Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889 |
Resumo: | This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation. |
id |
UFSM-20_27f7b2ac3c20c00ca218484af46e182a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6889 |
network_acronym_str |
UFSM-20 |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
3913 |
spelling |
2010-01-122010-01-122009-09-04OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation.O presente trabalho, que toma como referência o materialismo histórico, tem como objetivo problematizar as dinâmicas de gestão do Práxis Coletivo de Educação Popular, entendendo suas dinâmicas como práticas políticas educativas. Nesta perspectiva, constituem temas a identificação e análise, no contexto do estágio neoliberal do modo de produção capitalista, as motivações que agregam seus diferentes agentes e as estratégias empreendidas para o desenvolvimento das atividades. A metodologia apropriase de referenciais da epistemologia crítica, privilegiando a análise do objeto como uma construção social e, desta forma, como parte constituinte de uma totalidade histórica. O estudo é desenvolvido em um movimento que, partindo do objeto, procura situá-lo em um contexto histórico social mais amplo para, então, retornar ao objeto e identificar suas especificidades e dinâmicas de manifestação. Observa-se que o Práxis busca empreender uma perspectiva de gestão autogestionária no interior de uma instituição de ensino formal, a Universidade Federal de Santa Maria, em um processo marcado por conflitos entre este e a instituição e entre seus agentes. Estas contradições são marcadas por uma tensão entre valores e práticas relacionadas ao individualismo e a competição, e a emergência no bojo da experiência vivida de valores relacionados à solidariedade e a participação democrática.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFSMBREducaçãoEducação políticaGestão educacionalPré-vestibular popularEducation politicsEducational managementPopular pre-entrance exam courseCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOs pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxisPopular pre-entrance exam courses as a space of education politics: the case of práxisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPereira, Sueli Menezeshttp://lattes.cnpq.br/3883536502592508Konrad, Diorge Alcenohttp://lattes.cnpq.br/6649023072655942Ribeiro, Marlenehttp://lattes.cnpq.br/7053041452604447Ferreira, Liliana Soareshttp://lattes.cnpq.br/4007512293061299http://lattes.cnpq.br/3793195037209046Oliveira, Cícero Santiago de70080000000640050030050030050052b4517e-d088-4c98-bac5-53868ed379d9f3745cf2-dee8-4108-8c81-59da35c87253772326a5-ec65-4d3b-a1d6-c04227b99b2fca14bef8-e91b-4930-a3b0-6c8d4ba72d089faadb3f-45b7-4c21-bf47-d7c61d653586info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdfapplication/pdf916347http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/1/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdfae79414d6ad987ba803a6995a643f060MD51TEXTOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.txtOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.txtExtracted texttext/plain359970http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/2/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.txtacb16d2f16121fff2ffa070be94f653bMD52THUMBNAILOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.jpgOLIVEIRA, CICERO SANTIAGO DE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5469http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/3/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.jpg8c8da060e3de8decc3b73a644a455c9eMD531/68892022-03-30 07:56:12.417oai:repositorio.ufsm.br:1/6889Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132022-03-30T10:56:12Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Popular pre-entrance exam courses as a space of education politics: the case of práxis |
title |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
spellingShingle |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis Oliveira, Cícero Santiago de Educação política Gestão educacional Pré-vestibular popular Education politics Educational management Popular pre-entrance exam course CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
title_full |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
title_fullStr |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
title_full_unstemmed |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
title_sort |
Os pré-vestibulares populares como espaço de educação política de jovens e adultos: o caso do práxis |
author |
Oliveira, Cícero Santiago de |
author_facet |
Oliveira, Cícero Santiago de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Sueli Menezes |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3883536502592508 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Konrad, Diorge Alceno |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6649023072655942 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ribeiro, Marlene |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7053041452604447 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Ferreira, Liliana Soares |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3793195037209046 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Cícero Santiago de |
contributor_str_mv |
Pereira, Sueli Menezes Konrad, Diorge Alceno Ribeiro, Marlene Ferreira, Liliana Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação política Gestão educacional Pré-vestibular popular |
topic |
Educação política Gestão educacional Pré-vestibular popular Education politics Educational management Popular pre-entrance exam course CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education politics Educational management Popular pre-entrance exam course |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper, gets as reference the historical materialism, aims to problematize the dynamics of management Collective of popular education, understanding their dynamics as educational political practices. In this point, consists in subjects the identification and analysis, in the context of neoliberal level of capitalism production way, the motivations which gather their different agents and strategies, undertaken to develop the activities. The methodology appropriates from critic epistemology reference privileging the object analysis as a social construction and, therefore, like a constitutional of a historical totality. The study is developing in a movement which, starting from the aim, seeks to put it in a winder social historical context to, then, come back to the object and identify their specificities and manifestation dynamics. It s possible to notice that the praxis intends to undertake a management perspective selfmanageable inside on a teaching institution, The Universidade Federal de Santa Maria , in a process marked for conflicts among this institution and its agents. These contradictions are marked by tension among values and related practices of individualism and competition, and the emergency from the lived experience in values related to kindness and democratic participation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-09-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2010-01-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Cícero Santiago de. POPULAR PRE-ENTRANCE EXAM COURSES AS A SPACE OF EDUCATION POLITICS: THE CASE OF PRÁXIS. 2009. 142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2009. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
700800000006 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
400 500 300 500 300 500 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
52b4517e-d088-4c98-bac5-53868ed379d9 f3745cf2-dee8-4108-8c81-59da35c87253 772326a5-ec65-4d3b-a1d6-c04227b99b2f ca14bef8-e91b-4930-a3b0-6c8d4ba72d08 9faadb3f-45b7-4c21-bf47-d7c61d653586 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSM |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/1/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/2/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.txt http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/6889/3/OLIVEIRA%2c%20CICERO%20SANTIAGO%20DE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ae79414d6ad987ba803a6995a643f060 acb16d2f16121fff2ffa070be94f653b 8c8da060e3de8decc3b73a644a455c9e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801223741878829056 |