Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chambo, Gervásio
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80925
Resumo: This study aims to discuss the perceptions and reflections of bilingual education teachers in Mozambique on the exploration of translingual practices in post-transition grades. Basing on the analysis of unstructured interviews and the group discussion sessions in the process of internal and external validation of the results, this study found that teachers recognize the pedagogical problems associated with the use of monoglossic pedagogy in post-transition grades. However, teachers who participated in the translingual practice experiences favoured the use of translanguaging in post-transition grades whereas teachers who exclusively analysed the evidence of translanguaging in the classroom advocated the monoglossic pedagogical perspective in translingual practices. The study concludes that the practice of translanguaging, conditions teachers' perceptions and reflections about translanguaging in the post-transition grades.  
id UFSC-24_7908d8bb4c962d61dadfbf67694c9947
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/80925
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique Percepciones y reflexiones de los profesores sobre las prácticas pedagógicas de translenguaje en la enseñanza bilingüe en MozambiquePercepções e reflexões dos professores sobre as práticas pedagógicas de translinguagem no ensino bilíngue em MoçambiqueThis study aims to discuss the perceptions and reflections of bilingual education teachers in Mozambique on the exploration of translingual practices in post-transition grades. Basing on the analysis of unstructured interviews and the group discussion sessions in the process of internal and external validation of the results, this study found that teachers recognize the pedagogical problems associated with the use of monoglossic pedagogy in post-transition grades. However, teachers who participated in the translingual practice experiences favoured the use of translanguaging in post-transition grades whereas teachers who exclusively analysed the evidence of translanguaging in the classroom advocated the monoglossic pedagogical perspective in translingual practices. The study concludes that the practice of translanguaging, conditions teachers' perceptions and reflections about translanguaging in the post-transition grades.  Este estudio tiene como objetivo discutir las percepciones y reflexiones de los profesores de enseñanza bilíngue en Mozambique sobre la explotación de las prácticas de translenguaje en las clases de postransición. Con base en el análisis de entrevistas no estructuradas y de las sesiones de discusión en grupo en el proceso de validación interna y externa de los resultados, este estudio constató que los profesores reconocen los problemas pedagógicos asociados al uso de la pedagogía monoglósica en las clases de postransición. Sin embargo, los profesores que participaron en las experiencias prácticas de translenguaje son favorables al uso de esta en las clases de postransición, mientras que los profesores que exclusivamente analizaron las evidencias de translenguaje en el aula defendían la perspectiva monoglósica en las prácticas de translenguaje. El estudio concluye que los profesores analizan la relevancia de las prácticas de translenguaje en las clases de postransición a partir de la perspectiva de pedagogía monoglósica y de las evidencias de aprendizaje cualitativo de la L2 y de los contenidos académicos.Este estudo tem como objetivo discutir as percepções e reflexões dos professores de ensino bilíngue em Moçambique sobre a exploração das práticas de translinguagem nas classes de pós-transição. Com base na análise de entrevistas não-estruturadas e das sessões de discussão em grupo no processo de validação interna e externa dos resultados, este estudo constatou que os professores reconhecem os problemas pedagógicos associados ao uso da pedagogia monoglóssica nas classes de pós-transição. No entanto, os professores que participaram nas experiências práticas de translinguagem são favoráveis ao uso desta nas classes de póstransição ao passo que os professores que exclusivamente analisaram as evidências de translinguagem na sala de aulas defendiam a perspectiva monoglóssica nas práticas de translinguagem. O estudo conclui que os professores analisam a relevância das práticas de translinguagem nas classes de pós-transição a partir de visões da pedagogia monoglóssica e das evidências de aprendizagem qualitativa da L2 e dos conteúdos académicos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8092510.5007/1984-8412.2021.e80925Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-7126Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-7126Fórum Linguístico; v. 18 n. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-71261984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80925/48304http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChambo, Gervásio2022-02-15T13:07:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/80925Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:45.393392Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
Percepciones y reflexiones de los profesores sobre las prácticas pedagógicas de translenguaje en la enseñanza bilingüe en Mozambique
Percepções e reflexões dos professores sobre as práticas pedagógicas de translinguagem no ensino bilíngue em Moçambique
title Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
spellingShingle Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
Chambo, Gervásio
title_short Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
title_full Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
title_fullStr Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
title_full_unstemmed Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
title_sort Teachers' perceptions and reflections on translanguaging pedagogical practices in bilingual education in Mozambique
author Chambo, Gervásio
author_facet Chambo, Gervásio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chambo, Gervásio
description This study aims to discuss the perceptions and reflections of bilingual education teachers in Mozambique on the exploration of translingual practices in post-transition grades. Basing on the analysis of unstructured interviews and the group discussion sessions in the process of internal and external validation of the results, this study found that teachers recognize the pedagogical problems associated with the use of monoglossic pedagogy in post-transition grades. However, teachers who participated in the translingual practice experiences favoured the use of translanguaging in post-transition grades whereas teachers who exclusively analysed the evidence of translanguaging in the classroom advocated the monoglossic pedagogical perspective in translingual practices. The study concludes that the practice of translanguaging, conditions teachers' perceptions and reflections about translanguaging in the post-transition grades.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80925
10.5007/1984-8412.2021.e80925
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80925
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e80925
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/80925/48304
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-7126
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-7126
Fórum Linguístico; v. 18 n. 4 (2021): Línguas e multilinguismos em tempos de pandemia: acesso, justiça social, tradução; 7111-7126
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051421122625536