Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Nayara Stefanie Mandarino
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Elaine Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71069
Resumo: Considering the need to engage and motivate English language students within the context of the Language without Borders (LwB) program at the Federal University of Sergipe (UFS), gamification or the use of game thinking and mechanics in real life contexts was applied in a class from a 48-hour course. In this paper, this gamified class is analyzed and compared to a non-gamified one. We also investigate how students perceive the experience in comparison to the regular classes. The methodology employed is a qualitative teacher-research based on action research. Finally, we conclude that even though 100% of the students think that the gamified class is better, they feel just as motivated in non-gamified ones.
id UFSC-24_9a39e08fecb34c670c7a8101aef3763a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/71069
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS contextGamificación en clases de lengua inglesa: un estudio comparativo en el contexto ISF-UFSGamificação em aulas de língua inglesa: um estudo comparativo no contexto do ISF-UFSConsidering the need to engage and motivate English language students within the context of the Language without Borders (LwB) program at the Federal University of Sergipe (UFS), gamification or the use of game thinking and mechanics in real life contexts was applied in a class from a 48-hour course. In this paper, this gamified class is analyzed and compared to a non-gamified one. We also investigate how students perceive the experience in comparison to the regular classes. The methodology employed is a qualitative teacher-research based on action research. Finally, we conclude that even though 100% of the students think that the gamified class is better, they feel just as motivated in non-gamified ones.Teniendo en cuenta la necesidad de involucrar y motivar a los estudiantes de inglés en el contexto de Idiomas sin Fronteras (IsF) en la Universidad Federal de Sergipe (UFS), se aplicó la gamificación o el uso de técnicas y pensamiento orientado al juego  a una clase de un curso de 48 horas. En este artículo, esta clase gamificada se analiza y se compara con una clase no gamificada. También investigamos cómo los estudiantes perciben la experiencia en comparación con las clases regulares del programa. La metodología utilizada es cualitativa, caracterizada como investigación docente, basada en la investigación-acción. Finalmente, encontramos que, aunque con el 100% de los estudiantes calificando  la clase gamificada como mejor, se sienten igual de motivados que en las clases no gamificadas.Considerando a necessidade de engajar e motivar os alunos de língua inglesa no contexto do Idiomas sem Fronteiras (IsF) na Universidade Federal de Sergipe (UFS), a gamificação, ou uso de mecânicas e pensamento orientado a jogo (game thinking), foi aplicada em uma aula de um curso de 48 horas. Neste artigo, essa aula gamificada é analisada e comparada a uma aula não gamificada. Também investigamos como alunos percebem a experiência em comparação a aulas regulares do programa. A metodologia empregada é qualitativa, caracterizada como pesquisa docente, baseada na pesquisa-ação. Por fim, concluímos que, mesmo com 100% dos alunos classificando a aula gamificada como melhor, eles se sentem tão motivados nela quanto em aulas não gamificadas.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Qualitativa; Pesquisa-açãoavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7106910.5007/1984-8412.2021.e71069Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-5732Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-5732Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-57321984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71069/45894Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Nayara Stefanie MandarinoSantos, Elaine Maria2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/71069Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.042333Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
Gamificación en clases de lengua inglesa: un estudio comparativo en el contexto ISF-UFS
Gamificação em aulas de língua inglesa: um estudo comparativo no contexto do ISF-UFS
title Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
spellingShingle Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
Silva, Nayara Stefanie Mandarino
title_short Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
title_full Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
title_fullStr Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
title_full_unstemmed Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
title_sort Gamification in English language classes: a comparative study within the LWB-UFS context
author Silva, Nayara Stefanie Mandarino
author_facet Silva, Nayara Stefanie Mandarino
Santos, Elaine Maria
author_role author
author2 Santos, Elaine Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Nayara Stefanie Mandarino
Santos, Elaine Maria
description Considering the need to engage and motivate English language students within the context of the Language without Borders (LwB) program at the Federal University of Sergipe (UFS), gamification or the use of game thinking and mechanics in real life contexts was applied in a class from a 48-hour course. In this paper, this gamified class is analyzed and compared to a non-gamified one. We also investigate how students perceive the experience in comparison to the regular classes. The methodology employed is a qualitative teacher-research based on action research. Finally, we conclude that even though 100% of the students think that the gamified class is better, they feel just as motivated in non-gamified ones.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Qualitativa; Pesquisa-ação
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71069
10.5007/1984-8412.2021.e71069
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71069
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e71069
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71069/45894
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-5732
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-5732
Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5719-5732
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420513402880