Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stefanello, Claridiane de Camargo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Pinton, Franciele Matzembacher, Silva, Cleiton Reisdorfer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604
Resumo: This paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception.
id UFSM-19_e24ce648a2720d76e082061097e245bd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37604
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooksAnálise crítica de discursos sobre produção de textos argumentativos em livros didáticos de Língua PortuguesaProduction of argumentative textsPortuguse Language textbooksCritical Discourse AnalysisProdução de textos argumentativosLivros didáticos de PortuguêsAnálise Crítica de DiscursoThis paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception.Este artigo tem por objetivo analisar os discursos sobre produção de textos argumentativos em uma coleção de livros didáticos de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental II. O referencial teórico adotado fundamenta-se na Análise Crítica do Discurso, na Gramática Sistêmico-Funcional e nas perspectivas Teóricas da Argumentação. Os resultados apontam a predominância de um discurso de Argumentação como nova retórica, uma vez que o material didático explora prioritariamente o contexto de produção e recepção dos textos.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3760410.5902/2176148537604Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 299-3222176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604/pdf_1Copyright (c) 2019 Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessStefanello, Claridiane de CamargoPinton, Franciele MatzembacherSilva, Cleiton Reisdorfer2022-11-08T17:29:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37604Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:26.249818Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
Análise crítica de discursos sobre produção de textos argumentativos em livros didáticos de Língua Portuguesa
title Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
spellingShingle Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
Stefanello, Claridiane de Camargo
Production of argumentative texts
Portuguse Language textbooks
Critical Discourse Analysis
Produção de textos argumentativos
Livros didáticos de Português
Análise Crítica de Discurso
title_short Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
title_full Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
title_fullStr Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
title_full_unstemmed Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
title_sort Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
author Stefanello, Claridiane de Camargo
author_facet Stefanello, Claridiane de Camargo
Pinton, Franciele Matzembacher
Silva, Cleiton Reisdorfer
author_role author
author2 Pinton, Franciele Matzembacher
Silva, Cleiton Reisdorfer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stefanello, Claridiane de Camargo
Pinton, Franciele Matzembacher
Silva, Cleiton Reisdorfer
dc.subject.por.fl_str_mv Production of argumentative texts
Portuguse Language textbooks
Critical Discourse Analysis
Produção de textos argumentativos
Livros didáticos de Português
Análise Crítica de Discurso
topic Production of argumentative texts
Portuguse Language textbooks
Critical Discourse Analysis
Produção de textos argumentativos
Livros didáticos de Português
Análise Crítica de Discurso
description This paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604
10.5902/2176148537604
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604
identifier_str_mv 10.5902/2176148537604
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Letras
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Letras
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 299-322
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205417949954048