The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro dos Santos, Márcio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista GEMInIS
Texto Completo: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24
Resumo: The relation between trailer and film create a logic of texts from the reconfiguring of the original narrative in filmic texts that are appropriate to many of the communication channels that are used in those big Hollywood launching campaigns. In this scenario, a new form of seriality is established using resources common to fictional series, such as the construction of suspense not only to guarantee the interest of the spectator on the wait of the next episode, but to make him follow the development of the movie product, from its early production moments, up to its commercialization in secondary markets
id UFSCAR-2_548a46cad684c5907daae807ab779fa1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24
network_acronym_str UFSCAR-2
network_name_str Revista GEMInIS
repository_id_str
spelling The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinemaO trailer, o filme e a serialidade no modelo dos blockbusters do cinema hollywoodiano contemporâneoTrailerSerialidadeNarrativa.The relation between trailer and film create a logic of texts from the reconfiguring of the original narrative in filmic texts that are appropriate to many of the communication channels that are used in those big Hollywood launching campaigns. In this scenario, a new form of seriality is established using resources common to fictional series, such as the construction of suspense not only to guarantee the interest of the spectator on the wait of the next episode, but to make him follow the development of the movie product, from its early production moments, up to its commercialization in secondary marketsA relação entre trailer e filme, dentro do atual modelo de produção e comercialização da indústria do cinema americano, perpassa o simples binômio “peça de divulgação x produto divulgado”, para criar uma nova lógica de intertextualidades a partir da reconfiguração da narrativa original, em diversos paratextos fílmicos que se adéquam aos muitos canais de comunicação utilizados nas campanhas de lançamento dos grandes filmes hollywoodianos. Nesse cenário, que começa a se consolidar a partir das três últimas décadas do século XX, uma lógica de serialidade é estabelecida entre os diversos elementos produzidos com essa finalidade, que inclui as vezes também, nos casos de grande sucesso de bilheteria, as próprias sequencias dos filmes originais e que, no conjunto, se utilizam de vários recursos característicos das séries ficcionais, tais como a construção do suspense e o uso de ganchos, agora não apenas para garantir a manutenção do interesse do espectador  a espera do próximo episódio, mas sim para fazê-lo acompanhar todo o desenvolvimento do produto filme, desde os seus primeiros momentos de produção até sua comercialização em mercados secundários, como o de games, licenciamento, parques temáticos e outros.UFSCar2010-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24Revista GEMInIS; v. 1 n. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-316Revista GEMInIS; Vol. 1 No. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-316Revista GEMInIS; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-3162179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24/22Carneiro dos Santos, Márcioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-10T20:12:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2020-08-10T20:12:44Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.none.fl_str_mv The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
O trailer, o filme e a serialidade no modelo dos blockbusters do cinema hollywoodiano contemporâneo
title The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
spellingShingle The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
Carneiro dos Santos, Márcio
Trailer
Serialidade
Narrativa.
title_short The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
title_full The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
title_fullStr The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
title_full_unstemmed The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
title_sort The trailer, the film and the seriality in the model of the blockbusters of the contemporary hollywood cinema
author Carneiro dos Santos, Márcio
author_facet Carneiro dos Santos, Márcio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro dos Santos, Márcio
dc.subject.por.fl_str_mv Trailer
Serialidade
Narrativa.
topic Trailer
Serialidade
Narrativa.
description The relation between trailer and film create a logic of texts from the reconfiguring of the original narrative in filmic texts that are appropriate to many of the communication channels that are used in those big Hollywood launching campaigns. In this scenario, a new form of seriality is established using resources common to fictional series, such as the construction of suspense not only to guarantee the interest of the spectator on the wait of the next episode, but to make him follow the development of the movie product, from its early production moments, up to its commercialization in secondary markets
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24
url https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/24/22
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv Revista GEMInIS; v. 1 n. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-316
Revista GEMInIS; Vol. 1 No. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-316
Revista GEMInIS; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 299-316
2179-1465
reponame:Revista GEMInIS
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Revista GEMInIS
collection Revista GEMInIS
repository.name.fl_str_mv Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.geminisufscar@gmail.com
_version_ 1789434637093699584