Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dellagnelo, Adriana Kuerten
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Pedralli, Rosângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533
Resumo: This special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education.
id UFSC-24_547063478f420b6da4c245fc2a17f1df
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/48133
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of educationPresentación | La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguajeApresentação | A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagemThis special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education.Esta edición temática de Fórum Lingüístico propone para discutir cómo la perspectiva histórico-cultural, en cuanto a sobremanera el pensamiento de Vygotsky, puede resultar relevante para los profesionales ocupados con la educación en el lenguaje, ya sea como un objeto de enseñanza, ya sea como un objeto de investigación, en diferentes niveles de la educación. La relevancia de esta discusión se deriva del momento presente de la historia en la que el enfoque epistémico se pone en duda, elevando problemáticas complejas sobre el papel de la educación escolar.A edição temática da Fórum Linguístico propõe-se a discutir o modo como a perspectiva histórico-cultural, no que respeita sobremodo ao pensamento vygotskiano, pode se mostrar relevante para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem, quer seja como objeto de ensino, quer seja como objeto de pesquisa, em diferentes níveis de escolaridade. A relevância dessa discussão decorre do momento atual na história em que o enfoque epistêmico é posto em xeque, suscitando complexas problematizações acerca do papel da educação escolar. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p153310.5007/1984-8412.2016v13n4p1533Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1533-1540Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1533-1540Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1533-15401984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533/33379Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDellagnelo, Adriana KuertenPedralli, Rosângela2017-10-11T15:33:33Zoai:periodicos.ufsc.br:article/48133Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:31.041560Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
Presentación | La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje
Apresentação | A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem
title Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
spellingShingle Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
Dellagnelo, Adriana Kuerten
title_short Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
title_full Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
title_fullStr Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
title_full_unstemmed Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
title_sort Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
author Dellagnelo, Adriana Kuerten
author_facet Dellagnelo, Adriana Kuerten
Pedralli, Rosângela
author_role author
author2 Pedralli, Rosângela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dellagnelo, Adriana Kuerten
Pedralli, Rosângela
description This special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1533
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533/33379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1533-1540
Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1533-1540
Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1533-1540
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419545567232