Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pithan da Silva, Sidinei
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528
Resumo: This study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education.
id UFSC-2_e1f9c767e4cdc7283afbfae1b605f0ac
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/95528
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical EducationLa pedagogía crítica en tiempos de modernidad flexible/líquida: implicaciones para la enseñanza de la Educación FísicaPedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em Educação FísicaCritical pedagogyModernityTeachingPhysical educationPedagogía crítica ModernidadEnseñandoEducación físicaEducação físicaModernidadeDocênciaPedagogia críticaThis study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education.Este estudio tematiza las condiciones de possibilidad de una pedagogia crítica en el escenario de la modernidad flexible/líquida, analizando algunas implicaciones para la enseñanza em Educación Física. El abordaje teórico-metodológico consiste en un ensayo crítico-hermenéutico, teniendo em cuenta las reconfiguraciones del mundo del trabajo em el siglo 21 y sus relaciones con la cultura del cuerpo, la educación del cuerpo, y, en consecuencia, el currículo y la acción docente en Educación Física.Este estudo tematiza as condições de possibilidade de uma pedagogia crítica no cenário da modernidade flexível/líquida, analisando algumas implicações para a docência em Educação Física. O enfoque teórico-metodológico consiste em um ensaio crítico-hermenêutico, tendo em vista as reconfigurações do mundo do trabalho no século 21 e suas relações com a cultura corporal, a educação corporal, e, por conseguinte, o currículo e a ação docente em Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9552810.5007/2175-8042.2023.e95528Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-192175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528/53788Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPithan da Silva, Sidinei2023-12-05T13:12:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/95528Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-12-05T13:12:18Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
La pedagogía crítica en tiempos de modernidad flexible/líquida: implicaciones para la enseñanza de la Educación Física
Pedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em Educação Física
title Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
spellingShingle Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
Pithan da Silva, Sidinei
Critical pedagogy
Modernity
Teaching
Physical education
Pedagogía crítica
Modernidad
Enseñando
Educación física
Educação física
Modernidade
Docência
Pedagogia crítica
title_short Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
title_full Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
title_fullStr Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
title_full_unstemmed Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
title_sort Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
author Pithan da Silva, Sidinei
author_facet Pithan da Silva, Sidinei
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pithan da Silva, Sidinei
dc.subject.por.fl_str_mv Critical pedagogy
Modernity
Teaching
Physical education
Pedagogía crítica
Modernidad
Enseñando
Educación física
Educação física
Modernidade
Docência
Pedagogia crítica
topic Critical pedagogy
Modernity
Teaching
Physical education
Pedagogía crítica
Modernidad
Enseñando
Educación física
Educação física
Modernidade
Docência
Pedagogia crítica
description This study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528
10.5007/2175-8042.2023.e95528
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2023.e95528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528/53788
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-19
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1799875255017144320