The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74816 |
Resumo: | This paper aims to discuss the use of the term “language of science”, placing scientific production in Spanish at the center of the debate in the context of Spanish-speaking countries. We seek to answer three questions that help to problematize the use of the term in question, skewed to English, showing that Spanish can also be considered a language of science. This work is located in the field of Language Policy and Planning in Science and Higher Education (Planejamento linguístico na Ciência e Educação Superior - PPLICES), in dialogue with bibliometric information obtained from the Scielo database, which has proved to be an effective tool, however not totalizing, to assess the production, use and quality of the regional scientific publication. Based on the information presented, we found that the Spanish language dominates scientific production in Spanish-speaking countries and that these, in turn, reproduce asymmetries, showing the formation of “peripheral centers” (BEIGEL, 2016) with a high index of publication. |
id |
UFSC-24_c03e87e7bdcf4e9f9760ce8bf5df57d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/74816 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidatesEl examen Celpe-Bras como mecanismo de política lingüística para candidatos al PEC-GO exame Celpe-Bras como mecanismo de política linguística para candidatos ao PEC-GThis paper aims to discuss the use of the term “language of science”, placing scientific production in Spanish at the center of the debate in the context of Spanish-speaking countries. We seek to answer three questions that help to problematize the use of the term in question, skewed to English, showing that Spanish can also be considered a language of science. This work is located in the field of Language Policy and Planning in Science and Higher Education (Planejamento linguístico na Ciência e Educação Superior - PPLICES), in dialogue with bibliometric information obtained from the Scielo database, which has proved to be an effective tool, however not totalizing, to assess the production, use and quality of the regional scientific publication. Based on the information presented, we found that the Spanish language dominates scientific production in Spanish-speaking countries and that these, in turn, reproduce asymmetries, showing the formation of “peripheral centers” (BEIGEL, 2016) with a high index of publication.El artículo analiza cómo el examen Celpe-Bras actúa como un mecanismo de política lingüística para los candidatos al Programa de Estudiantes-Convenio de Pregrado (PEC-G) que participan en un curso de portugués ofrecido por una universidad brasileña. La noción teórica central utilizada es la de mecanismos de política lingüística, según Shohamy (2006). El procedimiento metodológico para la generación de datos fue la realización de entrevistas semiestructuradas. El análisis se basó en el contenido temático, en la selección léxica y en los elementos argumentativos según Koch (2000, 2011). Las conclusiones apuntan a la alineación de los estudiantes con las recomendaciones oficiales del Celpe-Bras, especialmente en relación con el contacto con diferentes géneros del discurso como manera de aprender la lengua portuguesa. Sin embargo, existe una tendencia a estudiarlos como fines en sí mismos, a partir de la memorización de sus características formales, configurando una posible distorsión de la propuesta del examen. Los estudiantes también usan la aproximación de las clases a lo que creen que es objeto de la evaluación del examen como criterio de la calidad del curso de portugués. El estudio contribuye a ampliar la discusión sobre la traducción de ideologías en prácticas de aprendizaje mediada por las pruebas como mecanismos de política linguística.O artigo discute como o exame Celpe-Bras atua como mecanismo de política linguística para candidatos ao Programa de Estudantes-Convênio de Graduação (PEC-G) participantes de um curso de português ofertado por uma universidade brasileira. A noção teórica central utilizada é a de mecanismos de política linguística, conforme Shohamy (2006). O procedimento metodológico para geração de dados foi a realização de entrevistas semiestruturadas. A análise dos dados enfocou o conteúdo temático, a seleção lexical e os elementos argumentativos segundo Koch (2000, 2011). As conclusões apontam para o alinhamento dos alunos às recomendações oficiais do Celpe-Bras, especialmente quanto ao contato com diversos gêneros do discurso como via para o aprendizado da língua portuguesa. Contudo, há uma tendência de estudar os gêneros como fins em si mesmos, com base na memorização de características formais, configurando uma possível distorção da proposta do exame. Os alunos também utilizam a aproximação das aulas ao que entendem ser objeto de avaliação do teste como critério de qualidade do curso de português frequentado. O estudo contribui para ampliar a discussão sobre a tradução de ideologias em práticas de aprendizagem mediada pelos testes como mecanismos de política linguística.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7481610.5007/1984-8412.2022.e74816Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7608-7620Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7608-7620Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7608-76201984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74816/49215Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDionísio, Cynthia Israelly Barbalho2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/74816Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:41.478131Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates El examen Celpe-Bras como mecanismo de política lingüística para candidatos al PEC-G O exame Celpe-Bras como mecanismo de política linguística para candidatos ao PEC-G |
title |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
spellingShingle |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates Dionísio, Cynthia Israelly Barbalho |
title_short |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
title_full |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
title_fullStr |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
title_full_unstemmed |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
title_sort |
The Celpe-Bras test as a language policy mechanism to PEC-G candidates |
author |
Dionísio, Cynthia Israelly Barbalho |
author_facet |
Dionísio, Cynthia Israelly Barbalho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dionísio, Cynthia Israelly Barbalho |
description |
This paper aims to discuss the use of the term “language of science”, placing scientific production in Spanish at the center of the debate in the context of Spanish-speaking countries. We seek to answer three questions that help to problematize the use of the term in question, skewed to English, showing that Spanish can also be considered a language of science. This work is located in the field of Language Policy and Planning in Science and Higher Education (Planejamento linguístico na Ciência e Educação Superior - PPLICES), in dialogue with bibliometric information obtained from the Scielo database, which has proved to be an effective tool, however not totalizing, to assess the production, use and quality of the regional scientific publication. Based on the information presented, we found that the Spanish language dominates scientific production in Spanish-speaking countries and that these, in turn, reproduce asymmetries, showing the formation of “peripheral centers” (BEIGEL, 2016) with a high index of publication. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74816 10.5007/1984-8412.2022.e74816 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74816 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e74816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/74816/49215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7608-7620 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7608-7620 Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7608-7620 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420643426304 |