Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588 |
Resumo: | Aim: to describe the academic experience on developing educational actions about COVID-19 prevention with adolescents. Method: experience report about health education practices developed with 334 adolescents, divided in 15 groups, who study in the public education system in Valparaíso de Goiás. Actions were developed, in March 2020, using the theoretical framework of culture circles, mediated by nursing and physiotherapy students. Results: educational actions were developed through Freire’s culture circles and the problematization, to assist adolescents to transit from naive conscience to critical conscience, about COVID-19 prevention and care. Conclusion: educational actions, with a Freirean culture circle, are essential to strengthen the exchange and construction of knowledge mediated by scientific knowledge that can demystify taboos, alleviate doubts, and generate possibilities for health promotion and care. Descritores: Educação em Saúde; Saúde do Adolescente; COVID-19; Serviços de Saúde Escolar; Autocuidado |
id |
UFSM-12_401f8ab0c5fbc49a2705831c406a2ac1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69588 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience reportAcciones educativas sobre prevención de la COVID-19 con adolescentes: relato de experienciaAções educativas com adolescentes sobre a prevenção da COVID-19: relato de experiênciaEducação em SaúdeSaúde do AdolescenteCOVID-19Serviços de Saúde EscolarAutocuidadoEducación en SaludSalud del AdolescenteCOVID-19Servicios de Salud EscolarAutocuidadoHealth EducationAdolescent HealthCOVID-19School Health ServicesSelf CareAim: to describe the academic experience on developing educational actions about COVID-19 prevention with adolescents. Method: experience report about health education practices developed with 334 adolescents, divided in 15 groups, who study in the public education system in Valparaíso de Goiás. Actions were developed, in March 2020, using the theoretical framework of culture circles, mediated by nursing and physiotherapy students. Results: educational actions were developed through Freire’s culture circles and the problematization, to assist adolescents to transit from naive conscience to critical conscience, about COVID-19 prevention and care. Conclusion: educational actions, with a Freirean culture circle, are essential to strengthen the exchange and construction of knowledge mediated by scientific knowledge that can demystify taboos, alleviate doubts, and generate possibilities for health promotion and care. Descritores: Educação em Saúde; Saúde do Adolescente; COVID-19; Serviços de Saúde Escolar; AutocuidadoObjetivo: describir la experiencia académica en el desarrollo de acciones educativas sobre la prevención de la COVID-19 con adolescentes. Método: relato de experiencia sobre prácticas de educación en salud desarrollada con 334 adolescentes, divididos en 15 grupos, que estudian en el sistema de educación pública de Valparaíso de Goiás. Las acciones fueron desarrolladas, en marzo de 2020, utilizando el referencial teórico de los círculos de cultura, mediados por estudiantes de enfermería y fisioterapia. Resultados: se desarrollaron acciones educativas a través de los círculos de cultura de Freire y la problematización, para ayudar a los adolescentes a transitar de la conciencia ingenua a la conciencia crítica, sobre la prevención y atención de la COVID-19. Conclusión: las acciones educativas, con círculo de cultura freireana, son fundamentales para fortalecer el intercambio y la construcción de saberes mediados por saberes científicos que puedan desmitificar tabúes, disipar dudas y generar posibilidades de promoción y cuidado de la salud. Descritores: Educação em Saúde; Saúde do Adolescente; COVID-19; Servicios de Salud Escolar; AutocuidadoObjetivo: descrever a experiência acadêmica na realização de ações educativas, com adolescentes sobre a prevenção da COVID-19. Método: relato de experiência sobre as práticas de educação em saúde realizadas com 334 adolescentes, divididos em 15 turmas, estudantes da rede municipal de ensino no município de Valparaíso de Goiás. As atividades foram desenvolvidas, em março de 2020, utilizando o referencial metodológico do círculo de cultura, mediadas por estudantes de enfermagem e fisioterapia. Resultados: as ações educativas tiveram como referencial os círculos de cultura de Paulo Freire e a problematização, a fim de que os adolescentes pudessem transitar da consciência ingênua para a consciência crítica, sobre prevenção e cuidado a respeito da COVID-19. Conclusão: ações educativas, com círculo de cultura freireano, são essenciais para fortalecer a troca e construção de saberes mediados pelos conhecimentos científicos que podem desmistificar tabus, amenizar as dúvidas e gerar possibilidades para a promoção da saúde e cuidado.Universidade Federal de Santa Maria2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/6958810.5902/2179769269588Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e272179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48641http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48642http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48643http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48644Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBubadué, Renata de MouraSantos, Carla Chiste TomazoliSilveira, Andressa daJantsch, Leonardo BigolinKimura, Cristilene Akiko2022-08-11T13:25:30Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/69588Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2022-08-11T13:25:30Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report Acciones educativas sobre prevención de la COVID-19 con adolescentes: relato de experiencia Ações educativas com adolescentes sobre a prevenção da COVID-19: relato de experiência |
title |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
spellingShingle |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report Bubadué, Renata de Moura Educação em Saúde Saúde do Adolescente COVID-19 Serviços de Saúde Escolar Autocuidado Educación en Salud Salud del Adolescente COVID-19 Servicios de Salud Escolar Autocuidado Health Education Adolescent Health COVID-19 School Health Services Self Care |
title_short |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
title_full |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
title_fullStr |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
title_full_unstemmed |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
title_sort |
Educational activities about COVID-19 prevention with adolescents: experience report |
author |
Bubadué, Renata de Moura |
author_facet |
Bubadué, Renata de Moura Santos, Carla Chiste Tomazoli Silveira, Andressa da Jantsch, Leonardo Bigolin Kimura, Cristilene Akiko |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Carla Chiste Tomazoli Silveira, Andressa da Jantsch, Leonardo Bigolin Kimura, Cristilene Akiko |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bubadué, Renata de Moura Santos, Carla Chiste Tomazoli Silveira, Andressa da Jantsch, Leonardo Bigolin Kimura, Cristilene Akiko |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Saúde do Adolescente COVID-19 Serviços de Saúde Escolar Autocuidado Educación en Salud Salud del Adolescente COVID-19 Servicios de Salud Escolar Autocuidado Health Education Adolescent Health COVID-19 School Health Services Self Care |
topic |
Educação em Saúde Saúde do Adolescente COVID-19 Serviços de Saúde Escolar Autocuidado Educación en Salud Salud del Adolescente COVID-19 Servicios de Salud Escolar Autocuidado Health Education Adolescent Health COVID-19 School Health Services Self Care |
description |
Aim: to describe the academic experience on developing educational actions about COVID-19 prevention with adolescents. Method: experience report about health education practices developed with 334 adolescents, divided in 15 groups, who study in the public education system in Valparaíso de Goiás. Actions were developed, in March 2020, using the theoretical framework of culture circles, mediated by nursing and physiotherapy students. Results: educational actions were developed through Freire’s culture circles and the problematization, to assist adolescents to transit from naive conscience to critical conscience, about COVID-19 prevention and care. Conclusion: educational actions, with a Freirean culture circle, are essential to strengthen the exchange and construction of knowledge mediated by scientific knowledge that can demystify taboos, alleviate doubts, and generate possibilities for health promotion and care. Descritores: Educação em Saúde; Saúde do Adolescente; COVID-19; Serviços de Saúde Escolar; Autocuidado |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588 10.5902/2179769269588 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769269588 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48641 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48642 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48643 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/69588/48644 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Enfermagem da UFSM http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 12 (2022); e27 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944045469892608 |