neto, Alaim
Jogo
Acentuação gráfica
Homonímia
Lingua Portuguesa
Juegos
Acento gráfico
Homonimia
Lingua portuguesa
Graphic accent
Homonymy
Game
Portuguese Language
title_short To accentuate or not to accentuate, that is the question
title_full To accentuate or not to accentuate, that is the question
title_fullStr To accentuate or not to accentuate, that is the question
title_full_unstemmed To accentuate or not to accentuate, that is the question
title_sort To accentuate or not to accentuate, that is the question
author Souza Neto, Alaim
author_facet Souza Neto, Alaim
Guckert, Fabrícia Cristiane
Knaul, Kellin Karina Kreusch
author_role author
author2 Guckert, Fabrícia Cristiane
Knaul, Kellin Karina Kreusch
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Neto, Alaim
Guckert, Fabrícia Cristiane
Knaul, Kellin Karina Kreusch
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo
Acentuação gráfica
Homonímia
Lingua Portuguesa
Juegos
Acento gráfico
Homonimia
Lingua portuguesa
Graphic accent
Homonymy
Game
Portuguese Language
topic Jogo
Acentuação gráfica
Homonímia
Lingua Portuguesa
Juegos
Acento gráfico
Homonimia
Lingua portuguesa
Graphic accent
Homonymy
Game
Portuguese Language
description This article aims to present the development of digital and analog games to be used in portuguese language classes. The focus is on resolving and/or mitigating deviations from the current reference standard, in order to improve writing. As a theoretical framework, the works of Fernandes (2010), Macedo et al. (2000), Boal (2009), Vasconcellos (2003) and Volpato (2017). The starting point was the following hypothesis: if portuguese language teachers used games to teach, in practice, homonymy and graphic accentuation rules, the distances from the current reference standard would be alleviated, at least the most recurrent ones, identified in the students textual productions. It is concluded that games can be used as pedagogical tools, since they mobilize mental schemes that stimulate thinking and the ordering of time and space; integrate several dimensions of personality; favor the acquisition of cognitive behaviors and the development of skills.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90025
10.5007/1984-8412.2023.e90025
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90025
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e90025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90025/53279
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8944-8959
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8944-8959
Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8944-8959
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417703219200