Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016 |
Resumo: | Aim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionals |
id |
UFSM-12_97cd70f21258f80813e3482f7765d1c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13016 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflectionEl autoconocimiento del maestro del área de salud: una reflexión basada en freireConhecimento de si do docente da área da saúde: uma reflexão em FreireFacultyProfessional competenceProfessional practiceKnowledgeDocentesCompetencia profesionalPráctica profesionalConocimientoDocentesCompetência ProfissionalPrática ProfissionalConhecimentoEnfermagemDocentesCompetência ProfissionalPrática ProfissionalConhecimentoEnfermagemAim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionalsObjetivo: reflexión teórica basada en Freire acerca del autoconocimiento del maestro de la salud. Método: estudio teórico y reflexivo. Resultados: empoderamiento de educadores para el desarrollo de la motivación, la interacción y sensibilidad, posibilitando la reflexión y transformación del yo docente y de su entorno. El autoconocimiento es esencial para profundizar la interdisciplinariedad, proporcionando subvenciones para la transformación de la educación superior en la salud. El conocimiento de sí mismo en la relación pedagógica despierta más allá de la sensibilidad del maestro, el sentimiento de amor, esencial para mediar el proceso educativo. Conclusión: la pertinencia del movimiento de reflexión-acción-reflexión del docente sobre sí mismo puede ayudar a reconocerse y convertirse, contribuyendo para una formación diferenciada de los futuros profesionales de la salud.http://dx.doi.org/10.5902/2179769213016Objetivo: reflexão teórica fundamentada em Freire sobre o conhecimento de si do docente da área da saúde. Método: estudo teórico-reflexivo. Resultados: o empoderamento dos educadores para o desenvolvimento da motivação, interação e sensibilidade possibilita a reflexão e a transformação do eu do docente e do meio em que está inserido. Considera-se o ato de conhecer-se essencial também para o aprofundamento da interdisciplinaridade, fornecendo assim subsídios para a transformação na formação superior na área da saúde. O conhecimento de si na relação pedagógica desperta, além da sensibilidade do docente, o sentimento amoroso, peça fundamental para mediar o processo educativo. Conclusão: a relevância do movimento de reflexão-ação-reflexão do docente sobre si mesmo pode auxiliar no processo de reconhecer-se e transformar-se, colaborando com uma formação diferenciada dos futuros profissionais de saúde.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1301610.5902/2179769213016Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 379 - 3862179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016/pdfCanever, Bruna PedrosoPrado, Marta LeniseGomes, Diana CoelhoKempfer, Silvana Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13016Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:38Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection El autoconocimiento del maestro del área de salud: una reflexión basada en freire Conhecimento de si do docente da área da saúde: uma reflexão em Freire |
title |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
spellingShingle |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection Canever, Bruna Pedroso Faculty Professional competence Professional practice Knowledge Docentes Competencia profesional Práctica profesional Conocimiento Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem |
title_short |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
title_full |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
title_fullStr |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
title_full_unstemmed |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
title_sort |
Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection |
author |
Canever, Bruna Pedroso |
author_facet |
Canever, Bruna Pedroso Prado, Marta Lenise Gomes, Diana Coelho Kempfer, Silvana Silveira |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Marta Lenise Gomes, Diana Coelho Kempfer, Silvana Silveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canever, Bruna Pedroso Prado, Marta Lenise Gomes, Diana Coelho Kempfer, Silvana Silveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Faculty Professional competence Professional practice Knowledge Docentes Competencia profesional Práctica profesional Conocimiento Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem |
topic |
Faculty Professional competence Professional practice Knowledge Docentes Competencia profesional Práctica profesional Conocimiento Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem Docentes Competência Profissional Prática Profissional Conhecimento Enfermagem |
description |
Aim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionals |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016 10.5902/2179769213016 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769213016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 379 - 386 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042356670464 |