Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604 |
Resumo: | This paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception. |
id |
UFSM-19_e24ce648a2720d76e082061097e245bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37604 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooksAnálise crítica de discursos sobre produção de textos argumentativos em livros didáticos de Língua PortuguesaProduction of argumentative textsPortuguse Language textbooksCritical Discourse AnalysisProdução de textos argumentativosLivros didáticos de PortuguêsAnálise Crítica de DiscursoThis paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception.Este artigo tem por objetivo analisar os discursos sobre produção de textos argumentativos em uma coleção de livros didáticos de Língua Portuguesa do Ensino Fundamental II. O referencial teórico adotado fundamenta-se na Análise Crítica do Discurso, na Gramática Sistêmico-Funcional e nas perspectivas Teóricas da Argumentação. Os resultados apontam a predominância de um discurso de Argumentação como nova retórica, uma vez que o material didático explora prioritariamente o contexto de produção e recepção dos textos.Universidade Federal de Santa Maria2019-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3760410.5902/2176148537604Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 299-3222176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604/pdf_1Copyright (c) 2019 Letrasinfo:eu-repo/semantics/openAccessStefanello, Claridiane de CamargoPinton, Franciele MatzembacherSilva, Cleiton Reisdorfer2022-11-08T17:29:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37604Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:26.249818Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks Análise crítica de discursos sobre produção de textos argumentativos em livros didáticos de Língua Portuguesa |
title |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
spellingShingle |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks Stefanello, Claridiane de Camargo Production of argumentative texts Portuguse Language textbooks Critical Discourse Analysis Produção de textos argumentativos Livros didáticos de Português Análise Crítica de Discurso |
title_short |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
title_full |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
title_fullStr |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
title_full_unstemmed |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
title_sort |
Critical analysis of discourses on the production of argumentative texts in Portuguese Language textbooks |
author |
Stefanello, Claridiane de Camargo |
author_facet |
Stefanello, Claridiane de Camargo Pinton, Franciele Matzembacher Silva, Cleiton Reisdorfer |
author_role |
author |
author2 |
Pinton, Franciele Matzembacher Silva, Cleiton Reisdorfer |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stefanello, Claridiane de Camargo Pinton, Franciele Matzembacher Silva, Cleiton Reisdorfer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Production of argumentative texts Portuguse Language textbooks Critical Discourse Analysis Produção de textos argumentativos Livros didáticos de Português Análise Crítica de Discurso |
topic |
Production of argumentative texts Portuguse Language textbooks Critical Discourse Analysis Produção de textos argumentativos Livros didáticos de Português Análise Crítica de Discurso |
description |
This paper has the goal of analyzing the discourses about the production of argumentative texts in a series of Portuguse Language textbooks from Middle School. The adopted theoretical reference is based on Critical Discourse Analysis, in SytemicFunctional Grammar and on Theory of Argumentation perspectives. The results point to the predominance of an Argumentation discourse as a new rhetoric, since the teaching material mainly explores the context of text production and reception. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604 10.5902/2176148537604 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148537604 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/37604/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Letras |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; n. 58: (Jun. 2019) - Gêneros textuais / discursivos: ensino, aprendizagem e avaliação na educação básica; 299-322 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205417949954048 |