Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Saionara Nunes de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Bernardi, Mariely Carmelina, Prado, Marta Lenise do, Lazzari, Daniele Delacanal, Lino, Murielk Motta, Vicensi, Maria do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498
Resumo: Aim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning space
id UFSM-12_5a3532995336e967fdb3462577e5631f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14498
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s TheoryProfesores de enfermería y el desarrollo de competencias: reflexiones sobre la teoría de philippe perrenoudProfessores de enfermagem e o desenvolvimento de competências: reflexões sobre a teoria de Philippe PerrenoudTeachingProfessional competenceEducationnursingFacultyEnseñanzaCompetencia profesionalEducación en enfermeríaDocentes de enfermeríaEnsinoCompetência profissionalEducação em enfermagemDocentes de enfermagemFormação em EnfermagemAim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning spaceObjetivo: reflexionar acerca de las diez competencias necesarias para el profesor, propuestas por Perrenoud, desde la perspectiva de la educación superior en enfermería. Método: es una reflexión teórica. Resultados: en la formación de enfermería, desde las Directrices Curriculares Nacionales establecidas hace más de una década, se apunta la necesidad de desarrollar habilidades y competencias de distintos órdenes. Todavía queda la necesidad de profesores fomentar la reflexión y el conocimiento, apropiándose de posibilidades que ofrecen el concepto de competencia. Conclusión: las diez competencias presentados por Philippe Perrenoud ofrecen posibilidades y permiten a los profesores repensar y reorientar sus prácticas, adaptándose a la oferta de nuevas oportunidades educativas de acuerdo con la situación o el espacio de aprendizaje.http://dx.doi.org/10.5902/2179769214498RESUMO: Objetivo: refletir sobre as dez competências necessárias aos docentes, propostas por Perrenoud, sob a ótica do ensino superior em enfermagem. Método: trata-se de uma reflexão teórica. Resultados: na formação do enfermeiro, a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais instituídas há mais de uma década, aponta-se para a necessidade de desenvolver habilidades e competências das mais diversas ordens. No entanto, permanece ainda a necessidade de os professores, neste cenário, construírem saberes e fomentarem reflexão, apropriando-se das possibilidades ofertadas pela noção de competências. Conclusões: reflete-se que as dez competências apresentadas por Philippe Perrenoud oferecem possibilidades que permitem aos docentes repensarem e redirecionarem suas práticas, adequando ou ofertando novas possibilidades de ensino conforme situação ou espaço de aprendizagem.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1449810.5902/2179769214498Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 589 - 5962179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498/pdfOliveira, Saionara Nunes deBernardi, Mariely CarmelinaPrado, Marta Lenise doLazzari, Daniele DelacanalLino, Murielk MottaVicensi, Maria do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14498Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:36Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
Profesores de enfermería y el desarrollo de competencias: reflexiones sobre la teoría de philippe perrenoud
Professores de enfermagem e o desenvolvimento de competências: reflexões sobre a teoria de Philippe Perrenoud
title Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
spellingShingle Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
Oliveira, Saionara Nunes de
Teaching
Professional competence
Education
nursing
Faculty
Enseñanza
Competencia profesional
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Ensino
Competência profissional
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Formação em Enfermagem
title_short Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
title_full Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
title_fullStr Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
title_full_unstemmed Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
title_sort Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
author Oliveira, Saionara Nunes de
author_facet Oliveira, Saionara Nunes de
Bernardi, Mariely Carmelina
Prado, Marta Lenise do
Lazzari, Daniele Delacanal
Lino, Murielk Motta
Vicensi, Maria do Carmo
author_role author
author2 Bernardi, Mariely Carmelina
Prado, Marta Lenise do
Lazzari, Daniele Delacanal
Lino, Murielk Motta
Vicensi, Maria do Carmo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Saionara Nunes de
Bernardi, Mariely Carmelina
Prado, Marta Lenise do
Lazzari, Daniele Delacanal
Lino, Murielk Motta
Vicensi, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching
Professional competence
Education
nursing
Faculty
Enseñanza
Competencia profesional
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Ensino
Competência profissional
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Formação em Enfermagem
topic Teaching
Professional competence
Education
nursing
Faculty
Enseñanza
Competencia profesional
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Ensino
Competência profissional
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Formação em Enfermagem
description Aim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning space
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498
10.5902/2179769214498
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498
identifier_str_mv 10.5902/2179769214498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 589 - 596
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042824335360