Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391 |
Resumo: | Aim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QL |
id |
UFSM-12_b850b0b267800ad40e3845f603864d2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25391 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectoryCalidad de vida de estudiantes graduandos del curso de enfermería de una universidad pública federalPercepções de estudantes de enfermagem referente à qualidade de vida na trajetória acadêmicaNursing undergraduate programsNursingQuality of lifeNursing studentsProgramas de graduación em enfermeríaEnfermeríaCalidad de vidaEstudiantes de enfermeríaProgramas de Graduação em EnfermagemEnfermagemQualidade de VidaEstudantes de EnfermagemQualidade de Vida de Estudantes de EnfermagemAim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QLObjetivo: Comprender las percepciones de los estudiantes de enfermería relacionadas a la Calidad de Vida (CV) durante la trayectoria académica en una Universidad Pública Federal. Método: estudio exploratorio, cualitativo, realizado con 14 estudiantes de una Universidad Pública Federal, entre agosto y octubre de 2012. Los instrumentos de recolección de datos fueron la entrevista semiestructurada y el diario de campo, con posterior análisis del contenido. Resultados: fueron identificadas dos categorías: "La universidad ... Entre promotora y no promotora de la calidad de vida" y "Práctica Supervisada y Trabajo de Conclusión de Curso como causas de los problemas de salud". Las dimensiones promotoras de la CV fueron: actividades en grupo, interacción entre comunidad científica-comunidad y conocimientos transformados en la universidad. Mientras las no promotoras de la CV fueron: alimentación inadecuada; exigencia de los docentes; extensa carga horaria y demanda de tiempo elevado; así como actividades prácticas de las disciplinas. Conclusión: Se infiere la necesidad de adaptaciones en la trayectoria académica para asegurar una mejoría en la CV.Objetivo: compreender as percepções dos estudantes de enfermagem relacionada à Qualidade de Vida (QV) durante a trajetória acadêmica em uma Universidade Pública Federal. Método: estudo exploratório, qualitativo, realizado com 14 estudantes de uma Universidade Pública Federal, entre agosto e outubro de 2012. Os instrumentos de coleta de dados foram a entrevista semiestruturada e o diário de campo, com posterior análise de conteúdo. Resultados: Emergiram duas categorias: “A universidade... Entre promotora e não promotora da qualidade de vida” e “Estágio Supervisionado e Trabalho de Conclusão de Curso como causa dos problemas de saúde”.As dimensões promotoras da QV foram: atividades em grupo, interação entre comunidade científica-comunidade e, conhecimentos transformados na universidade. Quanto às não promotoras da QV percebe-se:alimentação inadequada; exigência dos docentes; extensa carga horária e demanda de tempo elevada; e atividades práticas das disciplinas. Conclusão: Infere-se a necessidade de adaptações na trajetória acadêmica para assegurar uma melhoria na QV.Universidade Federal de Santa Maria2017-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2539110.5902/2179769225391Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 2 (2017); 152 - 1662179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Aline Macedo CarvalhoBárbara, Josele Farias de Rodrigues SantaVale, Paulo Roberto Lima Falcão doCarvalho, Silas SantosCarvalho, Letícia Falcão deNery, Givanildo da Silva2021-04-20T13:09:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25391Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:09:52Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory Calidad de vida de estudiantes graduandos del curso de enfermería de una universidad pública federal Percepções de estudantes de enfermagem referente à qualidade de vida na trajetória acadêmica |
title |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
spellingShingle |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory Freitas, Aline Macedo Carvalho Nursing undergraduate programs Nursing Quality of life Nursing students Programas de graduación em enfermería Enfermería Calidad de vida Estudiantes de enfermería Programas de Graduação em Enfermagem Enfermagem Qualidade de Vida Estudantes de Enfermagem Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem |
title_short |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
title_full |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
title_fullStr |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
title_full_unstemmed |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
title_sort |
Undergraduate nursing students’ perceptions in relation to quality of life in academic trajectory |
author |
Freitas, Aline Macedo Carvalho |
author_facet |
Freitas, Aline Macedo Carvalho Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do Carvalho, Silas Santos Carvalho, Letícia Falcão de Nery, Givanildo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do Carvalho, Silas Santos Carvalho, Letícia Falcão de Nery, Givanildo da Silva |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Aline Macedo Carvalho Bárbara, Josele Farias de Rodrigues Santa Vale, Paulo Roberto Lima Falcão do Carvalho, Silas Santos Carvalho, Letícia Falcão de Nery, Givanildo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing undergraduate programs Nursing Quality of life Nursing students Programas de graduación em enfermería Enfermería Calidad de vida Estudiantes de enfermería Programas de Graduação em Enfermagem Enfermagem Qualidade de Vida Estudantes de Enfermagem Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem |
topic |
Nursing undergraduate programs Nursing Quality of life Nursing students Programas de graduación em enfermería Enfermería Calidad de vida Estudiantes de enfermería Programas de Graduação em Enfermagem Enfermagem Qualidade de Vida Estudantes de Enfermagem Qualidade de Vida de Estudantes de Enfermagem |
description |
Aim: to understand the perceptions of nursing students related to Quality of Life (QL) during the academic trajectory at a Federal Public University. Method: an exploratory, qualitative study carried out with 14 students from a Federal Public University between August and October 2012. The instruments of data collection were the semistructured interview and the field diary, with subsequent content analysis. Results: Two categories emerged: "The university ... either promoter and non-promoter of quality of life" and "Supervised Internship and Course Conclusion Paper as the cause of health problems". The promoting dimensions of QL are: group activities, interaction between communityscientific community, and the knowledge transformed in the university. Regarding the nonpromoters of QL, we can see: inadequate feeding; Teachers' requirements; Extensive workload and high time demand; and, practical activities of the subjects. Conclusion: There is a need for adaptation in the academic journey to obtain an improvement in the QL |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391 10.5902/2179769225391 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769225391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25391/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 2 (2017); 152 - 166 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944040544731136 |