The therapeutic applicability of literaries texts for children
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2004v9n18p72 |
Resumo: | The article follows the aristotelics theory to admit the possibility that the literature perform a cure function, relief the emotions pressions. Articulate the literary with bibliotherapy, give emphasis in the reading as catharsis. Follows the same way of Freud thoughts, who presents the laugh as therapeutic, as tensions depurative. Presents, also of others ideas: identification, introjection, projection, introspection and compensation. Presents analisys of literaries texts for children and your therapeutic applicability to hospitalized children. |
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The therapeutic applicability of literaries texts for childrenA aplicabilidade terapêutica de textos literários para criançasBiblioterapiaLiteratura infantilLeitura para crianças hospitalizadasFunção terapêutica da leituraCatarseBibliotherapyChildren literatureReading for hospitalized childrenTherapeutic function of readingCatharsisThe article follows the aristotelics theory to admit the possibility that the literature perform a cure function, relief the emotions pressions. Articulate the literary with bibliotherapy, give emphasis in the reading as catharsis. Follows the same way of Freud thoughts, who presents the laugh as therapeutic, as tensions depurative. Presents, also of others ideas: identification, introjection, projection, introspection and compensation. Presents analisys of literaries texts for children and your therapeutic applicability to hospitalized children.O artigo apóia-se na teoria aristotélica de admitir a possibilidade de a literatura desempenhar uma função de cura ao aliviar a pressão das emoções. Articula o literário com a biblioterapia, permitindo enfocar a leitura como catarse. Baseia-se também, no pensamento de Freud, que apresenta o riso como terapêutico, como depurativo das tensões. Vale-se, ainda dos seguintes conceitos associados à terapia pela literatura: identificação, introjeção, projeção, introspecção e compensação. Apresenta análises de modelos de textos literários infantis e sua aplicabilidade terapêutica em crianças hospitalizadas.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2004-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2004v9n18p7210.5007/1518-2924.2004v9n18p72Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 9 No. 18 (2004); 72-89Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 9 Núm. 18 (2004); 72-89Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 9 n. 18 (2004); 72-891518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2004v9n18p72/5474Copyright (c) 2004 Clarice Fortkamp Caldinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaldin, Clarice Fortkamp2023-08-04T12:46:31Zoai:periodicos.ufsc.br:article/160Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-08-04T12:46:31Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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