Acquisition of English as L3 by Brazilian deaf users of libras as L1: theoretical and pedagogical implications
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/73120 |
Resumo: | This article aims at discussing methodological aspects related to the acquisition of a third language (L3) by deaf native speakers of Libras (Brazilian Sign Language), of Brazilian Portuguese as second language (L2) and learners of English or other additional language as third language (L3), by means of a literature review. Although Libras has become official language in Brazil by Law n. 10.436 in 2002, studies on the acquisition of additional languages by these learners, in special of an L3, are still incipient, as are the debates on how additional languages teaching and learning processes take place. Emphasis should be given to visual methods to develop literacy with deaf learners and to the association between the target language and Libras. |
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Acquisition of English as L3 by Brazilian deaf users of libras as L1: theoretical and pedagogical implicationsAdquisición del Inglés como L3 por sordos brasileños usuarios de libras como L1: consideraciones teorico-pedagógicasAquisição de inglês como L3 por surdos brasileiros usuários de Libras como L1: considerações teórico-pedagógicasThis article aims at discussing methodological aspects related to the acquisition of a third language (L3) by deaf native speakers of Libras (Brazilian Sign Language), of Brazilian Portuguese as second language (L2) and learners of English or other additional language as third language (L3), by means of a literature review. Although Libras has become official language in Brazil by Law n. 10.436 in 2002, studies on the acquisition of additional languages by these learners, in special of an L3, are still incipient, as are the debates on how additional languages teaching and learning processes take place. Emphasis should be given to visual methods to develop literacy with deaf learners and to the association between the target language and Libras.Este artículo tiene como objeto discutir cuestiones metodológicas para la adquisición de una tercera lengua (L3) por sujetos sordos usuarios nativos de Libras (Lengua Brasileña de Señales) (L1), de Portugués Brasileño como segunda lengua (L2) y aprendices de inglés u otra lengua adicional como tercera lengua (L3), desde una revisión de literatura. Aunque la Libras haya adquirido carácter oficial en Brasil por la Ley nº 10.436/2002, los estudios que investigan la adquisición de las lenguas adicionales por esos aprendices, en especial de una L3, son todavía incipientes, así como lo son los debates sobre cómo se da su proceso de enseñanza y aprendizaje. Se destaca el énfasis en métodos visuales para lograr la lectoescritura de los aprendices sordos y en la importancia de la asociación entre el idioma de destino y la Libras.Este artigo tem como objetivo discutir questões metodológicas relacionadas à aquisição de terceira língua (L3) por sujeitos surdos usuários nativos da Libras (L1), do Português Brasileiro como segunda língua (L2) e aprendizes de inglês ou outra língua adicional como terceira língua (L3), a partir de uma revisão de literatura. Embora a Libras tenha sido oficializada no Brasil pela Lei nº 10.436 de 2002, os estudos que investigam a aquisição de línguas adicionais por esses aprendizes, em especial de uma L3, são ainda incipientes, assim como são os debates sobre como se dá o seu processo de ensino e aprendizagem. Destaca-se a ênfase em métodos visuais para o alcance da literacia por aprendizes surdos e na associação entre a língua alvo e a Libras.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresRevisão de literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7312010.5007/1984-8412.2021.e73120Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6154-6166Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6154-6166Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6154-61661984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/73120/47291Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Clara CorsiniHübner, Lilian Cristine2021-09-10T12:59:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/73120Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:40.375447Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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