Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica de Enfermagem |
DOI: | 10.5216/ree.v14i2.12565 |
Texto Completo: | https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565The objective of the present study was to identify and analyze the perceptions of nursing graduates of a public university regarding the managerial role of nurses. This is a descriptive-qualitative study, the setting of which was a nursing undergraduate course of a public university located in northeastern Brazil. Data collection was performed using semi-structured interviews with 12 nursing undergraduates. Thematic analysis was the chosen technique for the data analysis, which generated three categories: nurses’ managerial role – contributing to efficient running of the service; care and management – two dichotomous practices; and teaching administration contents – too much theory and too little practice. In conclusion, the undergraduates’ perception regarding the nurses’ managerial role is based mostly on observing nurses at work rather than developing their own perceptions, and the subjects consider the role important but consider it to be disconnected from healthcare and distant from practice. |
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Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial rolePercepción del estudiante de enfermería sobre la función gerencial del enfermeroA percepção do formando de enfermagem sobre a função gerencial do enfermeiroStudentsNursingEducationManagementStudentsNursingEducationManagementEstudiantes de EnfermeríaEducación en EnfermeríaGerenciaEstudiantes de EnfermeríaEducación en EnfermeríaGerenciaEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemGerênciaEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemGerênciahttp://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565The objective of the present study was to identify and analyze the perceptions of nursing graduates of a public university regarding the managerial role of nurses. This is a descriptive-qualitative study, the setting of which was a nursing undergraduate course of a public university located in northeastern Brazil. Data collection was performed using semi-structured interviews with 12 nursing undergraduates. Thematic analysis was the chosen technique for the data analysis, which generated three categories: nurses’ managerial role – contributing to efficient running of the service; care and management – two dichotomous practices; and teaching administration contents – too much theory and too little practice. In conclusion, the undergraduates’ perception regarding the nurses’ managerial role is based mostly on observing nurses at work rather than developing their own perceptions, and the subjects consider the role important but consider it to be disconnected from healthcare and distant from practice. http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565Se objetivó identificar y analizar la percepción de estudiantes de graduación en enfermería de una universidad pública sobre la función gerencial del enfermero. Estudio descriptivo, cualitativo, cuyo escenario fue un curso de graduación en enfermería de universidad pública del noreste brasileño. Para recolección de datos se utilizó entrevista semiestructurada con doce estudiantes de graduación. Se eligió al análisis temático para analizar los datos, generándose tres categorías: función gerencial del enfermero: hace funcionar el servicio; atención y gerencia: dos prácticas dicotómicas; y enseñanza de los contenidos de administración: mucha teoría, poca práctica. Concluimos en que la percepción de los estudiantes sobre la función gerencial del enfermero se basa más en la observación del trabajo del enfermero que en su percepción en sí, y que, para esos sujetos, se trata de una función importante, aunque se la presenta desarticulada de la atención y distante de la práctica.http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565O presente estudo teve por objetivo identificar e analisar a percepção de formandos de graduação em enfermagem de uma universidade pública sobre a função gerencial do enfermeiro. Trata-se de estudo descritivo-qualitativo, cujo cenário foi um curso de graduação em enfermagem de uma universidade pública nordestina. Para a coleta de dados utilizou-se a entrevista semiestruturada com doze formandos de graduação. A análise temática foi a técnica escolhida para a análise dos dados, gerando três categorias: função gerencial do enfermeiro – faz funcionar o serviço; assistência e gerência – duas práticas dicotômicas; e ensino dos conteúdos de administração – muita teoria, pouca prática. Concluímos que a percepção dos formandos sobre a função gerencial do enfermeiro baseia-se mais na observação do trabalho do enfermeiro e menos na sua percepção em si e que, para esses sujeitos, trata-se de função importante, mas que se apresenta desarticulada da assistência e distante da prática.Faculdade de Enfermagem da UFG2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1256510.5216/ree.v14i2.12565Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2012); 296-303Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2012); 296-3031518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565/11625Silva, Jadielma Clementino daRozendo, Célia AlvesBrito, Fátima Maria de MeloCosta, Teresinha de Jesus Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:31:12Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/12565Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:31:12Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false |
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