Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643 |
Resumo: | The following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation. |
id |
UFSM-3_398f594e063acd5a8386bfed9f15400f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20643 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
repository_id_str |
|
spelling |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programaYoung apprenticeProfissionalizationWorkInterdisciplinarityTransversalityJovem aprendizProfissionalizaçãoTrabalhoInterdisciplinaridadeTransversalidadeThe following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation.A presente investigação, realizada nos anos de 2014 e 2015, baseou-se em estudo de caso, em que foram analisados os materiais didáticos do Programa Jovem Aprendiz e as respostas dadas a um questionário aplicado aos jovens matriculados no programa. Teve por principal objetivo verificar se no Programa Jovem Aprendiz são abordados os temas transversais, e se ocorre a interdisciplinaridade no desenvolvimento dos conteúdos durante a aprendizagem teórica dos jovens. Buscou-se, também, analisar a forma como a interdisciplinaridade, quando verificada e adotada no curso de aprendizagem, motiva o jovem, auxiliando-o na transposição das barreiras vivenciadas ao longo da sua formação no curso. Destacamos que o programa visa colaborar com a inserção do jovem no mundo do trabalho, baseado na Lei nº 10.097/2000, ampliada pelo Decreto Federal nº 5.598/2005, em que o jovem recebe profissionalização durante as atividades teóricas e práticas, desenvolvidas, respectivamente, na unidade de capacitação teórica e na empresa responsável pela sua formação profissional.Universidade Federal de Santa Maria2015-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2064310.5902/2236130820643Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-1422236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643/pdfCopyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Morgada Ferreira dosSartori, Jerônimo2021-05-07T12:42:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20643Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:42:33Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
title |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
spellingShingle |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa Santos, Morgada Ferreira dos Young apprentice Profissionalization Work Interdisciplinarity Transversality Jovem aprendiz Profissionalização Trabalho Interdisciplinaridade Transversalidade |
title_short |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
title_full |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
title_fullStr |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
title_full_unstemmed |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
title_sort |
Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa |
author |
Santos, Morgada Ferreira dos |
author_facet |
Santos, Morgada Ferreira dos Sartori, Jerônimo |
author_role |
author |
author2 |
Sartori, Jerônimo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Morgada Ferreira dos Sartori, Jerônimo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Young apprentice Profissionalization Work Interdisciplinarity Transversality Jovem aprendiz Profissionalização Trabalho Interdisciplinaridade Transversalidade |
topic |
Young apprentice Profissionalization Work Interdisciplinarity Transversality Jovem aprendiz Profissionalização Trabalho Interdisciplinaridade Transversalidade |
description |
The following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643 10.5902/2236130820643 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236130820643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950554289405952 |