Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Aline Macedo Carvalho
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa, Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do, Carvalho, Silas Santos, Carvalho, Letícia Falcão de, Nery, Givanildo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391
Resumo: Aim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QL
id UFSM-12_b850b0b267800ad40e3845f603864d2a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25391
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectoryCalidad de vida de estudiantes graduandos del curso de enfermería de una universidad pública federalPercepções de estudantes de enfermagem referente à qualidade de vida na trajetória acadêmicaNursing undergraduate programsNursingQuality of lifeNursing studentsProgramas de graduación em enfermeríaEnfermeríaCalidad de vidaEstudiantes de enfermeríaProgramas de Graduação em EnfermagemEnfermagemQualidade de VidaEstudantes de EnfermagemQualidade de Vida de Estudantes de EnfermagemAim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QLObjetivo: Comprender las percepciones de los estudiantes de enfermería relacionadas a la Calidad de Vida (CV) durante la trayectoria académica en una Universidad Pública Federal. Método: estudio exploratorio, cualitativo, realizado con 14 estudiantes de una Universidad Pública Federal, entre agosto y octubre de 2012. Los instrumentos de recolección de datos fueron la entrevista semiestructurada y el diario de campo, con posterior análisis del contenido. Resultados: fueron identificadas dos categorías: "La universidad ... Entre promotora y no promotora de la calidad de vida" y "Práctica Supervisada y Trabajo de Conclusión de Curso como causas de los problemas de salud". Las dimensiones promotoras de la CV fueron: actividades en grupo, interacción entre comunidad científica-comunidad y conocimientos transformados en la universidad. Mientras las no promotoras de la CV fueron: alimentación inadecuada; exigencia de los docentes; extensa carga horaria y demanda de tiempo elevado; así como actividades prácticas de las disciplinas. Conclusión: Se infiere la necesidad de adaptaciones en la trayectoria académica para asegurar una mejoría en la CV.Objetivo: compreender as percepções dos estudantes de enfermagem relacionada à Qualidade de Vida (QV) durante a trajetória acadêmica em uma Universidade Pública Federal. Método:  estudo exploratório, qualitativo, realizado com 14 estudantes de uma Universidade Pública Federal, entre agosto e outubro de 2012. Os instrumentos de coleta de dados foram a entrevista semiestruturada e o diário de campo, com posterior análise de conteúdo. Resultados: Emergiram duas categorias: “A universidade... Entre promotora e não promotora da qualidade de vida” e “Estágio Supervisionado e Trabalho de Conclusão de Curso como causa dos problemas de saúde”.As dimensões promotoras da QV foram: atividades em grupo, interação entre comunidade científica-comunidade e, conhecimentos transformados na universidade. Quanto às não promotoras da QV percebe-se:alimentação inadequada; exigência dos docentes; extensa carga horária e demanda de tempo elevada; e atividades práticas das disciplinas. Conclusão: Infere-se a necessidade de adaptações na trajetória acadêmica para assegurar uma melhoria na QV.Universidade Federal de Santa Maria2017-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2539110.5902/2179769225391Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 2 (2017); 152 - 1662179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Aline Macedo CarvalhoBárbara, Josele Farias de Rodrigues SantaVale, Paulo Roberto Lima Falcão doCarvalho, Silas SantosCarvalho, Letícia Falcão deNery, Givanildo da Silva2021-04-20T13:09:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25391Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:52Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
Calidad de vida de estudiantes graduandos del curso de enfermería de una universidad pública federal
Percepções de estudantes de enfermagem referente à qualidade de vida na trajetória acadêmica
title Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
spellingShingle Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
Freitas, Aline Macedo Carvalho
Nursing undergraduate programs
Nursing
Quality of life
Nursing students
Programas de graduación em enfermería
Enfermería
Calidad de vida
Estudiantes de enfermería
Programas de Graduação em Enfermagem
Enfermagem
Qualidade de Vida
Estudantes de Enfermagem
Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem
title_short Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
title_full Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
title_fullStr Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
title_full_unstemmed Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
title_sort Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
author Freitas, Aline Macedo Carvalho
author_facet Freitas, Aline Macedo Carvalho
Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa
Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do
Carvalho, Silas Santos
Carvalho, Letícia Falcão de
Nery, Givanildo da Silva
author_role author
author2 Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa
Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do
Carvalho, Silas Santos
Carvalho, Letícia Falcão de
Nery, Givanildo da Silva
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Aline Macedo Carvalho
Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa
Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do
Carvalho, Silas Santos
Carvalho, Letícia Falcão de
Nery, Givanildo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing undergraduate programs
Nursing
Quality of life
Nursing students
Programas de graduación em enfermería
Enfermería
Calidad de vida
Estudiantes de enfermería
Programas de Graduação em Enfermagem
Enfermagem
Qualidade de Vida
Estudantes de Enfermagem
Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem
topic Nursing undergraduate programs
Nursing
Quality of life
Nursing students
Programas de graduación em enfermería
Enfermería
Calidad de vida
Estudiantes de enfermería
Programas de Graduação em Enfermagem
Enfermagem
Qualidade de Vida
Estudantes de Enfermagem
Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem
description Aim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QL
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391
10.5902/2179769225391
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391
identifier_str_mv 10.5902/2179769225391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 2 (2017); 152 - 166
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944040544731136