Academic monitoring in the perception of nursing students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Burgos, Cinthya das Neves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida, Martins, Júlia Trevisan, Scholze, Alessandro Rolim, Galdino, Maria José Quina, Karino, Marcia Eiko
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816
Resumo: Aim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth.
id UFSM-12_6d58fe1befa8d0cda5a47239803aacfd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30816
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Academic monitoring in the perception of nursing studentsMonitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagemEducationnursingStudentsLearmingEducación en enfermeríaEstudiantes de enfermeríaAprendizajeMentoresEstudantes de enfermagemAprendizagem.Metodologia de ensinoAim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth.Objetivo: conocer el punto de vista de los estudiantes de enfermería en relación a la práctica de la tutoría académica realizada en un laboratorio de simulación de técnicas de enfermería. Método: estudio cualitativo, desarrollado con 18 tutores, entre noviembre y diciembre de 2017, por medio de entrevista semiestructura. Los datos fueron analizados por análisis de contenido. Resultados: la tutoría fue indicada por los participantes como el momento del despertar para la enseñanza, del intercambio de experiencias, del mejoramiento de las relaciones interpersonales, del acordarse de la teoría, del estímulo para estudiar y del fortalecimiento de la relación entre estudiantes y profesores. Consideraciones finales: la tutoría es una herramienta importante para el desarrollo de habilidades teórico-prácticas, que son importantes para el crecimiento personal y profesional.Objetivo: refletir sobre os limites e as potencialidades demindfulness para a assistência de enfermagem, explorando as evidências científicas disponíveis, o uso na assistência à saúde e na assistência de enfermagem. Método: a reflexão pautou-se nos tópicos: Mindfulness e evidências científicas, Mindfulness na assistência à saúde, e Mindfulness na assistência de enfermagem. Resultados: o potencial das práticas de mindfulness foi evidenciado para tratar e prevenir problemas relacionados com o estresse e promover estratégias de enfrentamento consideradas mais assertivas, tanto para os clientes como para os próprios profissionais de enfermagem. As limitações envolveram a insipiência da temática no âmbito da enfermagem brasileira e no delineamento dos estudos, pois as intervenções baseadas em mindfulness requerem protocolos mais longos que exigem capacitação e engajamento na prática. Considerações finais: evidências apontam diversas potencialidades de intervenções baseadas em mindfulness para o autocuidado e atenção aos usuários e familiares, promovendo assistência integral e prescrevendo uma perspectiva inovadora para o cuidado. Universidade Federal de Santa Maria2019-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3081610.5902/2179769230816Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e372179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html_1Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessBurgos, Cinthya das NevesBaricati, Crysthianne Cônsolo de AlmeidaMartins, Júlia TrevisanScholze, Alessandro RolimGaldino, Maria José QuinaKarino, Marcia Eiko2021-04-19T20:23:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30816Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic monitoring in the perception of nursing students
Monitoria acadêmica na percepção dos estudantes de enfermagem
title Academic monitoring in the perception of nursing students
spellingShingle Academic monitoring in the perception of nursing students
Burgos, Cinthya das Neves
Education
nursing
Students
Learming
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Aprendizaje
Mentores
Estudantes de enfermagem
Aprendizagem.
Metodologia de ensino
title_short Academic monitoring in the perception of nursing students
title_full Academic monitoring in the perception of nursing students
title_fullStr Academic monitoring in the perception of nursing students
title_full_unstemmed Academic monitoring in the perception of nursing students
title_sort Academic monitoring in the perception of nursing students
author Burgos, Cinthya das Neves
author_facet Burgos, Cinthya das Neves
Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida
Martins, Júlia Trevisan
Scholze, Alessandro Rolim
Galdino, Maria José Quina
Karino, Marcia Eiko
author_role author
author2 Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida
Martins, Júlia Trevisan
Scholze, Alessandro Rolim
Galdino, Maria José Quina
Karino, Marcia Eiko
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Burgos, Cinthya das Neves
Baricati, Crysthianne Cônsolo de Almeida
Martins, Júlia Trevisan
Scholze, Alessandro Rolim
Galdino, Maria José Quina
Karino, Marcia Eiko
dc.subject.por.fl_str_mv Education
nursing
Students
Learming
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Aprendizaje
Mentores
Estudantes de enfermagem
Aprendizagem.
Metodologia de ensino
topic Education
nursing
Students
Learming
Educación en enfermería
Estudiantes de enfermería
Aprendizaje
Mentores
Estudantes de enfermagem
Aprendizagem.
Metodologia de ensino
description Aim: to know the perception of nursing students regarding the academic monitoring practice performed in a laboratory of nursing techniques simulation. Method: qualitative study, developed with 18 monitors, between November and December 2017, through semi-structured interview. The data was analyzed by the technique of content analysis. Results: the participants indicated monitoring as an awakening for teaching, exchange of experience among them, improvement in interpersonal relations, moment to remember what they had learned in theory, encouragement to study and strengthening of the student and teacher relationship. Final considerations: monitoring has been an important tool for the development of theoretical-practical skills, which are important for personal and professional growth.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816
10.5902/2179769230816
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816
identifier_str_mv 10.5902/2179769230816
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30816/html_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e37
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944040620228608