Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luiz Anildo Anacleto
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Arboit, Éder Luís, Müller, Luís Antônio, Prestes, Monique, Dalmolin, Indiara Sartori, Sassi, Marcelo Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10081
Resumo: Aim: to understand the perceptions of nurse professors about the importance of healthcare experience regarding to the exercise of teaching. Method: The study is characterized as a descriptive exploratory study with a qualitative approach. In evaluating the data we used content analysis. Survey participants were seven university professors prior teaching practice had experience in assisting. Results: The study shows that the experience in the field of health care practice, contribute to the development of content, especially as regards to the intersection between theory and practice, Conclusion: The experience in assisting contributes with regard to education, to relate theory and practice, however, this is not evident in other activities such research an extension.
id UFSM-12_860223e3d105ec1d9c138c37f2521714
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10081
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching workPercepciones de profesores enfermeros sobre la intersección del trabajo asistencial y docentePercepções de professores enfermeiros sobre a intersecção do trabalho assistencial e docenteNursingEducation nursingFacultynursingNursing faculty practiceNursing researchEnfermeríaEducación en enfermeríaDocentes de enfermeríaPráctica del docente de enfermeríaInvestigación en enfermeríaEnfermagemEducação em enfermagemDocentes de enfermagemPrática do docente de enfermagemPesquisa em enfermagemSaúdeAim: to understand the perceptions of nurse professors about the importance of healthcare experience regarding to the exercise of teaching. Method: The study is characterized as a descriptive exploratory study with a qualitative approach. In evaluating the data we used content analysis. Survey participants were seven university professors prior teaching practice had experience in assisting. Results: The study shows that the experience in the field of health care practice, contribute to the development of content, especially as regards to the intersection between theory and practice, Conclusion: The experience in assisting contributes with regard to education, to relate theory and practice, however, this is not evident in other activities such research an extension.Objetivo: conocer las percepciones de los profesores enfermeros sobre la importancia de la experiencia asistencial en relación al ejercicio de la docencia. Método: La investigación se caracteriza como estudio exploratorio descriptivo con enfoque cualitativo. En la evaluación de los datos, se utilizó el análisis de contenido. Los participantes de la investigación fueron siete profesores universitarios que antes de la práctica docente habían tenido experiencia en la asistencia. Resultados: El estudio muestra que las experiencias en el campo de la práctica asistencial contribuyen al desarrollo de los contenidos, especialmente en lo que se refiere a la intersección entre teoría y práctica. Conclusión: La experiencia en la asistencia contribuye, con respecto a la enseñanza, a relacionar teoría y práctica, sin embargo, esto no se demuestra en otras actividades como investigación o extensión.Objetivo: conhecer as percepções de professores enfermeiros sobre a importância da experiência assistencial em relação ao exercício do trabalho docente. Método: a pesquisa caracteriza-se como um estudo exploratório-descritivo, com abordagem qualitativa. Na apreciação dos dados, utilizou-se a análise de conteúdo. Os participantes da pesquisa foram sete professores universitários que, anteriormente à prática docente haviam tido experiência na assistência. Resultados: o estudo mostra que as experiências no campo da prática assistencial contribuem para o desenvolvimento de conteúdos, sobretudo no que se refere à intersecção entre teoria e prática. Conclusão: a experiência na assistência contribui, no que se refere ao ensino, em relacionar teoria e prática, contudo, isso não se evidencia em outras atividades como pesquisa e extensão.Universidade Federal de Santa Maria2014-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1008110.5902/2179769210081Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 2 (2014); 313 - 3222179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10081/pdfSilva, Luiz Anildo AnacletoArboit, Éder LuísMüller, Luís AntônioPrestes, MoniqueDalmolin, Indiara SartoriSassi, Marcelo Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10081Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:54Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
Percepciones de profesores enfermeros sobre la intersección del trabajo asistencial y docente
Percepções de professores enfermeiros sobre a intersecção do trabalho assistencial e docente
title Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
spellingShingle Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
Silva, Luiz Anildo Anacleto
Nursing
Education nursing
Faculty
nursing
Nursing faculty practice
Nursing research
Enfermería
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Práctica del docente de enfermería
Investigación en enfermería
Enfermagem
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Saúde
title_short Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
title_full Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
title_fullStr Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
title_full_unstemmed Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
title_sort Perceptions of nurse professors about the intersection of assistantial and teaching work
author Silva, Luiz Anildo Anacleto
author_facet Silva, Luiz Anildo Anacleto
Arboit, Éder Luís
Müller, Luís Antônio
Prestes, Monique
Dalmolin, Indiara Sartori
Sassi, Marcelo Machado
author_role author
author2 Arboit, Éder Luís
Müller, Luís Antônio
Prestes, Monique
Dalmolin, Indiara Sartori
Sassi, Marcelo Machado
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luiz Anildo Anacleto
Arboit, Éder Luís
Müller, Luís Antônio
Prestes, Monique
Dalmolin, Indiara Sartori
Sassi, Marcelo Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education nursing
Faculty
nursing
Nursing faculty practice
Nursing research
Enfermería
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Práctica del docente de enfermería
Investigación en enfermería
Enfermagem
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Saúde
topic Nursing
Education nursing
Faculty
nursing
Nursing faculty practice
Nursing research
Enfermería
Educación en enfermería
Docentes de enfermería
Práctica del docente de enfermería
Investigación en enfermería
Enfermagem
Educação em enfermagem
Docentes de enfermagem
Prática do docente de enfermagem
Pesquisa em enfermagem
Saúde
description Aim: to understand the perceptions of nurse professors about the importance of healthcare experience regarding to the exercise of teaching. Method: The study is characterized as a descriptive exploratory study with a qualitative approach. In evaluating the data we used content analysis. Survey participants were seven university professors prior teaching practice had experience in assisting. Results: The study shows that the experience in the field of health care practice, contribute to the development of content, especially as regards to the intersection between theory and practice, Conclusion: The experience in assisting contributes with regard to education, to relate theory and practice, however, this is not evident in other activities such research an extension.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10081
10.5902/2179769210081
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10081
identifier_str_mv 10.5902/2179769210081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10081/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 2 (2014); 313 - 322
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042150100992