THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583 |
Resumo: | This paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students. |
id |
UNISUL-3_ab256e14bcaf813ef180c89c1f3cda17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9583 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIESEL DOCUMENTAL EN LA OLIMPIADA DE LENGUA PORTUGUESA: EL DESARROLLO DE NUEVAS (MULTI)ALFABETIZACIONESO DOCUMENTÁRIO NA OLIMPÍADA DE LÍNGUA PORTUGUESA: O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS (MULTI)LETRAMENTOSOlimpíadas da Língua PortuguesaMultiletramentosNovos (multi)letramentosFormação docenteGêneros textuaisPortuguese Language OlympicsMultiliteracyNew (multi)literaciesTeacher EducationTextual GenresOlimpíadas de la Lengua PortuguesaMultialfabetizaciónNuevas (multi)alfabetizacionesFormación docenteGéneros textualesThis paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students.En este artículo, se analiza el enfoque del género documental en el “Caderno do professor: orientações para produção do gênero documentário” de las “Olimpíadas da Língua Portuguesa”, un concurso de producción textual vinculado al programa “Escrevendo o Futuro”, coordinado por el Centro de Estudios e Investigaciones en Educación, Cultura y Acción Comunitaria. El objetivo es evaluar hasta qué punto la propuesta del Caderno, orientada hacia la didactización del documental, puede permitir el desarrollo de nuevas competencias en (multi)alfabetización y, en caso afirmativo, cuáles son las estrategias movilizadas para que esto ocurra. Para ello, se busca apoyo teórico en los estudios de alfabetización, con énfasis en las discusiones teóricas y metodológicas sobre multialfabetización y nuevas competencias en (multi)alfabetización. El análisis muestra que el “Caderno”, aunque no esté sistematizado metodológicamente a partir de una secuencia didáctica, como los demás géneros del concurso, proporciona apoyo para que el profesor pueda desarrollar nuevas competencias en (multi)alfabetización en sus alumnos a través de la instrumentalización semiótica del documental.Neste artigo, analisa-se a abordagem do gênero documentário no Caderno do professor: orientações para produção do gênero documentário, das Olimpíadas da Língua Portuguesa, um concurso de produção textual vinculado ao programa Escrevendo o Futuro, coordenado pelo Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária. O objetivo é verificar em que medida a proposta do Caderno, voltado à didatização do documentário, pode possibilitar o desenvolvimento de novos (multi)letramentos e, em caso positivo, quais são as estratégias mobilizadas para que isso aconteça. Para tanto, busca-se aporte teórico nos estudos dos letramentos, com ênfase nas discussões teórico-metodológicas sobre multiletramentos e novos (multi)letramentos. A análise mostra que o Caderno, mesmo não sendo sistematizado metodologicamente a partir de uma sequência didática, como os demais gêneros do concurso, dá suporte para que o professor possa desenvolver novos (multi)letramentos em seus alunos a partir da instrumentalização semiótica do documentário.Silvânia Siebert2023-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-11Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-111982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583/13775Copyright (c) 2023 Eliana Merlin Deganutti de Barros, Letícia Jovelina Storto, Marilúcia dos Santos Domingos Striquerinfo:eu-repo/semantics/openAccessMerlin Deganutti de Barros, ElianaStorto, Letícia Jovelinados Santos Domingos Striquer, Marilúcia2024-02-12T22:30:04Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9583Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2024-02-12T22:30:04Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES EL DOCUMENTAL EN LA OLIMPIADA DE LENGUA PORTUGUESA: EL DESARROLLO DE NUEVAS (MULTI)ALFABETIZACIONES O DOCUMENTÁRIO NA OLIMPÍADA DE LÍNGUA PORTUGUESA: O DESENVOLVIMENTO DE NOVOS (MULTI)LETRAMENTOS |
title |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
spellingShingle |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES Merlin Deganutti de Barros, Eliana Olimpíadas da Língua Portuguesa Multiletramentos Novos (multi)letramentos Formação docente Gêneros textuais Portuguese Language Olympics Multiliteracy New (multi)literacies Teacher Education Textual Genres Olimpíadas de la Lengua Portuguesa Multialfabetización Nuevas (multi)alfabetizaciones Formación docente Géneros textuales |
title_short |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
title_full |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
title_fullStr |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
title_full_unstemmed |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
title_sort |
THE DOCUMENTARY IN PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPICS: THE DEVELOPMENT OF NEW (MULTI)LITERACIES |
author |
Merlin Deganutti de Barros, Eliana |
author_facet |
Merlin Deganutti de Barros, Eliana Storto, Letícia Jovelina dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia |
author_role |
author |
author2 |
Storto, Letícia Jovelina dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Merlin Deganutti de Barros, Eliana Storto, Letícia Jovelina dos Santos Domingos Striquer, Marilúcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Olimpíadas da Língua Portuguesa Multiletramentos Novos (multi)letramentos Formação docente Gêneros textuais Portuguese Language Olympics Multiliteracy New (multi)literacies Teacher Education Textual Genres Olimpíadas de la Lengua Portuguesa Multialfabetización Nuevas (multi)alfabetizaciones Formación docente Géneros textuales |
topic |
Olimpíadas da Língua Portuguesa Multiletramentos Novos (multi)letramentos Formação docente Gêneros textuais Portuguese Language Olympics Multiliteracy New (multi)literacies Teacher Education Textual Genres Olimpíadas de la Lengua Portuguesa Multialfabetización Nuevas (multi)alfabetizaciones Formación docente Géneros textuales |
description |
This paper analyzes the approach of the genre documentary in the Professor’s notebook: guidelines for the production of the documentary genre, of the Portuguese Language Olympics, a textual production contest linked to the Writing the Future program, coordinated by the Centro de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Ação Comunitária (Center of Studies and Education Research, Culture and Communitarian Action). The objective is to verify in which way the proposal of the Notebook, aimed at the didacticization of the documentary, can possibly the development of new (multi)literacy in a positive case, in which the mobilized strategies work. Therefore, theoretical contribution is sought in the studies of literacy, with emphasis on the methodological-theoretical discussions about multiliteracy and new (multi)literacy. The analysis shows that the Notebook, even though not methodologically systematized from a didactic sequence, such as the other genres of the contest, gives support so that the professor can, from the semiotics instrumentalization of the documentary, develop new (multi)literacy with their students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/9583/13775 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 23 (2023); e-1982-4017-23-11 Linguagem em (Dis)curso; v. 23 (2023); e-1982-4017-23-11 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220572149350400 |