“From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Fernanda Daniela Dornelas
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Resende, Karolyne Araújo, Pedroso, Sânya, Ferreira, Taciana Caldas, Machado, Richardson Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4031
Resumo: Objective: to report our experience of the workshops "Orality and Strategic Communication" developed with the students of undergraduate Nursingcourse at Federal University of São João Del Rei. Addressing to the importance of promoting a better academic performance of students regarding skills of oral communication according Portuguese grammar rules. Methods: it is an experience report conducted by the students of the Tutorial Education Program. Results: workshops were used in the filming which allowed a selfassessment by the student participant and the monitoring of their learning. Conclusion: the workshop facilitated the rescue of students content grammatically and improvement of strategic communication. It also allowed the students gain knowledge about mental health, which is used as transverse axis connecting all the content of the workshops, aiming to maintain a connection between the professional practice in nursing and mental illness
id UFSM-12_028fb8c3a3c268190e3e023746d3e45a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4031
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication“De la locura a la ciencia" talleres de oralidad y comunicación estratégica“Da loucura a ciência” oficinas de oralidade e comunicação estratégicaNursingEducationCommunicationEnfermeríaEducaciónComunicaciónEnfermagemEducaçãoComunicaçãoObjective: to report our experience of the workshops "Orality and Strategic Communication" developed with the students of undergraduate Nursingcourse at Federal University of São João Del Rei. Addressing to the importance of promoting a better academic performance of students regarding skills of oral communication according Portuguese grammar rules. Methods: it is an experience report conducted by the students of the Tutorial Education Program. Results: workshops were used in the filming which allowed a selfassessment by the student participant and the monitoring of their learning. Conclusion: the workshop facilitated the rescue of students content grammatically and improvement of strategic communication. It also allowed the students gain knowledge about mental health, which is used as transverse axis connecting all the content of the workshops, aiming to maintain a connection between the professional practice in nursing and mental illnessObjetivo: presentar la experiencia de los talleres de “Oralidad y Comunicación Estratégica”, desarrollados con los estudiantes de enfermería en la Universidad Federal de São João Del Rei. Frente a la importancia de promover un mejor rendimiento académico de los estudiantes en las habilidades de comunicación oral en conformidad con las reglas de la gramática del idioma portugués. Métodos: se trata de un relato de experiencia llevada a cabo por los estudiantes del Programa de Educación Tutorial. Resultados: en los talleres utilizaron rodajes que permitió una auto-evaluación por parte del estudiante participante y el seguimiento de su aprendizaje. Conclusión: El taller facilitó el rescate de los estudiantes el contenido gramatical y la mejora de la comunicación estratégica. También permitió a los estudiantes adquirir conocimientos sobre la salud mental, que se utilizó como eje transversal de conexión de todo el contenido de los talleres, con el objetivo de mantener una conexión entre la práctica profesional en enfermería y la enfermedad mental.Objetivo: relatar a experiência das oficinas de “Oralidade e Comunicação Estratégica” desenvolvidas com os alunos do curso de graduação em enfermagem na Universidade Federal de São João Del Rei, abordando a importância de se promover o melhor desempenho acadêmico destes alunos nas habilidades da comunicação oral em consonância com as normas gramaticais da língua portuguesa. Métodos: trata-se de um relato de experiência realizado pelas alunas bolsistas do Programa de Educação Tutorial. Resultados: nas oficinas foram utilizadas filmagens às quais permitiram uma autoavaliação pelo aluno participante e o acompanhamento do seu aprendizado. Considerações finais: as oficinas facilitaram aos alunos o resgate do conteúdo gramatical e o aperfeiçoamento da comunicação estratégica. Também permitiram aos acadêmicos obterem conhecimentos sobre a saúde mental, sendo este utilizado como eixo transversal, interligando todos os conteúdos das oficinas, com intuito de manter uma conexão entre a prática profissional em Enfermagem e as doenças mentais.Universidade Federal de Santa Maria2012-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/403110.5902/217976924031Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 3 (2012); 577 - 5832179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4031/pdfNunes, Fernanda Daniela DornelasResende, Karolyne AraújoPedroso, SânyaFerreira, Taciana CaldasMachado, Richardson Mirandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4031Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:26Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
“De la locura a la ciencia" talleres de oralidad y comunicación estratégica
“Da loucura a ciência” oficinas de oralidade e comunicação estratégica
title “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
spellingShingle “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
Nunes, Fernanda Daniela Dornelas
Nursing
Education
Communication
Enfermería
Educación
Comunicación
Enfermagem
Educação
Comunicação
title_short “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
title_full “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
title_fullStr “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
title_full_unstemmed “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
title_sort “From madness to science" workshops for Oral and Strategic Communication
author Nunes, Fernanda Daniela Dornelas
author_facet Nunes, Fernanda Daniela Dornelas
Resende, Karolyne Araújo
Pedroso, Sânya
Ferreira, Taciana Caldas
Machado, Richardson Miranda
author_role author
author2 Resende, Karolyne Araújo
Pedroso, Sânya
Ferreira, Taciana Caldas
Machado, Richardson Miranda
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Fernanda Daniela Dornelas
Resende, Karolyne Araújo
Pedroso, Sânya
Ferreira, Taciana Caldas
Machado, Richardson Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education
Communication
Enfermería
Educación
Comunicación
Enfermagem
Educação
Comunicação
topic Nursing
Education
Communication
Enfermería
Educación
Comunicación
Enfermagem
Educação
Comunicação
description Objective: to report our experience of the workshops "Orality and Strategic Communication" developed with the students of undergraduate Nursingcourse at Federal University of São João Del Rei. Addressing to the importance of promoting a better academic performance of students regarding skills of oral communication according Portuguese grammar rules. Methods: it is an experience report conducted by the students of the Tutorial Education Program. Results: workshops were used in the filming which allowed a selfassessment by the student participant and the monitoring of their learning. Conclusion: the workshop facilitated the rescue of students content grammatically and improvement of strategic communication. It also allowed the students gain knowledge about mental health, which is used as transverse axis connecting all the content of the workshops, aiming to maintain a connection between the professional practice in nursing and mental illness
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4031
10.5902/217976924031
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4031
identifier_str_mv 10.5902/217976924031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/4031/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 3 (2012); 577 - 583
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041211625472