Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966 |
Resumo: | Aim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people. |
id |
UFSM-12_e29f871770b14c7bea2314ca6a43de8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30966 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivosDisabled personsDelivery of health careHealth human resource trainingHealth personnelNursingPersonas con discapacidadPrestación de atención de saludCapacitación de recursos humanos en saludPersonal de saludEnfermeríaEnfermagemPessoas com DeficiênciaPessoal da SaúdeAssistência á SaúdeFormação dos profissionais de saúdeAim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people.Objetivo: conocer la percepción de los estudiantes de cursos del área de la salud sobre su formación para la atención a los sordos. Método: investigación descriptiva, exploratoria, de perspectiva cualitativa. Los datos fueron recolectados por medio de un cuestionario elaborado por los investigadores y desarrollado con estudiantes de los cursos de enfermería y educación física, de una universidad pública, del interior del Paraná, matriculados en el 4º año en 2016 y analizados por la técnica de análisis del contenido. El período de recolección de los datos ocurrió entre noviembre de 2016 y febrero de 2017. Resultados: participaron en la encuesta 42 estudiantes. El análisis resultó el eje temático: desafíos vivenciados en la formación para el cuidado a individuos sordos. Consideraciones finales: se identificó la necesidad de las instituciones de enseñanza superior crear estrategias para sensibilizar los estudiantes sobre la importancia de ese aprendizaje y ofrecer una formación de calidad, buscando capacitarlos efectivamente para la comunicación y la atención a la salud de los sordos.Objetivo: conhecer a percepção dos acadêmicos dos cursos da área da saúde sobre a sua formação para assistência aos deficientes auditivos. Método: pesquisa descritiva exploratória com abordagem qualitativa. Os dados foram coletados por meio de um questionário elaborado pelos pesquisadores, com os acadêmicos dos cursos de enfermagem e educação física de uma universidade pública do interior do Paraná, matriculados no 4º ano em 2016 e analisados pela técnica de análise de conteúdo. O período de coleta foi de novembro de 2016 á fevereiro de 2017. Resultados: participaram da pesquisa 42 acadêmicos. A análise resultou no eixo temático: desafios vivenciados na formação para o cuidado a indivíduos com deficiência auditiva. Considerações finais: emergiu a necessidade das instituições de ensino superior criarem estratégias para sensibilizar os acadêmicos para a importância desse aprendizado e oferecer uma formação de qualidade, buscando capacitá-los, efetivamente, para comunicação e atenção à saúde dos deficientes auditivos.Universidade Federal de Santa Maria2018-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3096610.5902/2179769230966Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 4 (2018); 649-6602179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarquete, Verônica FrancisquetiConelheiro Junior, Luiz GonzalezChristinelli, HeloáTeston, Élen FerrazBenedetti, Gabriella Michel dos SantosCosta, Maria Antonia Ramos2021-04-20T12:40:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30966Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:40:59Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
title |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
spellingShingle |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos Marquete, Verônica Francisqueti Disabled persons Delivery of health care Health human resource training Health personnel Nursing Personas con discapacidad Prestación de atención de salud Capacitación de recursos humanos en salud Personal de salud Enfermería Enfermagem Pessoas com Deficiência Pessoal da Saúde Assistência á Saúde Formação dos profissionais de saúde |
title_short |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
title_full |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
title_fullStr |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
title_full_unstemmed |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
title_sort |
Formação de profissionais para a atenção a saúde de deficientes auditivos |
author |
Marquete, Verônica Francisqueti |
author_facet |
Marquete, Verônica Francisqueti Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez Christinelli, Heloá Teston, Élen Ferraz Benedetti, Gabriella Michel dos Santos Costa, Maria Antonia Ramos |
author_role |
author |
author2 |
Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez Christinelli, Heloá Teston, Élen Ferraz Benedetti, Gabriella Michel dos Santos Costa, Maria Antonia Ramos |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marquete, Verônica Francisqueti Conelheiro Junior, Luiz Gonzalez Christinelli, Heloá Teston, Élen Ferraz Benedetti, Gabriella Michel dos Santos Costa, Maria Antonia Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Disabled persons Delivery of health care Health human resource training Health personnel Nursing Personas con discapacidad Prestación de atención de salud Capacitación de recursos humanos en salud Personal de salud Enfermería Enfermagem Pessoas com Deficiência Pessoal da Saúde Assistência á Saúde Formação dos profissionais de saúde |
topic |
Disabled persons Delivery of health care Health human resource training Health personnel Nursing Personas con discapacidad Prestación de atención de salud Capacitación de recursos humanos en salud Personal de salud Enfermería Enfermagem Pessoas com Deficiência Pessoal da Saúde Assistência á Saúde Formação dos profissionais de saúde |
description |
Aim: to know the perception of the academics of the courses of the health area on their training to assist the hearing impaired people. Method: exploratory descriptive research with a qualitative approach. The data were collected through a questionnaire, prepared by the researchers, with the nursing and physical education students of a public university in the Paraná countryside, enrolled in the 4th year of their course in 2016 and analyzed by the content analysis technique. The collection period was from November 2016 to February 2017. Results: Forty-two students participated in the study. The analysis resulted in the thematic axis: challenges experienced in training for the care of hearing impaired individuals. Final considerations: the emergence of the need for higher education institutions to create strategies to sensitize students to the importance of this learning and to provide quality training, seeking to effectively enable them to communicate and care for the hearing impaired people. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966 10.5902/2179769230966 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769230966 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/30966/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 4 (2018); 649-660 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944040627568640 |