Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528 |
Resumo: | This study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education. |
id |
UFSC-2_e1f9c767e4cdc7283afbfae1b605f0ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/95528 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical EducationLa pedagogía crítica en tiempos de modernidad flexible/líquida: implicaciones para la enseñanza de la Educación FísicaPedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em Educação FísicaCritical pedagogyModernityTeachingPhysical educationPedagogía crítica ModernidadEnseñandoEducación físicaEducação físicaModernidadeDocênciaPedagogia críticaThis study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education.Este estudio tematiza las condiciones de possibilidad de una pedagogia crítica en el escenario de la modernidad flexible/líquida, analizando algunas implicaciones para la enseñanza em Educación Física. El abordaje teórico-metodológico consiste en un ensayo crítico-hermenéutico, teniendo em cuenta las reconfiguraciones del mundo del trabajo em el siglo 21 y sus relaciones con la cultura del cuerpo, la educación del cuerpo, y, en consecuencia, el currículo y la acción docente en Educación Física.Este estudo tematiza as condições de possibilidade de uma pedagogia crítica no cenário da modernidade flexível/líquida, analisando algumas implicações para a docência em Educação Física. O enfoque teórico-metodológico consiste em um ensaio crítico-hermenêutico, tendo em vista as reconfigurações do mundo do trabalho no século 21 e suas relações com a cultura corporal, a educação corporal, e, por conseguinte, o currículo e a ação docente em Educação Física.Universidade Federal de Santa Catarina2023-07-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9552810.5007/2175-8042.2023.e95528Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-192175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528/53788Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPithan da Silva, Sidinei2023-12-05T13:12:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/95528Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-12-05T13:12:18Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education La pedagogía crítica en tiempos de modernidad flexible/líquida: implicaciones para la enseñanza de la Educación Física Pedagogia crítica em tempos de modernidade flexível/líquida: implicações para a docência em Educação Física |
title |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
spellingShingle |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education Pithan da Silva, Sidinei Critical pedagogy Modernity Teaching Physical education Pedagogía crítica Modernidad Enseñando Educación física Educação física Modernidade Docência Pedagogia crítica |
title_short |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
title_full |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
title_fullStr |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
title_full_unstemmed |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
title_sort |
Critical pedagogy in times of flexible/liquid modernity: implications for teaching in Physical Education |
author |
Pithan da Silva, Sidinei |
author_facet |
Pithan da Silva, Sidinei |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pithan da Silva, Sidinei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Critical pedagogy Modernity Teaching Physical education Pedagogía crítica Modernidad Enseñando Educación física Educação física Modernidade Docência Pedagogia crítica |
topic |
Critical pedagogy Modernity Teaching Physical education Pedagogía crítica Modernidad Enseñando Educación física Educação física Modernidade Docência Pedagogia crítica |
description |
This study thematizes the conditions of possibility of a critical pedagogy in the scenario of flexible/liquid modernity, analyzing some implications for teaching in Physical Education. The theoretical and methodological approach consists of a critical-hermeneutic essay, given the reconfiguration of the world of work in the twenty-first century and its relations with body culture, body education, and, consequently, the curriculum and the teaching action in Physical Education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528 10.5007/2175-8042.2023.e95528 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2023.e95528 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/95528/53788 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-19 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1799875255017144320 |