ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marcelo Andrade Cattoni de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Repolês, Maria Fernanda Salcedo, Prates, Francisco de Castilho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/23726
Resumo: This paper intends to discuss the academic freedom, its role and its possible limits and borders, from the paradigm of the Democratic Constitutional State, as configured in our constitutional text of October 1988. The discussion focuses on the relationship between the critical and investigative role expected of the Universities and of its members in relation to the so-called legislative proposals of the Escola Sem Partido movement. Hence, it explores if these proposals do not offend the constitutional freedom of professors, students, technicians and researchers, in addition to the higher education institutions themselves, when subjects that gravitate around their roles and responsibilities are taken into account. For this purpose, keeping in mind our own constitutional context, we decided to use Comparative Law, focusing on decisions of the Supreme Court of the United States that deal with the same issue addressed here. The analysis indicates that academic freedom has an essential and constitutionally recognized role in the Constitutional Democracy.
id UFSM-17_5156a2c6ef53582eb3b20dc2d67ccc90
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23726
network_acronym_str UFSM-17
network_name_str Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
repository_id_str
spelling ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATESLIBERDADE ACADÊMICA EM TEMPOS DIFÍCEIS: DIÁLOGOS BRASIL E ESTADOS UNIDOSLiberdade AcadêmicaLimitesEstado Democrático de Direito.This paper intends to discuss the academic freedom, its role and its possible limits and borders, from the paradigm of the Democratic Constitutional State, as configured in our constitutional text of October 1988. The discussion focuses on the relationship between the critical and investigative role expected of the Universities and of its members in relation to the so-called legislative proposals of the Escola Sem Partido movement. Hence, it explores if these proposals do not offend the constitutional freedom of professors, students, technicians and researchers, in addition to the higher education institutions themselves, when subjects that gravitate around their roles and responsibilities are taken into account. For this purpose, keeping in mind our own constitutional context, we decided to use Comparative Law, focusing on decisions of the Supreme Court of the United States that deal with the same issue addressed here. The analysis indicates that academic freedom has an essential and constitutionally recognized role in the Constitutional Democracy.O artigo busca trabalhar a liberdade acadêmica, seu papel e seus possíveis limites e fronteiras, a partir do paradigma do Estado Democrático de Direito, como configurado em nosso texto constitucional de outubro de 1988. O enfoque se dá na relação entre o papel crítico e investigativo esperado das Universidades e de seus membros, diante das chamadas propostas legislativas do movimento Escola Sem Partido. Isto é, perguntamos se estas propostas não ofenderiam a liberdade constitucional de professores, alunos, técnicos e pesquisadores, além das próprias instituições de ensino superior, quanto a assuntos que gravitam em torno de suas funções e responsabilidades. Para este fim, sem olvidarmos de nosso próprio contexto constitucional, decidimos dialogar com o direito comparado, principalmente com o cenário estadunidense e certas decisões da Suprema Corte dos Estados Unidos que lidam com a mesma temática aqui abordada. Conclui-se que a liberdade acadêmica tem um papel essencial, constitucionalmente reconhecido, no Estado Democrático de Direito. Universidade Federal de Santa Maria2016-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/2372610.5902/1981369423726Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 11 n. 2 (2016); 773-8031981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/23726/pdfCopyright (c) 2016 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcelo Andrade Cattoni deRepolês, Maria Fernanda SalcedoPrates, Francisco de Castilho2018-12-26T16:07:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23726Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2018-12-26T16:07:59Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
LIBERDADE ACADÊMICA EM TEMPOS DIFÍCEIS: DIÁLOGOS BRASIL E ESTADOS UNIDOS
title ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
spellingShingle ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
Oliveira, Marcelo Andrade Cattoni de
Liberdade Acadêmica
Limites
Estado Democrático de Direito.
title_short ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
title_full ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
title_fullStr ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
title_full_unstemmed ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
title_sort ACADEMIC FREEDOM IN HARD TIMES: DIALOGUES BRASIL AND UNITED STATES
author Oliveira, Marcelo Andrade Cattoni de
author_facet Oliveira, Marcelo Andrade Cattoni de
Repolês, Maria Fernanda Salcedo
Prates, Francisco de Castilho
author_role author
author2 Repolês, Maria Fernanda Salcedo
Prates, Francisco de Castilho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Marcelo Andrade Cattoni de
Repolês, Maria Fernanda Salcedo
Prates, Francisco de Castilho
dc.subject.por.fl_str_mv Liberdade Acadêmica
Limites
Estado Democrático de Direito.
topic Liberdade Acadêmica
Limites
Estado Democrático de Direito.
description This paper intends to discuss the academic freedom, its role and its possible limits and borders, from the paradigm of the Democratic Constitutional State, as configured in our constitutional text of October 1988. The discussion focuses on the relationship between the critical and investigative role expected of the Universities and of its members in relation to the so-called legislative proposals of the Escola Sem Partido movement. Hence, it explores if these proposals do not offend the constitutional freedom of professors, students, technicians and researchers, in addition to the higher education institutions themselves, when subjects that gravitate around their roles and responsibilities are taken into account. For this purpose, keeping in mind our own constitutional context, we decided to use Comparative Law, focusing on decisions of the Supreme Court of the United States that deal with the same issue addressed here. The analysis indicates that academic freedom has an essential and constitutionally recognized role in the Constitutional Democracy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/23726
10.5902/1981369423726
url http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/23726
identifier_str_mv 10.5902/1981369423726
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/23726/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 11 n. 2 (2016); 773-803
1981-3694
1981-3694
reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
collection Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com
_version_ 1799944063220187136