Academic monitoring in the perception of nursing students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
DOI: | 10.5902/2179769230816 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816 |
Resumo: | Aim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth. |
id |
UFSM-12_6d58fe1befa8d0cda5a47239803aacfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30816 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
spelling |
Academic monitoring in the perception of nursing studentsMonitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagemEducationnursingStudentsLearmingEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaAprendizajeMentoresEstudantes de enfermagemAprendizagem.Metodologia de ensinoAim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth.Objetivo: conocer el punto de vista de los estudiantes de enfermería en relación a la práctica de la tutoría académica realizada en un laboratorio de simulación de técnicas de enfermería. Método: estudio cualitativo, desarrollado con 18 tutores, entre noviembre y diciembre de 2017, por medio de entrevista semiestructura. Los datos fueron analizados por análisis de contenido. Resultados: la tutoría fue indicada por los participantes como el momento del despertar para la enseñanza, del intercambio de experiencias, del mejoramiento de las relaciones interpersonales, del acordarse de la teoría, del estímulo para estudiar y del fortalecimiento de la relación entre estudiantes y profesores. Consideraciones finales: la tutoría es una herramienta importante para el desarrollo de habilidades teórico-prácticas, que son importantes para el crecimiento personal y profesional.Objetivo: refletir sobre os limites e as potencialidades demindfulness para a assistência de enfermagem, explorando as evidências científicas disponíveis, o uso na assistência à saúde e na assistência de enfermagem. Método: a reflexão pautou-se nos tópicos: Mindfulness e evidências científicas, Mindfulness na assistência à saúde, e Mindfulness na assistência de enfermagem. Resultados: o potencial das práticas de mindfulness foi evidenciado para tratar e prevenir problemas relacionados com o estresse e promover estratégias de enfrentamento consideradas mais assertivas, tanto para os clientes como para os próprios profissionais de enfermagem. As limitações envolveram a insipiência da temática no âmbito da enfermagem brasileira e no delineamento dos estudos, pois as intervenções baseadas em mindfulness requerem protocolos mais longos que exigem capacitação e engajamento na prática. Considerações finais: evidências apontam diversas potencialidades de intervenções baseadas em mindfulness para o autocuidado e atenção aos usuários e familiares, promovendo assistência integral e prescrevendo uma perspectiva inovadora para o cuidado. Universidade Federal de Santa Maria2019-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3081610.5902/2179769230816Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e372179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessBurgos, Cinthya das NevesBaricati, Crysthianne Cônsolo de AlmeidaMartins, Júlia TrevisanScholze, Alessandro RolimGaldino, Maria José QuinaKarino, Marcia Eiko2021-04-19T20:23:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30816Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Academic monitoring in the perception of nursing students Monitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagem |
title |
Academic monitoring in the perception of nursing students |
spellingShingle |
Academic monitoring in the perception of nursing students Academic monitoring in the perception of nursing students Burgos, Cinthya das Neves Education nursing Students Learming Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Aprendizaje Mentores Estudantes de enfermagem Aprendizagem. Metodologia de ensino Burgos, Cinthya das Neves Education nursing Students Learming Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Aprendizaje Mentores Estudantes de enfermagem Aprendizagem. Metodologia de ensino |
title_short |
Academic monitoring in the perception of nursing students |
title_full |
Academic monitoring in the perception of nursing students |
title_fullStr |
Academic monitoring in the perception of nursing students Academic monitoring in the perception of nursing students |
title_full_unstemmed |
Academic monitoring in the perception of nursing students Academic monitoring in the perception of nursing students |
title_sort |
Academic monitoring in the perception of nursing students |
author |
Burgos, Cinthya das Neves |
author_facet |
Burgos, Cinthya das Neves Burgos, Cinthya das Neves Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida Martins, Júlia Trevisan Scholze, Alessandro Rolim Galdino, Maria José Quina Karino, Marcia Eiko Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida Martins, Júlia Trevisan Scholze, Alessandro Rolim Galdino, Maria José Quina Karino, Marcia Eiko |
author_role |
author |
author2 |
Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida Martins, Júlia Trevisan Scholze, Alessandro Rolim Galdino, Maria José Quina Karino, Marcia Eiko |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Burgos, Cinthya das Neves Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida Martins, Júlia Trevisan Scholze, Alessandro Rolim Galdino, Maria José Quina Karino, Marcia Eiko |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education nursing Students Learming Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Aprendizaje Mentores Estudantes de enfermagem Aprendizagem. Metodologia de ensino |
topic |
Education nursing Students Learming Educación en enfermería Estudiantes de enfermería Aprendizaje Mentores Estudantes de enfermagem Aprendizagem. Metodologia de ensino |
description |
Aim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816 10.5902/2179769230816 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769230816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf_1 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e37 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1822181544196833280 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/2179769230816 |