"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915 |
Resumo: | This article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings. |
id |
UFSC-24_a52dc32b5108670805a6ca27db729131 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/41062 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers"¿Lista para brillar mucho, Acuariana?": el ethos del discurso de autoayuda para adolescentes"Pronta para brilhar muito, Aquariana?": o ethos do discurso de autoajuda para adolescentesThis article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings.En este artículo se analiza la formación del ethos del discurso de autoayuda para adolescentes desde la perspectiva del Análisis del Discurso francés. Partimos de una filosofía de ethos basado en Maingueneau (2008a, 2008b), que se centra en el análisis del intradiscourse, es decir, formas de hablar, formas de construcción textual, los faros de la superficie discursiva. El corpus se compone de tres ediciones publicadas por la revista Capricho. Los resultados muestran los efectos de los significados (empatía, espontaneidad, certeza, autoridad) establecidos en el acuerdo de comunicación firmado por esta revista, notando cómo contribuyen para la aproximación, mediante la lectura, entre enunciador periodista y receptor adolescente.Este artigo analisa a constituição do ethos do discurso de autoajuda para adolescentes sob a perspectiva da Análise do Discurso de linha francesa. Partimos de uma concepção de ethos fundamentada em Maingueneau (2008a, 2008b), que privilegia a análise do intradiscurso, isto é, os modos de dizer, as formas de construção textual, as balizas da superfície discursiva. O corpus compreende três edições publicadas pela revista Capricho. Os resultados apontam os efeitos de sentidos (empatia, espontaneidade, certeza, autoridade) estabelecidos no contrato de comunicação firmado por essa revista, percebendo como eles contribuem para a aproximação, por meio da leitura, entre enunciador jornalista e enunciatário adolescente.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2015-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p91510.5007/1984-8412.2015v12n4p915Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 915-929Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 915-929Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 915-9291984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915/31080Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAranha, Marize Barros RochaCarvalho, Cláuberson Correa2017-09-04T18:02:30Zoai:periodicos.ufsc.br:article/41062Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:26.124075Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers "¿Lista para brillar mucho, Acuariana?": el ethos del discurso de autoayuda para adolescentes "Pronta para brilhar muito, Aquariana?": o ethos do discurso de autoajuda para adolescentes |
title |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
spellingShingle |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers Aranha, Marize Barros Rocha |
title_short |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
title_full |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
title_fullStr |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
title_full_unstemmed |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
title_sort |
"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers |
author |
Aranha, Marize Barros Rocha |
author_facet |
Aranha, Marize Barros Rocha Carvalho, Cláuberson Correa |
author_role |
author |
author2 |
Carvalho, Cláuberson Correa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aranha, Marize Barros Rocha Carvalho, Cláuberson Correa |
description |
This article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915 10.5007/1984-8412.2015v12n4p915 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2015v12n4p915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915/31080 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 915-929 Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 915-929 Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 915-929 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051419000307712 |