Norma ISO 9001/2000 como modelo de gestão: um roteiro de implantação para as organizações e sua implementação - um estudo de caso
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/8047 |
Resumo: | In a global market with increasing demands of customers, the establishment and maintenance of quality management systems and their subsequent certification is in a critical factor of success for organizations wishing to improve their performance, optimizing their processes and resources and, therefore, by increasing their productivity and competitiveness. It should be emphasized that the deployment itself is a process of learning and therefore should not have very strict rules, but be adapted to the culture of the company. In this context, the present study proposes to develop a road map for implementation of a quality management system based on the requirements of ISO 9001:2000. Use as a basic methodological analysis through case study and the interpretation family ISO 9000 rules. For that, initially, is the established theoretical basis of the work and, interpretation of the requirements of ISO 9001:2000. Then defines the steps to achieve certification on the basis of case studies. So then, is an analysis of the implementation of ISO 9001:2000 using the roadmap proposed. In conclusion, it is considered that the greatest challenge in the implementation of the Quality Management System in the company under study is the change in the culture of people of the organization. These stages are understanding that the implementation of a management system brings positive reflections on various aspects such as increased productivity, higher quality products, access to new markets, attention to legal requirements credibility of customers, among others. Therefore, the proposed roadmap is appropriate to the organization and it is recommended to other organizations specifically in the area of industry. |
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In this context, the present study proposes to develop a road map for implementation of a quality management system based on the requirements of ISO 9001:2000. Use as a basic methodological analysis through case study and the interpretation family ISO 9000 rules. For that, initially, is the established theoretical basis of the work and, interpretation of the requirements of ISO 9001:2000. Then defines the steps to achieve certification on the basis of case studies. So then, is an analysis of the implementation of ISO 9001:2000 using the roadmap proposed. In conclusion, it is considered that the greatest challenge in the implementation of the Quality Management System in the company under study is the change in the culture of people of the organization. These stages are understanding that the implementation of a management system brings positive reflections on various aspects such as increased productivity, higher quality products, access to new markets, attention to legal requirements credibility of customers, among others. Therefore, the proposed roadmap is appropriate to the organization and it is recommended to other organizations specifically in the area of industry.Num mercado global com crescentes exigências dos clientes, a implantação e manutenção de sistemas de gestão da qualidade e a sua posterior certificação constituem-se num fator crítico de sucesso para as organizações que pretendam melhorar o seu desempenho, otimizando seus processos e recursos e, consequentemente, aumentando a sua produtividade e competitividade. Cabe salientar que a implantação propriamente dita é um processo de aprendizado e, portanto, não deve ter regras muito rígidas, mas estar adaptada à cultura da empresa. Neste contexto, o presente trabalho propõe-se desenvolver um roteiro de implantação de um sistema de gestão da qualidade com base nos requisitos da norma ISO 9001:2000. Utiliza-se como base metodológica a análise através do estudo de caso e pela interpretação das normas da família ISO 9000. Para isso, inicialmente, é estabelecida a fundamentação teórica do trabalho e a, interpretação dos requisitos da norma ISO 9001:2000. Em seguida são especificados os passos para obter a certificação com base no estudo de caso. Logo em seguida, é feita uma análise do processo de implantação da norma ISO 9001:2000 utilizando o roteiro proposto. Concluindo, considera-se que o maior desafio na implantação do SGQ na empresa em estudo está sendo a mudança na cultura das pessoas da organização. Estas, gradativamente estão entendendo que a implantação de um sistema de gestão traz reflexos positivos em vários aspectos, como aumento da produtividade, produtos de melhor qualidade, acesso à novos mercados, atendimento à requisitos legais, credibilidade dos clientes, entre outros. Portanto, o roteiro proposto está sendo adequado e recomenda-se à outras organizações especificamente no ramo das indústrias.application/pdfporUniversidade Federal de Santa MariaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de ProduçãoUFSMBREngenharia de ProduçãoISO 9000QualidadeCertificaçãoISO 9000QualityCertificationCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAONorma ISO 9001/2000 como modelo de gestão: um roteiro de implantação para as organizações e sua implementação - um estudo de casoStandard ISO 9001/2000 as model management: a roteiro of implementation for the implementation and their organizations - a case studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSchmidt, Alberto Souzahttp://lattes.cnpq.br/2214080795054032Dallmeyer, Arno Udohttp://lattes.cnpq.br/6410822186320216Silveira, Djalma Dias dahttp://lattes.cnpq.br/1988016337388120http://lattes.cnpq.br/2295775495490598Felin, Renata Saurin3008000000054005003005005003bf53f32-7573-43ec-8697-1fd9030f5345f2614fe0-bb71-4976-9433-e330ebadc039b7ee0acb-1024-41f9-88f7-85310134a6ed350f856f-fa7d-44e9-9946-1d1e2ad582e2info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMORIGINALRENATAFELIN.pdfapplication/pdf894473http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/8047/1/RENATAFELIN.pdf713f39c9fddaa92fc748aab6346c6455MD51TEXTRENATAFELIN.pdf.txtRENATAFELIN.pdf.txtExtracted texttext/plain256867http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/8047/2/RENATAFELIN.pdf.txtc400baea934fbaae7a08e09fcd8957d5MD52THUMBNAILRENATAFELIN.pdf.jpgRENATAFELIN.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5885http://repositorio.ufsm.br/bitstream/1/8047/3/RENATAFELIN.pdf.jpga81f348b98420500d0eba7bc2a3c4793MD531/80472023-01-06 09:24:31.3oai:repositorio.ufsm.br:1/8047Repositório Institucionalhttp://repositorio.ufsm.br/PUBhttp://repositorio.ufsm.br/oai/requestopendoar:39132023-01-06T12:24:31Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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