Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bourscheid Sassi, Sabrina
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Maciel, Cristiano, Pereira, Vinícius Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056
Resumo: This paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base.
id UFSC-24_e6e0641a39d729cde5f09f988a3c6159
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/88056
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computingPensamiento computacional en las clases de Lengua Portuguesa en la Enseñanza Primaria: relato de experiencia con computación desconectadaPensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental: um relato de experiência com computação desplugadaPortuguese Language TeachingComputational ThinkingUnplugged ComputingEnseñanza de la Lengua PortuguesaPensamiento ComputacionalInformática desconectadaEnsino de Língua PortuguesaPensamento ComputacionalComputação DesplugadaThis paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base.Este artículo relata una experiencia de trabajo con pensamiento computacional en clases de lengua portuguesa para alumnos del 7º y del 9º año de la Enseñanza Fundamental de una escuela pública de Mato Grosso. El estudio describe la percepción de dos docentes de la disciplina respecto a la participación de los estudiantes en la situación didáctica y a los conceptos de pensamento computacional, estilística y morfofonología trabajados en la actividad pedagógica a través de recursos informáticos desconectados. La actividad realizada fue “Puedes repetir”, extraída del libro Computer Science Unplugged, que promueve la computación desconectada como metodología de enseñanza. Los resultados apuntan para la aceptación por parte de profesoras y estudiantes, así como la posibilidad de integrar el pensamiento computacional y la enseñanza de la lengua portuguesa en actividades que estén en línea con la Base Común Curricular Nacional.Este artigo relata uma experiência de trabalho com pensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa para alunos do 7º e do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola estadual de Mato Grosso. O estudo descreve a percepção de duas professoras da disciplina quanto à participação dos alunos na situação didática e quanto aos conceitos de pensamento computacional, estilística e morfofonologia trabalhados na atividade pedagógica por meio de recursos de computação desplugada. A atividade realizada foi a “Você pode repetir”, retirada do livro Computer Science Unplugged, que promove a computação desplugada como metodologia de ensino. Os resultados apontam a aceitação por professoras e alunos, bem como a possibilidade de integração de pensamento computacional e ensino de língua portuguesa em atividades que se coadunam com a Base Nacional Comum Curricular.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/8805610.5007/1984-8412.2023.e88056Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9695-9708Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9695-9708Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9695-97081984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056/55366http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBourscheid Sassi, SabrinaMaciel, CristianoPereira, Vinícius Carvalho2024-03-06T18:59:20Zoai:periodicos.ufsc.br:article/88056Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:20Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
Pensamiento computacional en las clases de Lengua Portuguesa en la Enseñanza Primaria: relato de experiencia con computación desconectada
Pensamento computacional em aulas de Língua Portuguesa no Ensino Fundamental: um relato de experiência com computação desplugada
title Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
spellingShingle Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
Bourscheid Sassi, Sabrina
Portuguese Language Teaching
Computational Thinking
Unplugged Computing
Enseñanza de la Lengua Portuguesa
Pensamiento Computacional
Informática desconectada
Ensino de Língua Portuguesa
Pensamento Computacional
Computação Desplugada
title_short Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
title_full Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
title_fullStr Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
title_full_unstemmed Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
title_sort Computational thinking in Portuguese classes in Elementary School: an experience report with unplugged computing
author Bourscheid Sassi, Sabrina
author_facet Bourscheid Sassi, Sabrina
Maciel, Cristiano
Pereira, Vinícius Carvalho
author_role author
author2 Maciel, Cristiano
Pereira, Vinícius Carvalho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bourscheid Sassi, Sabrina
Maciel, Cristiano
Pereira, Vinícius Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese Language Teaching
Computational Thinking
Unplugged Computing
Enseñanza de la Lengua Portuguesa
Pensamiento Computacional
Informática desconectada
Ensino de Língua Portuguesa
Pensamento Computacional
Computação Desplugada
topic Portuguese Language Teaching
Computational Thinking
Unplugged Computing
Enseñanza de la Lengua Portuguesa
Pensamiento Computacional
Informática desconectada
Ensino de Língua Portuguesa
Pensamento Computacional
Computação Desplugada
description This paper presents an experience report of working with computational thinking in Portuguese language classes for 7th and 9th grade students at an Elementary State School in Mato Grosso. The study describes two teachers’ views on students’ participation in the didactic situation and on the concepts of computational thinking, stylistics and morphophonology addressed in the pedagogical activities with unplugged computing resources. The pedagogical activities were based on the task “You can repeat”, taken from the book Computer Science Unplugged, which promotes unplugged computing as a teaching methodology. The results show teachers’ and students’ acceptance of this methodology, and that it is possible to integrate computational thinking and Portuguese language teaching in activities in line with the National Curricular Common Base.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056
10.5007/1984-8412.2023.e88056
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e88056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/88056/55366
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9695-9708
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9695-9708
Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9695-9708
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417680150528