Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498 |
Resumo: | Aim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning space |
id |
UFSM-12_5a3532995336e967fdb3462577e5631f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14498 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s TheoryProfesores de enfermería y el desarrollo de competencias: reflexiones sobre la teoría de philippe perrenoudProfessores de enfermagem e o desenvolvimento de competências: reflexões sobre a teoria de Philippe PerrenoudTeachingProfessional competenceEducationnursingFacultyEnseñanzaCompetencia profesionalEducación en enfermeríaDocentes de enfermeríaEnsinoCompetência profissionalEducação em enfermagemDocentes de enfermagemFormação em EnfermagemAim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning spaceObjetivo: reflexionar acerca de las diez competencias necesarias para el profesor, propuestas por Perrenoud, desde la perspectiva de la educación superior en enfermería. Método: es una reflexión teórica. Resultados: en la formación de enfermería, desde las Directrices Curriculares Nacionales establecidas hace más de una década, se apunta la necesidad de desarrollar habilidades y competencias de distintos órdenes. Todavía queda la necesidad de profesores fomentar la reflexión y el conocimiento, apropiándose de posibilidades que ofrecen el concepto de competencia. Conclusión: las diez competencias presentados por Philippe Perrenoud ofrecen posibilidades y permiten a los profesores repensar y reorientar sus prácticas, adaptándose a la oferta de nuevas oportunidades educativas de acuerdo con la situación o el espacio de aprendizaje.http://dx.doi.org/10.5902/2179769214498RESUMO: Objetivo: refletir sobre as dez competências necessárias aos docentes, propostas por Perrenoud, sob a ótica do ensino superior em enfermagem. Método: trata-se de uma reflexão teórica. Resultados: na formação do enfermeiro, a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais instituídas há mais de uma década, aponta-se para a necessidade de desenvolver habilidades e competências das mais diversas ordens. No entanto, permanece ainda a necessidade de os professores, neste cenário, construírem saberes e fomentarem reflexão, apropriando-se das possibilidades ofertadas pela noção de competências. Conclusões: reflete-se que as dez competências apresentadas por Philippe Perrenoud oferecem possibilidades que permitem aos docentes repensarem e redirecionarem suas práticas, adequando ou ofertando novas possibilidades de ensino conforme situação ou espaço de aprendizagem.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1449810.5902/2179769214498Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 589 - 5962179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498/pdfOliveira, Saionara Nunes deBernardi, Mariely CarmelinaPrado, Marta Lenise doLazzari, Daniele DelacanalLino, Murielk MottaVicensi, Maria do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14498Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:36Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory Profesores de enfermería y el desarrollo de competencias: reflexiones sobre la teoría de philippe perrenoud Professores de enfermagem e o desenvolvimento de competências: reflexões sobre a teoria de Philippe Perrenoud |
title |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
spellingShingle |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory Oliveira, Saionara Nunes de Teaching Professional competence Education nursing Faculty Enseñanza Competencia profesional Educación en enfermería Docentes de enfermería Ensino Competência profissional Educação em enfermagem Docentes de enfermagem Formação em Enfermagem |
title_short |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
title_full |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
title_fullStr |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
title_full_unstemmed |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
title_sort |
Teacher nursing and the competences development: reflections on Philippe Perrenoud’s Theory |
author |
Oliveira, Saionara Nunes de |
author_facet |
Oliveira, Saionara Nunes de Bernardi, Mariely Carmelina Prado, Marta Lenise do Lazzari, Daniele Delacanal Lino, Murielk Motta Vicensi, Maria do Carmo |
author_role |
author |
author2 |
Bernardi, Mariely Carmelina Prado, Marta Lenise do Lazzari, Daniele Delacanal Lino, Murielk Motta Vicensi, Maria do Carmo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Saionara Nunes de Bernardi, Mariely Carmelina Prado, Marta Lenise do Lazzari, Daniele Delacanal Lino, Murielk Motta Vicensi, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Professional competence Education nursing Faculty Enseñanza Competencia profesional Educación en enfermería Docentes de enfermería Ensino Competência profissional Educação em enfermagem Docentes de enfermagem Formação em Enfermagem |
topic |
Teaching Professional competence Education nursing Faculty Enseñanza Competencia profesional Educación en enfermería Docentes de enfermería Ensino Competência profissional Educação em enfermagem Docentes de enfermagem Formação em Enfermagem |
description |
Aim: to reflect about the ten competencies necessary to the teacher, proposed by Perrenoud, from the perspective of higher education in nursing. Method: theoretical reflection. Results: in nursing education, considering the National Curriculum Guidelines established for over a decade, it is emphasized the need to develop skills and competencies in numerous orders. However, the need of teachers to build knowledge and foster reflection, appropriating themselves of possibilities offered by the notion of competence, in this scenario, remains. Conclusion: it is reflected that the ten competencies presented by Philippe Perrenoud offer possibilities that allow teachers to rethink and redirect their practices, adapting or offering new educational possibilities as situation or learning space |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498 10.5902/2179769214498 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769214498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14498/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 589 - 596 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042824335360 |