Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533 |
Resumo: | This special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education. |
id |
UFSC-24_547063478f420b6da4c245fc2a17f1df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/48133 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of educationPresentación | La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguajeApresentação | A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagemThis special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education.Esta edición temática de Fórum Lingüístico propone para discutir cómo la perspectiva histórico-cultural, en cuanto a sobremanera el pensamiento de Vygotsky, puede resultar relevante para los profesionales ocupados con la educación en el lenguaje, ya sea como un objeto de enseñanza, ya sea como un objeto de investigación, en diferentes niveles de la educación. La relevancia de esta discusión se deriva del momento presente de la historia en la que el enfoque epistémico se pone en duda, elevando problemáticas complejas sobre el papel de la educación escolar.A edição temática da Fórum Linguístico propõe-se a discutir o modo como a perspectiva histórico-cultural, no que respeita sobremodo ao pensamento vygotskiano, pode se mostrar relevante para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem, quer seja como objeto de ensino, quer seja como objeto de pesquisa, em diferentes níveis de escolaridade. A relevância dessa discussão decorre do momento atual na história em que o enfoque epistêmico é posto em xeque, suscitando complexas problematizações acerca do papel da educação escolar. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p153310.5007/1984-8412.2016v13n4p1533Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1533-1540Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1533-1540Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1533-15401984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533/33379Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDellagnelo, Adriana KuertenPedralli, Rosângela2017-10-11T15:33:33Zoai:periodicos.ufsc.br:article/48133Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:31.041560Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education Presentación | La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje Apresentação | A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem |
title |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
spellingShingle |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education Dellagnelo, Adriana Kuerten |
title_short |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
title_full |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
title_fullStr |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
title_full_unstemmed |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
title_sort |
Presentation | The relevance of Vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education |
author |
Dellagnelo, Adriana Kuerten |
author_facet |
Dellagnelo, Adriana Kuerten Pedralli, Rosângela |
author_role |
author |
author2 |
Pedralli, Rosângela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dellagnelo, Adriana Kuerten Pedralli, Rosângela |
description |
This special edition of Fórum Linguístico aims to discuss how the historical-cultural perspective, with respect to Vygotskian thinking, can be relevant for professionals working with school education in language, whether as an object of teaching or as an object of research, at different levels of schooling. The relevance of this discussion stems from the current moment in history in which the epistemic approach is called into question, raising complex queries about the role of school education. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1533 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1533/33379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1533-1540 Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1533-1540 Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1533-1540 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051419545567232 |