Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056 |
Resumo: | This paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base. |
id |
UFSC-24_e6e0641a39d729cde5f09f988a3c6159 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/88056 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computingPensamiento computacional en las clases de Lengua Portuguesa en la Enseñanza Primaria: relato de experiencia con computación desconectadaPensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental: um relato de experiência com computação desplugadaPortuguese Language TeachingComputational ThinkingUnplugged ComputingEnseñanza de la Lengua PortuguesaPensamiento ComputacionalInformática desconectadaEnsino de Língua PortuguesaPensamento ComputacionalComputação DesplugadaThis paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base.Este artículo relata una experiencia de trabajo con pensamiento computacional en clases de lengua portuguesa para alumnos del 7º y del 9º año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública de Mato Grosso. El estudio describe la percepción de dos docentes de la disciplina respecto a la participación de los estudiantes en la situación didáctica y a los conceptos de pensamento computacional, estilística y morfofonología trabajados en la actividad pedagógica a través de recursos informáticos desconectados. La actividad realizada fue “Puedes repetir”, extraída del libro Computer Science Unplugged, que promueve la computación desconectada como metodología de enseñanza. Los resultados apuntan para la aceptación por parte de profesoras y estudiantes, así como la posibilidad de integrar el pensamiento computacional y la enseñanza de la lengua portuguesa en actividades que estén en línea con la Base Común Curricular Nacional.Este artigo relata uma experiência de trabalho com pensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa para alunos do 7º e do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual de Mato Grosso. O estudo descreve a percepção de duas professoras da disciplina quanto à participação dos alunos na situação didática e quanto aos conceitos de pensamento computacional, estilística e morfofonologia trabalhados na atividade pedagógica por meio de recursos de computação desplugada. A atividade realizada foi a “Você pode repetir”, retirada do livro Computer Science Unplugged, que promove a computação desplugada como metodologia de ensino. Os resultados apontam a aceitação por professoras e alunos, bem como a possibilidade de integração de pensamento computacional e ensino de língua portuguesa em atividades que se coadunam com a Base Nacional Comum Curricular.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8805610.5007/1984-8412.2023.e88056Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9695-9708Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9695-9708Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9695-97081984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056/55366http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBourscheid Sassi, SabrinaMaciel, CristianoPereira, Vinícius Carvalho2024-03-06T18:59:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/88056Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:20Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing Pensamiento computacional en las clases de Lengua Portuguesa en la Enseñanza Primaria: relato de experiencia con computación desconectada Pensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental: um relato de experiência com computação desplugada |
title |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
spellingShingle |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing Bourscheid Sassi, Sabrina Portuguese Language Teaching Computational Thinking Unplugged Computing Enseñanza de la Lengua Portuguesa Pensamiento Computacional Informática desconectada Ensino de Língua Portuguesa Pensamento Computacional Computação Desplugada |
title_short |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
title_full |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
title_fullStr |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
title_full_unstemmed |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
title_sort |
Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing |
author |
Bourscheid Sassi, Sabrina |
author_facet |
Bourscheid Sassi, Sabrina Maciel, Cristiano Pereira, Vinícius Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Maciel, Cristiano Pereira, Vinícius Carvalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bourscheid Sassi, Sabrina Maciel, Cristiano Pereira, Vinícius Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese Language Teaching Computational Thinking Unplugged Computing Enseñanza de la Lengua Portuguesa Pensamiento Computacional Informática desconectada Ensino de Língua Portuguesa Pensamento Computacional Computação Desplugada |
topic |
Portuguese Language Teaching Computational Thinking Unplugged Computing Enseñanza de la Lengua Portuguesa Pensamiento Computacional Informática desconectada Ensino de Língua Portuguesa Pensamento Computacional Computação Desplugada |
description |
This paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056 10.5007/1984-8412.2023.e88056 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e88056 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056/55366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9695-9708 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9695-9708 Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9695-9708 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417680150528 |