Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jadielma Clementino da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rozendo, Célia Alves, Brito, Fátima Maria de Melo, Costa, Teresinha de Jesus Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica de Enfermagem
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565
Resumo: http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565The objective of the present study was to identify and analyze the perceptions of  nursing graduates of a public university regarding the managerial role of nurses. This is a descriptive-qualitative study, the setting of which was a nursing undergraduate course of a public university located in northeastern Brazil. Data collection was performed using semi-structured interviews with 12 nursing undergraduates. Thematic analysis was the chosen technique for the data analysis, which generated three categories: nurses’ managerial role – contributing to efficient running of the service; care and management – two dichotomous practices; and teaching administration contents – too much theory and too little practice. In conclusion, the undergraduates’ perception regarding the nurses’ managerial role is based mostly on observing nurses at work rather than developing their own perceptions, and the subjects consider the role important but consider it to be disconnected from healthcare and distant from practice.
id UFG-13_eaf298f53f739b9ef6acd98a5c1c3520
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/12565
network_acronym_str UFG-13
network_name_str Revista Eletrônica de Enfermagem
repository_id_str
spelling Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial rolePercepción del estudiante de enfermería sobre la función gerencial del enfermeroA percepção do formando de enfermagem sobre a função gerencial do enfermeiroStudentsNursingEducationManagementStudentsNursingEducationManagementEstudiantes de EnfermeríaEducación en EnfermeríaGerenciaEstudiantes de EnfermeríaEducación en EnfermeríaGerenciaEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemGerênciaEstudantes de EnfermagemEducação em EnfermagemGerênciahttp://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565The objective of the present study was to identify and analyze the perceptions of  nursing graduates of a public university regarding the managerial role of nurses. This is a descriptive-qualitative study, the setting of which was a nursing undergraduate course of a public university located in northeastern Brazil. Data collection was performed using semi-structured interviews with 12 nursing undergraduates. Thematic analysis was the chosen technique for the data analysis, which generated three categories: nurses’ managerial role – contributing to efficient running of the service; care and management – two dichotomous practices; and teaching administration contents – too much theory and too little practice. In conclusion, the undergraduates’ perception regarding the nurses’ managerial role is based mostly on observing nurses at work rather than developing their own perceptions, and the subjects consider the role important but consider it to be disconnected from healthcare and distant from practice. http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565Se objetivó identificar y analizar la percepción de estudiantes de graduación en enfermería de una universidad pública sobre la función gerencial del enfermero. Estudio descriptivo, cualitativo, cuyo escenario fue un curso de graduación en enfermería de universidad pública del noreste brasileño. Para recolección de datos se utilizó entrevista semiestructurada con doce estudiantes de graduación. Se eligió al análisis temático para analizar los datos, generándose tres categorías: función gerencial del enfermero: hace funcionar el servicio; atención y gerencia: dos prácticas dicotómicas; y enseñanza de los contenidos de administración: mucha teoría, poca práctica. Concluimos en que la percepción de los estudiantes sobre la función gerencial del enfermero se basa más en la observación del trabajo del enfermero que en su percepción en sí, y que, para esos sujetos, se trata de una función importante, aunque se la presenta desarticulada de la atención y distante de la práctica.http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565O presente estudo teve por objetivo identificar e analisar a percepção de formandos de graduação em enfermagem de uma universidade pública sobre a função gerencial do enfermeiro.  Trata-se de estudo descritivo-qualitativo, cujo cenário foi um curso de graduação em enfermagem de uma universidade pública nordestina.  Para a coleta de dados utilizou-se a entrevista semiestruturada com doze formandos de graduação. A análise temática foi a técnica escolhida para a análise dos dados, gerando três categorias: função gerencial do enfermeiro – faz funcionar o serviço; assistência e gerência – duas práticas dicotômicas; e ensino dos conteúdos de administração – muita teoria, pouca prática. Concluímos que a percepção dos formandos sobre a função gerencial do enfermeiro baseia-se mais na observação do trabalho do enfermeiro e menos na sua percepção em si e que, para esses sujeitos, trata-se de função importante, mas que se apresenta desarticulada da assistência e distante da prática.Faculdade de Enfermagem da UFG2012-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAbordagem qualitativaapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/1256510.5216/ree.v14i2.12565Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2012); 296-303Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2012); 296-3031518-1944reponame:Revista Eletrônica de Enfermageminstname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565/11625Silva, Jadielma Clementino daRozendo, Célia AlvesBrito, Fátima Maria de MeloCosta, Teresinha de Jesus Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T00:31:12Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/12565Revistahttps://revistas.ufg.br/fenPUBhttps://revistas.ufg.br/fen/oairee.fen@ufg.br1518-19441518-1944opendoar:2020-08-11T00:31:12Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)false
dc.title.none.fl_str_mv Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
Percepción del estudiante de enfermería sobre la función gerencial del enfermero
A percepção do formando de enfermagem sobre a função gerencial do enfermeiro
title Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
spellingShingle Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
Silva, Jadielma Clementino da
Students
Nursing
Education
Management
Students
Nursing
Education
Management
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
title_short Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
title_full Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
title_fullStr Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
title_full_unstemmed Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
title_sort Nursing graduates’ perception of nurses’ managerial role
author Silva, Jadielma Clementino da
author_facet Silva, Jadielma Clementino da
Rozendo, Célia Alves
Brito, Fátima Maria de Melo
Costa, Teresinha de Jesus Gomes
author_role author
author2 Rozendo, Célia Alves
Brito, Fátima Maria de Melo
Costa, Teresinha de Jesus Gomes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jadielma Clementino da
Rozendo, Célia Alves
Brito, Fátima Maria de Melo
Costa, Teresinha de Jesus Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Students
Nursing
Education
Management
Students
Nursing
Education
Management
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
topic Students
Nursing
Education
Management
Students
Nursing
Education
Management
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudiantes de Enfermería
Educación en Enfermería
Gerencia
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
Estudantes de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Gerência
description http://dx.doi.org/10.5216/ree.v14i2.12565The objective of the present study was to identify and analyze the perceptions of  nursing graduates of a public university regarding the managerial role of nurses. This is a descriptive-qualitative study, the setting of which was a nursing undergraduate course of a public university located in northeastern Brazil. Data collection was performed using semi-structured interviews with 12 nursing undergraduates. Thematic analysis was the chosen technique for the data analysis, which generated three categories: nurses’ managerial role – contributing to efficient running of the service; care and management – two dichotomous practices; and teaching administration contents – too much theory and too little practice. In conclusion, the undergraduates’ perception regarding the nurses’ managerial role is based mostly on observing nurses at work rather than developing their own perceptions, and the subjects consider the role important but consider it to be disconnected from healthcare and distant from practice.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abordagem qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565
10.5216/ree.v14i2.12565
url https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565
identifier_str_mv 10.5216/ree.v14i2.12565
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/fen/article/view/12565/11625
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Enfermagem da UFG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem; Vol. 14 No. 2 (2012); 296-303
Revista Eletrônica de Enfermagem; v. 14 n. 2 (2012); 296-303
1518-1944
reponame:Revista Eletrônica de Enfermagem
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Revista Eletrônica de Enfermagem
collection Revista Eletrônica de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica de Enfermagem - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv ree.fen@ufg.br
_version_ 1797049167273525248