Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Cícero Santiago de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889
Resumo: This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation.
id UFSM-20_27f7b2ac3c20c00ca218484af46e182a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6889
network_acronym_str UFSM-20
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str 3913
spelling 2010-01-122010-01-122009-09-04OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation.O presente trabalho, que toma como referência o materialismo histórico, tem como objetivo problematizar as dinâmicas de gestão do Práxis Coletivo de Educação Popular, entendendo suas dinâmicas como práticas políticas educativas. Nesta perspectiva, constituem temas a identificação e análise, no contexto do estágio neoliberal do modo de produção capitalista, as motivações que agregam seus diferentes agentes e as estratégias empreendidas para o desenvolvimento das atividades. A metodologia apropriase de referenciais da epistemologia crítica, privilegiando a análise do objeto como uma construção social e, desta forma, como parte constituinte de uma totalidade histórica. O estudo é desenvolvido em um movimento que, partindo do objeto, procura situá-lo em um contexto histórico social mais amplo para, então, retornar ao objeto e identificar suas especificidades e dinâmicas de manifestação. Observa-se que o Práxis busca empreender uma perspectiva de gestão autogestionária no interior de uma instituição de ensino formal, a Universidade Federal de Santa Maria, em um processo marcado por conflitos entre este e a instituição e entre seus agentes. Estas contradições são marcadas por uma tensão entre valores e práticas relacionadas ao individualismo e a competição, e a emergência no bojo da experiência vivida de valores relacionados à solidariedade e a participação democrática.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoEducação políticaGestão educacionalPré-vestibular popularEducation politicsEducational managementPopular pre-entrance exam courseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOs pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxisPopular pre-entrance exam courses as a space of education politics: the case of práxisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Konrad, Diorge Alcenohttp://lattes.cnpq.br/6649023072655942Ribeiro, Marlenehttp://lattes.cnpq.br/7053041452604447Ferreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299http://lattes.cnpq.br/3793195037209046Oliveira, Cícero Santiago de70080000000640050030050030050052b4517e-d088-4c98-bac5-53868ed379d9f3745cf2-dee8-4108-8c81-59da35c87253772326a5-ec65-4d3b-a1d6-c04227b99b2fca14bef8-e91b-4930-a3b0-6c8d4ba72d089faadb3f-45b7-4c21-bf47-d7c61d653586info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdfapplication/pdf916347http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/1/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdfae79414d6ad987ba803a6995a643f060MD51TEXTOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.txtOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.txtExtracted texttext/plain359970http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/2/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.txtacb16d2f16121fff2ffa070be94f653bMD52THUMBNAILOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.jpgOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5469http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/3/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.jpg8c8da060e3de8decc3b73a644a455c9eMD531/68892022-03-30 07:56:12.417oai:repositorio.ufsm.br:1/6889Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-03-30T10:56:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.por.fl_str_mv Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Popular pre-entrance exam courses as a space of education politics: the case of práxis
title Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
spellingShingle Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
Oliveira, Cícero Santiago de
Educação política
Gestão educacional
Pré-vestibular popular
Education politics
Educational management
Popular pre-entrance exam course
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
title_full Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
title_fullStr Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
title_full_unstemmed Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
title_sort Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
author Oliveira, Cícero Santiago de
author_facet Oliveira, Cícero Santiago de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Sueli Menezes
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3883536502592508
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Konrad, Diorge Alceno
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6649023072655942
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ribeiro, Marlene
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7053041452604447
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Ferreira, Liliana Soares
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4007512293061299
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3793195037209046
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Cícero Santiago de
contributor_str_mv Pereira, Sueli Menezes
Konrad, Diorge Alceno
Ribeiro, Marlene
Ferreira, Liliana Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Educação política
Gestão educacional
Pré-vestibular popular
topic Educação política
Gestão educacional
Pré-vestibular popular
Education politics
Educational management
Popular pre-entrance exam course
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Education politics
Educational management
Popular pre-entrance exam course
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation.
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-09-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2010-01-12
dc.date.available.fl_str_mv 2010-01-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889
identifier_str_mv OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv 700800000006
dc.relation.confidence.fl_str_mv 400
500
300
500
300
500
dc.relation.authority.fl_str_mv 52b4517e-d088-4c98-bac5-53868ed379d9
f3745cf2-dee8-4108-8c81-59da35c87253
772326a5-ec65-4d3b-a1d6-c04227b99b2f
ca14bef8-e91b-4930-a3b0-6c8d4ba72d08
9faadb3f-45b7-4c21-bf47-d7c61d653586
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSM
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/1/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/2/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.txt
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/3/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv ae79414d6ad987ba803a6995a643f060
acb16d2f16121fff2ffa070be94f653b
8c8da060e3de8decc3b73a644a455c9e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801223741878829056