FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Taffarel, Celi Zulke
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Lacks, Solange, Santos Júnior, Cláudio de Lira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/681
Resumo: The present text on formation of professors of physical education recoups, on the other hand, data of the situation of the education and of the sport in Brazil and for another one it evidences the strategy and the tactics, for the approval and implementation of the lines of direction of the physical education being distinguished it analysis that allows to recognize what approximately to make front to the necessary curricular reorganization of the 650 existing courses of physical education in Brazil. It has as objective to register given - developed activities, taken positions, defended conceptions - in period (2000 the 2006) but, also, to indicate the theoretical debate around the problematic one of the formation of professors of physical education. It does not only portray the position of the majority and its tactics to reaffirm the hegemonic one - disqualification in the academic formation for the division in the courses in teaching degree and graduation in physical education -, but, it presents indications of tactical actions for the formation of professors in the perspective of the emancipation human being.
id UFSC-2_7e05401ecdfe0367715207f822a490ef
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/681
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e TáticasThe present text on formation of professors of physical education recoups, on the other hand, data of the situation of the education and of the sport in Brazil and for another one it evidences the strategy and the tactics, for the approval and implementation of the lines of direction of the physical education being distinguished it analysis that allows to recognize what approximately to make front to the necessary curricular reorganization of the 650 existing courses of physical education in Brazil. It has as objective to register given - developed activities, taken positions, defended conceptions - in period (2000 the 2006) but, also, to indicate the theoretical debate around the problematic one of the formation of professors of physical education. It does not only portray the position of the majority and its tactics to reaffirm the hegemonic one - disqualification in the academic formation for the division in the courses in teaching degree and graduation in physical education -, but, it presents indications of tactical actions for the formation of professors in the perspective of the emancipation human being.O presente texto sobre formação de professores de educação física recupera, por um lado, dados da situação da educação e do esporte no Brasil e, por outro, evidencia a estratégia e a tática para a aprovação e implementação das diretrizes da educação física, destacando-se a análise que permite reconhecer o que fazer frente à necessária reestruturação curricular dos, aproximadamente, 650 cursos de educação física existentes no Brasil. Tem como objetivo registrar dados - atividades desenvolvidas, posições tomadas, visões defendidas - em um dado período (2000 a 2006), mas, também, indicar o debate teórico em torno da problemática da formação de professores de educação física. Este texto não retrata somente a posição da maioria e suas táticas para reafirmar o hegemônico – desqualificação na formação acadêmica pela divisão nos cursos em licenciatura e graduação em educação física, mas apresenta indicações de ações táticas para a formação de professores na perspectiva da emancipação humana.Universidade Federal de Santa Catarina2008-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/68110.5007/%xMotrivivência; n. 26 (2006): Formação profissional II; 89-1112175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/681/1871Taffarel, Celi ZulkeLacks, SolangeSantos Júnior, Cláudio de Lirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-24T09:52:04Zoai:periodicos.ufsc.br:article/681Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-10-24T09:52:04Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
title FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
spellingShingle FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
Taffarel, Celi Zulke
title_short FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
title_full FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
title_fullStr FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
title_full_unstemmed FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
title_sort FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA: Estratégia e Táticas
author Taffarel, Celi Zulke
author_facet Taffarel, Celi Zulke
Lacks, Solange
Santos Júnior, Cláudio de Lira
author_role author
author2 Lacks, Solange
Santos Júnior, Cláudio de Lira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Taffarel, Celi Zulke
Lacks, Solange
Santos Júnior, Cláudio de Lira
description The present text on formation of professors of physical education recoups, on the other hand, data of the situation of the education and of the sport in Brazil and for another one it evidences the strategy and the tactics, for the approval and implementation of the lines of direction of the physical education being distinguished it analysis that allows to recognize what approximately to make front to the necessary curricular reorganization of the 650 existing courses of physical education in Brazil. It has as objective to register given - developed activities, taken positions, defended conceptions - in period (2000 the 2006) but, also, to indicate the theoretical debate around the problematic one of the formation of professors of physical education. It does not only portray the position of the majority and its tactics to reaffirm the hegemonic one - disqualification in the academic formation for the division in the courses in teaching degree and graduation in physical education -, but, it presents indications of tactical actions for the formation of professors in the perspective of the emancipation human being.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/681
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/681
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/681/1871
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 26 (2006): Formação profissional II; 89-111
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434851000057856