Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663 |
Resumo: | Objective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge. |
id |
UFSM-12_85956e029469a106125217e145cfd2f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33663 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radioCuidado de enfermagem na relação saber/poder e sexualidade junto a juventude escolar via "web"rádioNursingYoungSexualityDigital technologiesEnfermeríaGente jovenSexualidadTecnologías digitalesEnfermagemJovensSexualidadeTecnologias Digitais.EnfermagemSexualidadeTecnologias da InformaçãoObjective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge.Objetivo: Describir la experiencia de los estudiantes de posgrado de enfermería sobre sexualidad y la relación conocimiento-poder con los jóvenes escolares a través de WebRódio. Método: la experiencia surgió en la disciplina de "Micropolítica", realizada en el primer semestre de 2016, en articulación con el marco teórico y filosófico de Foucault Knowledge / Power y el tema de la sexualidad. Resultados: en la experiencia se ve que la escuela y el sector salud están configurados como espacios de resistencia. Hay una ausencia de discurso del maestro / enfermera / joven sobre la sexualidad. Se concluyó que el dispositivo de atención médica WebRadio es una red interdiscursiva, que involucra singularidades y brinda prácticas de atención a los jóvenes. Consideraciones finales: La enfermería, en este entorno escolar, amplía su autonomía de atención con los jóvenes en la construcción del conocimiento interdiscursivo.Objetivo: descrever a experiência de pós-graduandas de enfermagem sobre a sexualidade e a relação saber-poder junto à juventude escolar via WebRádio. Método: a experiência emergiu na disciplina de “Micropolítica”, realizada no primeiro semestre de 2016, em articulação ao referencial teórico-filosófico Saber/Poder de Foucault e a temática da sexualidade. Resultados: na vivência é visto que a escola e o setor saúde se configuram como espaços de resistência. Há ausência de discurso professor(a)/enfermeiro(a)/juventude sobre a sexualidade. Culminou-se que o dispositivo de cuidado em saúde WebRádio é uma rede interdiscursiva, com envolvimento das singularidades, proporcionando práticas de cuidado junto à juventude. Considerações finais: A enfermagem, nesse cenário escolar, amplia sua autonomia de cuidado junto à juventude na construção de saberes interdiscursivos.Universidade Federal de Santa Maria2019-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmltext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3366310.5902/2179769233663Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e542179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_1http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_2Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessAbreu, Leidy Dayane Paiva deMendonça, Glícia Mesquita MartinianoAraújo, Aretha Feitosa deTorres, Raimundo Augusto MartinsSilva, Maria Rocineide Ferreira daFialho, Ana Virgínea de Melo2021-04-19T20:23:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33663Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-19T20:23:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio Cuidado de enfermagem na relação saber/poder e sexualidade junto a juventude escolar via "web"rádio |
title |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
spellingShingle |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio Abreu, Leidy Dayane Paiva de Nursing Young Sexuality Digital technologies Enfermería Gente joven Sexualidad Tecnologías digitales Enfermagem Jovens Sexualidade Tecnologias Digitais. Enfermagem Sexualidade Tecnologias da Informação |
title_short |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
title_full |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
title_fullStr |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
title_full_unstemmed |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
title_sort |
Nursing care in the relationship knowledge/power and sexuality with school youth via web radio |
author |
Abreu, Leidy Dayane Paiva de |
author_facet |
Abreu, Leidy Dayane Paiva de Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano Araújo, Aretha Feitosa de Torres, Raimundo Augusto Martins Silva, Maria Rocineide Ferreira da Fialho, Ana Virgínea de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano Araújo, Aretha Feitosa de Torres, Raimundo Augusto Martins Silva, Maria Rocineide Ferreira da Fialho, Ana Virgínea de Melo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Abreu, Leidy Dayane Paiva de Mendonça, Glícia Mesquita Martiniano Araújo, Aretha Feitosa de Torres, Raimundo Augusto Martins Silva, Maria Rocineide Ferreira da Fialho, Ana Virgínea de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Young Sexuality Digital technologies Enfermería Gente joven Sexualidad Tecnologías digitales Enfermagem Jovens Sexualidade Tecnologias Digitais. Enfermagem Sexualidade Tecnologias da Informação |
topic |
Nursing Young Sexuality Digital technologies Enfermería Gente joven Sexualidad Tecnologías digitales Enfermagem Jovens Sexualidade Tecnologias Digitais. Enfermagem Sexualidade Tecnologias da Informação |
description |
Objective: To describe the experience of postgraduate nursing students about sexuality and the knowledge-power relationship with school pupils via Web Radio. Method: the experience emerged in “Micropolitics” subject, held at the first semester of 2016, in articulation with Foucault's Knowledge/Power theoretical and philosophical framework and the topic sexuality. Results: in the experience it is seen that the school and the health department are configured as spaces of resistance. There is no teacher/nurse/youth speech about sexuality. It was concluded that the Web Radio health care device is an interdiscursive network, involving singularities, providing care practices to young people. Final considerations: Nursing, in this school setting, expands its autonomy of care with the youth in the construction of interdiscursive knowledge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663 10.5902/2179769233663 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769233663 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/pdf_1 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_1 http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/33663/html_2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 9 (2019); e54 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944044062703616 |