Emotions come into play in teaching of Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Mauro Sérgio da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Martínez Álvarez, Lucio, Almeida, Felipe Quintão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102091
Resumo: This article is an excerpt from the doctoral thesis which investigates the “place” of emotion in teaching of Physical Education in Brazil. Thus, this article offers theoretical reflections about this concept based on the ideals of Andrea Scarantino, a scholar in the field of Philosophy of Emotions, with the aim of discussing the contributions of the Motivational Theory of Emotion for the understanding of teaching in Physical Education at schools. 
id UFSC-2_1e3756b3c4f40f1545a441516d894c57
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/102091
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Emotions come into play in teaching of Physical EducationLas emociones entran en juego en la enseñanza en Educación FísicaAs emoções entram em jogo na docência em Educação FísicaPhysical educationTeachingEmotionsEducación físicaDocênciaEmocionesEducação físicaDocênciaEmoçõesThis article is an excerpt from the doctoral thesis which investigates the “place” of emotion in teaching of Physical Education in Brazil. Thus, this article offers theoretical reflections about this concept based on the ideals of Andrea Scarantino, a scholar in the field of Philosophy of Emotions, with the aim of discussing the contributions of the Motivational Theory of Emotion for the understanding of teaching in Physical Education at schools. Este artículo es un extracto de la tesis doctoral que investiga el “lugar” de la emoción en la enseñanza de la Educación Física en Brasil. Por lo tanto, se ofrece una reflexión teórica sobre el concepto a partir de las proposiciones de Andrea Scarantino, estudioso en el campo de la Filosofía de las Emociones, con el objetivo de discutir los aportes de su teoría motivacional de las emociones a la comprensión de la enseñanza en la Educación Física escolar.Este artigo é um recorte da tese de doutorado que investiga o “lugar” da emoção na docência em Educação Física no Brasil. Parte-se do pressuposto de que as emoções influenciam na intervenção pedagógica, na forma como os professores se relacionam com o ambiente, com os estudantes e, consequentemente, na construção da identidade profissional.  Oferece, para tanto, uma reflexão teórica sobre o conceito a partir das proposições de Andrea Scarantino, um estudioso do campo da Filosofia das Emoções, com o intuito de discutir as contribuições de sua teoria motivacional das emoções para a compreensão da docência na Educação Física escolar.  Universidade Federal de Santa Catarina2024-11-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/10209110.5007/2175-8042.2024.e102091Motrivivência; v. 36 n. 67 (2024); 1-202175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102091/57995Copyright (c) 2024 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Mauro Sérgio daMartínez Álvarez, LucioAlmeida, Felipe Quintão2024-11-18T20:42:52Zoai:periodicos.ufsc.br:article/102091Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2024-11-18T20:42:52Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotions come into play in teaching of Physical Education
Las emociones entran en juego en la enseñanza en Educación Física
As emoções entram em jogo na docência em Educação Física
title Emotions come into play in teaching of Physical Education
spellingShingle Emotions come into play in teaching of Physical Education
Silva, Mauro Sérgio da
Physical education
Teaching
Emotions
Educación física
Docência
Emociones
Educação física
Docência
Emoções
title_short Emotions come into play in teaching of Physical Education
title_full Emotions come into play in teaching of Physical Education
title_fullStr Emotions come into play in teaching of Physical Education
title_full_unstemmed Emotions come into play in teaching of Physical Education
title_sort Emotions come into play in teaching of Physical Education
author Silva, Mauro Sérgio da
author_facet Silva, Mauro Sérgio da
Martínez Álvarez, Lucio
Almeida, Felipe Quintão
author_role author
author2 Martínez Álvarez, Lucio
Almeida, Felipe Quintão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Mauro Sérgio da
Martínez Álvarez, Lucio
Almeida, Felipe Quintão
dc.subject.por.fl_str_mv Physical education
Teaching
Emotions
Educación física
Docência
Emociones
Educação física
Docência
Emoções
topic Physical education
Teaching
Emotions
Educación física
Docência
Emociones
Educação física
Docência
Emoções
description This article is an excerpt from the doctoral thesis which investigates the “place” of emotion in teaching of Physical Education in Brazil. Thus, this article offers theoretical reflections about this concept based on the ideals of Andrea Scarantino, a scholar in the field of Philosophy of Emotions, with the aim of discussing the contributions of the Motivational Theory of Emotion for the understanding of teaching in Physical Education at schools. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-11-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102091
10.5007/2175-8042.2024.e102091
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102091
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2024.e102091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/102091/57995
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 36 n. 67 (2024); 1-20
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1818083285698347008