Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva Bandeira, Vanessa Suzani
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Azevedo Fronza, Cátia, Luiz, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568
Resumo: Children in the literacy phase are in the process of formally learning to read and write. This learning must make sense to the child and be inserted in their social practices. Focusing on this process, this article seeks to reflect on a proposed activity developed by 1st grade teachers on the theme "environment", based on a study about (multi)literacies carried out during continuing education. Such reflection is based on discussions about literacy (SOARES, 2021), (multi)literacies (ROJO; MOURA, 2019), levels of axiological dimension (VOLOCHINOV, 2017) and mediation (VYGOTSKY, 2008), Subject's Zone of Potential Development (ZPD) (YYY, 20YY) and Zone of Depotential Development (HAAG, 2015). Such assumptions allowed us to identify, in the pedagogical proposal in focus, clues of what can lead to the (de)potentialization of the target students' development, besides unveiling the teacher's role as a mediator to contextualize the theme, question, explore and motivate learning.
id UFSC-24_c0f66d66960ba26dd63c401b3185fb30
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/89568
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectivesPotencialidades de la alfabetización y las (multi)alfabetizaciones: propuestas y perspectivasPotencialidades de alfabetização e (multi)letramentos: proposições e perspectivasInitial reading instruction(Multi)literaciesZone of potential development of the subjectAlfabetización(Multi)alfabetizaciónZona de desarrollo potencial del sujeitoAlfabetização(Multi)letramentosZona de Potencialização de Desenvolvimento do SujeitoChildren in the literacy phase are in the process of formally learning to read and write. This learning must make sense to the child and be inserted in their social practices. Focusing on this process, this article seeks to reflect on a proposed activity developed by 1st grade teachers on the theme "environment", based on a study about (multi)literacies carried out during continuing education. Such reflection is based on discussions about literacy (SOARES, 2021), (multi)literacies (ROJO; MOURA, 2019), levels of axiological dimension (VOLOCHINOV, 2017) and mediation (VYGOTSKY, 2008), Subject's Zone of Potential Development (ZPD) (YYY, 20YY) and Zone of Depotential Development (HAAG, 2015). Such assumptions allowed us to identify, in the pedagogical proposal in focus, clues of what can lead to the (de)potentialization of the target students' development, besides unveiling the teacher's role as a mediator to contextualize the theme, question, explore and motivate learning.Los niños en la fase de alfabetización están en proceso de aprender formalmente a leer y escribir. Este aprendizaje debe tener sentido para el niño e insertarse en sus prácticas sociales. Centrándose en este proceso, este artículo pretende reflexionar sobre la propuesta de actividad desarrollada por los profesores de primaria sobre el tema "entorno", a partir del estudio sobre las (multi)alfabetizaciones realizado durante la formación continua. Dicha reflexión se realiza a partir de las discusiones sobre alfabetización (SOARES, 2021), (multi)alfabetizaciones (ROJO; MOURA, 2019), niveles de dimensión axiológica (VOLOCHINOV, 2017) y mediación (VYGOTSKY, 2008), Zona de Desarrollo Potencial del Sujeto (ZPD) (YYY, 20YY) y Zona de Desarrollo Despotencial (HAAG, 2015). Tales premisas permitieron identificar, en la propuesta pedagógica en foco, pistas de lo que puede llevar a la (des)potenciación del desarrollo de los alumnos objetivo, además de develar el rol del profesor como mediador para contextualizar el tema, cuestionar, explorar y motivar el aprendizaje.Crianças em fase de alfabetização estão em processo de aprendizagem formal da leitura e da escrita. Essa aprendizagem deve fazer sentido para a criança e estar inserida em suas práticas sociais. Com foco nesse processo, este artigo busca refletir sobre proposta de atividade elaborada por professoras de 1º ano sobre o tema “meio ambiente”, fundamentada em estudo sobre (multi)letramentos realizados durante formação continuada. Tal reflexão se faz a partir de discussões sobre alfabetização (SOARES, 2021), (multi)letramentos (ROJO; MOURA, 2019), níveis de dimensão axiológica (VOLOCHINOV, 2017) e de mediação (VYGOTSKY, 2008), Zona de Potencialização de Desenvolvimento do Sujeito (ZPD) (YYY, 20YY) e Zona de Despotencialização de Desenvolvimento (HAAG, 2015). Tais pressupostos permitiram identificar, na proposta pedagógica em foco, pistas do que pode levar à (des)potencialização do desenvolvimento dos alunos-alvo, além de se desvelar o papel docente como mediador para contextualizar o tema, questionar, explorar e motivar a aprendizagem.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8956810.5007/1984-8412.2023.e89568Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-8773Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-8773Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-87731984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568/52482https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568/52483http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva Bandeira, Vanessa Suzanide Azevedo Fronza, CátiaLuiz, Simone2023-02-07T14:09:37Zoai:periodicos.ufsc.br:article/89568Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-02-07T14:09:37Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
Potencialidades de la alfabetización y las (multi)alfabetizaciones: propuestas y perspectivas
Potencialidades de alfabetização e (multi)letramentos: proposições e perspectivas
title Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
spellingShingle Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
da Silva Bandeira, Vanessa Suzani
Initial reading instruction
(Multi)literacies
Zone of potential development of the subject
Alfabetización
(Multi)alfabetización
Zona de desarrollo potencial del sujeito
Alfabetização
(Multi)letramentos
Zona de Potencialização de Desenvolvimento do Sujeito
title_short Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
title_full Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
title_fullStr Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
title_full_unstemmed Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
title_sort Potentialities of literacy and (multi)literacies: propositions and perspectives
author da Silva Bandeira, Vanessa Suzani
author_facet da Silva Bandeira, Vanessa Suzani
de Azevedo Fronza, Cátia
Luiz, Simone
author_role author
author2 de Azevedo Fronza, Cátia
Luiz, Simone
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv da Silva Bandeira, Vanessa Suzani
de Azevedo Fronza, Cátia
Luiz, Simone
dc.subject.por.fl_str_mv Initial reading instruction
(Multi)literacies
Zone of potential development of the subject
Alfabetización
(Multi)alfabetización
Zona de desarrollo potencial del sujeito
Alfabetização
(Multi)letramentos
Zona de Potencialização de Desenvolvimento do Sujeito
topic Initial reading instruction
(Multi)literacies
Zone of potential development of the subject
Alfabetización
(Multi)alfabetización
Zona de desarrollo potencial del sujeito
Alfabetização
(Multi)letramentos
Zona de Potencialização de Desenvolvimento do Sujeito
description Children in the literacy phase are in the process of formally learning to read and write. This learning must make sense to the child and be inserted in their social practices. Focusing on this process, this article seeks to reflect on a proposed activity developed by 1st grade teachers on the theme "environment", based on a study about (multi)literacies carried out during continuing education. Such reflection is based on discussions about literacy (SOARES, 2021), (multi)literacies (ROJO; MOURA, 2019), levels of axiological dimension (VOLOCHINOV, 2017) and mediation (VYGOTSKY, 2008), Subject's Zone of Potential Development (ZPD) (YYY, 20YY) and Zone of Depotential Development (HAAG, 2015). Such assumptions allowed us to identify, in the pedagogical proposal in focus, clues of what can lead to the (de)potentialization of the target students' development, besides unveiling the teacher's role as a mediator to contextualize the theme, question, explore and motivate learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568
10.5007/1984-8412.2023.e89568
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e89568
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568/52482
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/89568/52483
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-8773
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-8773
Fórum Linguístico; v. 20 n. 1 (2023): As Linguísticas da Alfabetização; 8757-8773
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417690636288