Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canever, Bruna Pedroso
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Prado, Marta Lenise, Gomes, Diana Coelho, Kempfer, Silvana Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016
Resumo: Aim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionals
id UFSM-12_97cd70f21258f80813e3482f7765d1c5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13016
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflectionEl autoconocimiento del maestro del área de salud: una reflexión basada en freireConhecimento de si do docente da área da saúde: uma reflexão em FreireFacultyProfessional competenceProfessional practiceKnowledgeDocentesCompetencia profesionalPráctica profesionalConocimientoDocentesCompetência ProfissionalPrática ProfissionalConhecimentoEnfermagemDocentesCompetência ProfissionalPrática ProfissionalConhecimentoEnfermagemAim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionalsObjetivo: reflexión teórica basada en Freire acerca del autoconocimiento del maestro de la salud. Método: estudio teórico y reflexivo. Resultados: empoderamiento de educadores para el desarrollo de la motivación, la interacción y sensibilidad, posibilitando la reflexión y transformación del yo docente y de su entorno. El autoconocimiento es esencial para profundizar la interdisciplinariedad, proporcionando subvenciones para la transformación de la educación superior en la salud. El conocimiento de sí mismo en la relación pedagógica despierta más allá de la sensibilidad del maestro, el sentimiento de amor, esencial para mediar el proceso educativo. Conclusión: la pertinencia del movimiento de reflexión-acción-reflexión del docente sobre sí mismo puede ayudar a reconocerse y convertirse, contribuyendo para una formación diferenciada de los futuros profesionales de la salud.http://dx.doi.org/10.5902/2179769213016Objetivo: reflexão teórica fundamentada em Freire sobre o conhecimento de si do docente da área da saúde. Método: estudo teórico-reflexivo. Resultados: o empoderamento dos educadores para o desenvolvimento da motivação, interação e sensibilidade possibilita a reflexão e a transformação do eu do docente e do meio em que está inserido. Considera-se o ato de conhecer-se essencial também para o aprofundamento da interdisciplinaridade, fornecendo assim subsídios para a transformação na formação superior na área da saúde. O conhecimento de si na relação pedagógica desperta, além da sensibilidade do docente, o sentimento amoroso, peça fundamental para mediar o processo educativo. Conclusão: a relevância do movimento de reflexão-ação-reflexão do docente sobre si mesmo pode auxiliar no processo de reconhecer-se e transformar-se, colaborando com uma formação diferenciada dos futuros profissionais de saúde.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1301610.5902/2179769213016Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 379 - 3862179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016/pdfCanever, Bruna PedrosoPrado, Marta LeniseGomes, Diana CoelhoKempfer, Silvana Silveirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13016Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:38Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
El autoconocimiento del maestro del área de salud: una reflexión basada en freire
Conhecimento de si do docente da área da saúde: uma reflexão em Freire
title Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
spellingShingle Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
Canever, Bruna Pedroso
Faculty
Professional competence
Professional practice
Knowledge
Docentes
Competencia profesional
Práctica profesional
Conocimiento
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
title_short Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
title_full Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
title_fullStr Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
title_full_unstemmed Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
title_sort Self-knowledge of health teachers: a Freire’s reflection
author Canever, Bruna Pedroso
author_facet Canever, Bruna Pedroso
Prado, Marta Lenise
Gomes, Diana Coelho
Kempfer, Silvana Silveira
author_role author
author2 Prado, Marta Lenise
Gomes, Diana Coelho
Kempfer, Silvana Silveira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Canever, Bruna Pedroso
Prado, Marta Lenise
Gomes, Diana Coelho
Kempfer, Silvana Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Faculty
Professional competence
Professional practice
Knowledge
Docentes
Competencia profesional
Práctica profesional
Conocimiento
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
topic Faculty
Professional competence
Professional practice
Knowledge
Docentes
Competencia profesional
Práctica profesional
Conocimiento
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
Docentes
Competência Profissional
Prática Profissional
Conhecimento
Enfermagem
description Aim: reflection upon Freire’s theory about the importance of health teacher’s self-knowledge. Method: theoretical reflective study. Results: granting educators the development of motivation, interaction and sensitivity enables a reflection and transformation of the teacher’s self and of the environment in which the lecturer is. Selfknowledge is also essential to deepen interdisciplinarity, supporting transformation in graduation courses on health area. Pedagogically, self-knowledge awakens, besides the teacher’s sensitivity, the feeling of love, essential to mediate the educational process. Conclusion: it is important that the teacher proceeds with a reflection - action-reflection about him or herself. It might help in the process of recognizing and transforming oneself, which collaborates with a differentiated training of future health professionals
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016
10.5902/2179769213016
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016
identifier_str_mv 10.5902/2179769213016
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13016/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 379 - 386
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042356670464