Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marquete, Verônica Francisqueti
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez, Christinelli, Heloá, Teston, Élen Ferraz, Benedetti, Gabriella Michel dos Santos, Costa, Maria Antonia Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966
Resumo: Aim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people.
id UFSM-12_e29f871770b14c7bea2314ca6a43de8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30966
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivosDisabled personsDelivery of health careHealth human resource trainingHealth personnelNursingPersonas con discapacidadPrestación de atención de saludCapacitación de recursos humanos en saludPersonal de saludEnfermeríaEnfermagemPessoas com DeficiênciaPessoal da SaúdeAssistência á SaúdeFormação dos profissionais de saúdeAim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people.Objetivo: conocer la percepción de los estudiantes de cursos del área de la salud sobre su formación para la atención a los sordos. Método: investigación descriptiva, exploratoria, de perspectiva cualitativa. Los datos fueron recolectados por medio de un cuestionario elaborado por los investigadores y desarrollado con estudiantes de los cursos de enfermería y educación física, de una universidad pública, del interior del Paraná, matriculados en el 4º año en 2016 y analizados por la técnica de análisis del contenido. El período de recolección de los datos ocurrió entre noviembre de 2016 y febrero de 2017. Resultados: participaron en la encuesta 42 estudiantes. El análisis resultó el eje temático: desafíos vivenciados en la formación para el cuidado a individuos sordos. Consideraciones finales: se identificó la necesidad de las instituciones de enseñanza superior crear estrategias para sensibilizar los estudiantes sobre la importancia de ese aprendizaje y ofrecer una formación de calidad, buscando capacitarlos efectivamente para la comunicación y la atención a la salud de los sordos.Objetivo: conhecer a percepção dos acadêmicos dos cursos da área da saúde sobre a sua formação para assistência aos deficientes auditivos. Método: pesquisa descritiva exploratória com abordagem qualitativa. Os dados foram coletados por meio de um questionário elaborado pelos pesquisadores, com os acadêmicos dos cursos de enfermagem e educação física de uma universidade pública do interior do Paraná, matriculados no 4º ano em 2016 e analisados pela técnica de análise de conteúdo. O período de coleta foi de novembro de 2016 á fevereiro de 2017. Resultados: participaram da pesquisa 42 acadêmicos. A análise resultou no eixo temático: desafios vivenciados na formação para o cuidado a indivíduos com deficiência auditiva. Considerações finais: emergiu a necessidade das instituições de ensino superior criarem estratégias para sensibilizar os acadêmicos para a importância desse aprendizado e oferecer uma formação de qualidade, buscando capacitá-los, efetivamente, para comunicação e atenção à saúde dos deficientes auditivos.Universidade Federal de Santa Maria2018-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3096610.5902/2179769230966Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 4 (2018); 649-6602179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarquete, Verônica FrancisquetiConelheiro Junior, Luiz GonzalezChristinelli, HeloáTeston, Élen FerrazBenedetti, Gabriella Michel dos SantosCosta, Maria Antonia Ramos2021-04-20T12:40:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30966Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:40:59Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
title Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
spellingShingle Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
Marquete, Verônica Francisqueti
Disabled persons
Delivery of health care
Health human resource training
Health personnel
Nursing
Personas con discapacidad
Prestación de atención de salud
Capacitación de recursos humanos en salud
Personal de salud
Enfermería
Enfermagem
Pessoas com Deficiência
Pessoal da Saúde
Assistência á Saúde
Formação dos profissionais de saúde
title_short Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
title_full Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
title_fullStr Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
title_full_unstemmed Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
title_sort Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
author Marquete, Verônica Francisqueti
author_facet Marquete, Verônica Francisqueti
Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez
Christinelli, Heloá
Teston, Élen Ferraz
Benedetti, Gabriella Michel dos Santos
Costa, Maria Antonia Ramos
author_role author
author2 Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez
Christinelli, Heloá
Teston, Élen Ferraz
Benedetti, Gabriella Michel dos Santos
Costa, Maria Antonia Ramos
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marquete, Verônica Francisqueti
Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez
Christinelli, Heloá
Teston, Élen Ferraz
Benedetti, Gabriella Michel dos Santos
Costa, Maria Antonia Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Disabled persons
Delivery of health care
Health human resource training
Health personnel
Nursing
Personas con discapacidad
Prestación de atención de salud
Capacitación de recursos humanos en salud
Personal de salud
Enfermería
Enfermagem
Pessoas com Deficiência
Pessoal da Saúde
Assistência á Saúde
Formação dos profissionais de saúde
topic Disabled persons
Delivery of health care
Health human resource training
Health personnel
Nursing
Personas con discapacidad
Prestación de atención de salud
Capacitación de recursos humanos en salud
Personal de salud
Enfermería
Enfermagem
Pessoas com Deficiência
Pessoal da Saúde
Assistência á Saúde
Formação dos profissionais de saúde
description Aim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966
10.5902/2179769230966
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966
identifier_str_mv 10.5902/2179769230966
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 4 (2018); 649-660
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944040627568640