THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Merlin Deganutti de Barros, Eliana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Storto, Letícia Jovelina, dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583
Resumo: This paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students.
id UNISUL-3_ab256e14bcaf813ef180c89c1f3cda17
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9583
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIESEL DOCUMENTAL EN LA OLIMPIADA DE LENGUA PORTUGUESA: EL DESARROLLO DE NUEVAS (MULTI)ALFABETIZACIONESO DOCUMENTÁRIO NA OLIMPÍADA DE LÍNGUA PORTUGUESA: O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS (MULTI)LETRAMENTOSOlimpíadas da Língua PortuguesaMultiletramentosNovos (multi)letramentosFormação docenteGêneros textuaisPortuguese Language OlympicsMultiliteracyNew (multi)literaciesTeacher EducationTextual GenresOlimpíadas de la Lengua PortuguesaMultialfabetizaciónNuevas (multi)alfabetizacionesFormación docenteGéneros textualesThis paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students.En este artículo, se analiza el enfoque del género documental en el “Caderno do professor: orientações para produção do gênero documentário” de las “Olimpíadas da Língua Portuguesa”, un concurso de producción textual vinculado al programa “Escrevendo o Futuro”, coordinado por el Centro de Estudios e Investigaciones en Educación, Cultura y Acción Comunitaria. El objetivo es evaluar hasta qué punto la propuesta del Caderno, orientada hacia la didactización del documental, puede permitir el desarrollo de nuevas competencias en (multi)alfabetización y, en caso afirmativo, cuáles son las estrategias movilizadas para que esto ocurra. Para ello, se busca apoyo teórico en los estudios de alfabetización, con énfasis en las discusiones teóricas y metodológicas sobre multialfabetización y nuevas competencias en (multi)alfabetización. El análisis muestra que el “Caderno”, aunque no esté sistematizado metodológicamente a partir de una secuencia didáctica, como los demás géneros del concurso, proporciona apoyo para que el profesor pueda desarrollar nuevas competencias en (multi)alfabetización en sus alumnos a través de la instrumentalización semiótica del documental.Neste artigo, analisa-se a abordagem do gênero documentário no Caderno do professor: orientações para produção do gênero documentário, das Olimpíadas da Língua Portuguesa, um concurso de produção textual vinculado ao programa Escrevendo o Futuro, coordenado pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária. O objetivo é verificar em que medida a proposta do Caderno, voltado à didatização do documentário, pode possibilitar o desenvolvimento de novos (multi)letramentos e, em caso positivo, quais são as estratégias mobilizadas para que isso aconteça. Para tanto, busca-se aporte teórico nos estudos dos letramentos, com ênfase nas discussões teórico-metodológicas sobre multiletramentos e novos (multi)letramentos. A análise mostra que o Caderno, mesmo não sendo sistematizado metodologicamente a partir de uma sequência didática, como os demais gêneros do concurso, dá suporte para que o professor possa desenvolver novos (multi)letramentos em seus alunos a partir da instrumentalização semiótica do documentário.Silvânia Siebert2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-11Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-111982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583/13775Copyright (c) 2023 Eliana Merlin Deganutti de Barros, Letícia Jovelina Storto, Marilúcia dos Santos Domingos Striquerinfo:eu-repo/semantics/openAccessMerlin Deganutti de Barros, ElianaStorto, Letícia Jovelinados Santos Domingos Striquer, Marilúcia2024-02-12T22:30:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9583Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-12T22:30:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
EL DOCUMENTAL EN LA OLIMPIADA DE LENGUA PORTUGUESA: EL DESARROLLO DE NUEVAS (MULTI)ALFABETIZACIONES
O DOCUMENTÁRIO NA OLIMPÍADA DE LÍNGUA PORTUGUESA: O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS (MULTI)LETRAMENTOS
title THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
spellingShingle THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
Merlin Deganutti de Barros, Eliana
Olimpíadas da Língua Portuguesa
Multiletramentos
Novos (multi)letramentos
Formação docente
Gêneros textuais
Portuguese Language Olympics
Multiliteracy
New (multi)literacies
Teacher Education
Textual Genres
Olimpíadas de la Lengua Portuguesa
Multialfabetización
Nuevas (multi)alfabetizaciones
Formación docente
Géneros textuales
title_short THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
title_full THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
title_fullStr THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
title_full_unstemmed THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
title_sort THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
author Merlin Deganutti de Barros, Eliana
author_facet Merlin Deganutti de Barros, Eliana
Storto, Letícia Jovelina
dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia
author_role author
author2 Storto, Letícia Jovelina
dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Merlin Deganutti de Barros, Eliana
Storto, Letícia Jovelina
dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Olimpíadas da Língua Portuguesa
Multiletramentos
Novos (multi)letramentos
Formação docente
Gêneros textuais
Portuguese Language Olympics
Multiliteracy
New (multi)literacies
Teacher Education
Textual Genres
Olimpíadas de la Lengua Portuguesa
Multialfabetización
Nuevas (multi)alfabetizaciones
Formación docente
Géneros textuales
topic Olimpíadas da Língua Portuguesa
Multiletramentos
Novos (multi)letramentos
Formação docente
Gêneros textuais
Portuguese Language Olympics
Multiliteracy
New (multi)literacies
Teacher Education
Textual Genres
Olimpíadas de la Lengua Portuguesa
Multialfabetización
Nuevas (multi)alfabetizaciones
Formación docente
Géneros textuales
description This paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583/13775
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-11
Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-11
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572149350400