Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abreu, Leidy Dayane Paiva de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano, Araújo, Aretha Feitosa de, Torres, Raimundo Augusto Martins, Silva, Maria Rocineide Ferreira da, Fialho, Ana Virgínea de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663
Resumo: Objective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge.
id UFSM-12_85956e029469a106125217e145cfd2f1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33663
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radioCuidado de enfermagem na relação saber/poder e sexualidade junto a juventude escolar via "web"rádioNursingYoungSexualityDigital technologiesEnfermeríaGente jovenSexualidadTecnologías digitalesEnfermagemJovensSexualidadeTecnologias Digitais.EnfermagemSexualidadeTecnologias da InformaçãoObjective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge.Objetivo: Describir la experiencia de los estudiantes de posgrado de enfermería sobre sexualidad y la relación conocimiento-poder con los jóvenes escolares a través de WebRódio. Método: la experiencia surgió en la disciplina de "Micropolítica", realizada en el primer semestre de 2016, en articulación con el marco teórico y filosófico de Foucault Knowledge / Power y el tema de la sexualidad. Resultados: en la experiencia se ve que la escuela y el sector salud están configurados como espacios de resistencia. Hay una ausencia de discurso del maestro / enfermera / joven sobre la sexualidad. Se concluyó que el dispositivo de atención médica WebRadio es una red interdiscursiva, que involucra singularidades y brinda prácticas de atención a los jóvenes. Consideraciones finales: La enfermería, en este entorno escolar, amplía su autonomía de atención con los jóvenes en la construcción del conocimiento interdiscursivo.Objetivo: descrever a experiência de pós-graduandas de enfermagem sobre a sexualidade e a relação saber-poder junto à juventude escolar via WebRádio. Método: a experiência emergiu na disciplina de “Micropolítica”, realizada no primeiro semestre de 2016, em articulação ao referencial teórico-filosófico Saber/Poder de Foucault e a temática da sexualidade. Resultados: na vivência é visto que a escola e o setor saúde se configuram como espaços de resistência. Há ausência de discurso professor(a)/enfermeiro(a)/juventude sobre a sexualidade. Culminou-se que o dispositivo de cuidado em saúde WebRádio é uma rede interdiscursiva, com envolvimento das singularidades, proporcionando práticas de cuidado junto à juventude. Considerações finais: A enfermagem, nesse cenário escolar, amplia sua autonomia de cuidado junto à juventude na construção de saberes interdiscursivos.Universidade Federal de Santa Maria2019-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3366310.5902/2179769233663Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e542179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_2Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Leidy Dayane Paiva deMendonça, Glícia Mesquita MartinianoAraújo, Aretha Feitosa deTorres, Raimundo Augusto MartinsSilva, Maria Rocineide Ferreira daFialho, Ana Virgínea de Melo2021-04-19T20:23:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33663Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
Cuidado de enfermagem na relação saber/poder e sexualidade junto a juventude escolar via "web"rádio
title Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
spellingShingle Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
Abreu, Leidy Dayane Paiva de
Nursing
Young
Sexuality
Digital technologies
Enfermería
Gente joven
Sexualidad
Tecnologías digitales
Enfermagem
Jovens
Sexualidade
Tecnologias Digitais.
Enfermagem
Sexualidade
Tecnologias da Informação
title_short Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
title_full Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
title_fullStr Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
title_full_unstemmed Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
title_sort Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
author Abreu, Leidy Dayane Paiva de
author_facet Abreu, Leidy Dayane Paiva de
Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano
Araújo, Aretha Feitosa de
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Maria Rocineide Ferreira da
Fialho, Ana Virgínea de Melo
author_role author
author2 Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano
Araújo, Aretha Feitosa de
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Maria Rocineide Ferreira da
Fialho, Ana Virgínea de Melo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Abreu, Leidy Dayane Paiva de
Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano
Araújo, Aretha Feitosa de
Torres, Raimundo Augusto Martins
Silva, Maria Rocineide Ferreira da
Fialho, Ana Virgínea de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Young
Sexuality
Digital technologies
Enfermería
Gente joven
Sexualidad
Tecnologías digitales
Enfermagem
Jovens
Sexualidade
Tecnologias Digitais.
Enfermagem
Sexualidade
Tecnologias da Informação
topic Nursing
Young
Sexuality
Digital technologies
Enfermería
Gente joven
Sexualidad
Tecnologías digitales
Enfermagem
Jovens
Sexualidade
Tecnologias Digitais.
Enfermagem
Sexualidade
Tecnologias da Informação
description Objective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663
10.5902/2179769233663
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663
identifier_str_mv 10.5902/2179769233663
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_1
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_2
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e54
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944044062703616