"Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aranha, Marize Barros Rocha
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Carvalho, Cláuberson Correa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915
Resumo: This article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings.
id UFSC-24_a52dc32b5108670805a6ca27db729131
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/41062
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers"¿Lista para brillar mucho, Acuariana?": el ethos del discurso de autoayuda para adolescentes"Pronta para brilhar muito, Aquariana?": o ethos do discurso de autoajuda para adolescentesThis article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings.En este artículo se analiza la formación del ethos del discurso de autoayuda para adolescentes desde la perspectiva del Análisis del Discurso francés. Partimos de una filosofía de ethos basado en Maingueneau (2008a, 2008b), que se centra en el análisis del intradiscourse, es decir, formas de hablar, formas de construcción textual, los faros de la superficie discursiva. El corpus se compone de tres ediciones publicadas por la revista Capricho. Los resultados muestran los efectos de los significados (empatía, espontaneidad, certeza, autoridad) establecidos en el acuerdo de comunicación firmado por esta revista, notando cómo contribuyen para la aproximación, mediante la lectura, entre enunciador periodista y receptor adolescente.Este artigo analisa a constituição do ethos do discurso de autoajuda para adolescentes sob a perspectiva da Análise do Discurso de linha francesa. Partimos de uma concepção de ethos fundamentada em Maingueneau (2008a, 2008b), que privilegia a análise do intradiscurso, isto é, os modos de dizer, as formas de construção textual, as balizas da superfície discursiva. O corpus compreende três edições publicadas pela revista Capricho. Os resultados apontam os efeitos de sentidos (empatia, espontaneidade, certeza, autoridade) estabelecidos no contrato de comunicação firmado por essa revista, percebendo como eles contribuem para a aproximação, por meio da leitura, entre enunciador jornalista e enunciatário adolescente.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2015-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p91510.5007/1984-8412.2015v12n4p915Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 915-929Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 915-929Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 915-9291984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915/31080Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAranha, Marize Barros RochaCarvalho, Cláuberson Correa2017-09-04T18:02:30Zoai:periodicos.ufsc.br:article/41062Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:26.124075Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
"¿Lista para brillar mucho, Acuariana?": el ethos del discurso de autoayuda para adolescentes
"Pronta para brilhar muito, Aquariana?": o ethos do discurso de autoajuda para adolescentes
title "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
spellingShingle "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
Aranha, Marize Barros Rocha
title_short "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
title_full "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
title_fullStr "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
title_full_unstemmed "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
title_sort "Ready to shine a lot, Aquarian?": the ethos in the self-help discourse for teenagers
author Aranha, Marize Barros Rocha
author_facet Aranha, Marize Barros Rocha
Carvalho, Cláuberson Correa
author_role author
author2 Carvalho, Cláuberson Correa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aranha, Marize Barros Rocha
Carvalho, Cláuberson Correa
description This article analyzes the formation of the ethos in the self-help discourse for teenagers from the perspective of the French School of Discourse Analysis. We start from the conception of an ethos based on Maingueneau (2008a, 2008b), who focuses on the analysis of the intradiscourse, that is, ways of speaking and ways of textual construction – landmarks of the discursive surface. The corpus comprises three editions published by Capricho (a teen-targeted magazine). The results indicate the effects of meaning (empathy, spontaneity, certainty, authority) which are established in the communication contract signed by this magazine, observing how they contribute to the development of a closer relationship between enunciator (the journalist) and enunciatee (the teenagers) by means of such text readings.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915
10.5007/1984-8412.2015v12n4p915
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2015v12n4p915
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2015v12n4p915/31080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 12 No. 4 (2015); 915-929
Fórum Linguístico; Vol. 12 Núm. 4 (2015); 915-929
Fórum Linguístico; v. 12 n. 4 (2015); 915-929
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419000307712