Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Morgada Ferreira dos
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sartori, Jerônimo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643
Resumo: The following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation.
id UFSM-3_398f594e063acd5a8386bfed9f15400f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20643
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
repository_id_str
spelling Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programaYoung apprenticeProfissionalizationWorkInterdisciplinarityTransversalityJovem aprendizProfissionalizaçãoTrabalhoInterdisciplinaridadeTransversalidadeThe following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation.A presente investigação, realizada nos anos de 2014 e 2015, baseou-se em estudo de caso, em que foram analisados os materiais didáticos do Programa Jovem Aprendiz e as respostas dadas a um questionário aplicado aos jovens matriculados no programa. Teve por principal objetivo verificar se no Programa Jovem Aprendiz são abordados os temas transversais, e se ocorre a interdisciplinaridade no desenvolvimento dos conteúdos durante a aprendizagem teórica dos jovens. Buscou-se, também, analisar a forma como a interdisciplinaridade, quando verificada e adotada no curso de aprendizagem, motiva o jovem, auxiliando-o na transposição das barreiras vivenciadas ao longo da sua formação no curso. Destacamos que o programa visa colaborar com a inserção do jovem no mundo do trabalho, baseado na Lei nº 10.097/2000, ampliada pelo Decreto Federal nº 5.598/2005, em que o jovem recebe profissionalização durante as atividades teóricas e práticas, desenvolvidas, respectivamente, na unidade de capacitação teórica e na empresa responsável pela sua formação profissional.Universidade Federal de Santa Maria2015-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/2064310.5902/2236130820643Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-1422236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643/pdfCopyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Morgada Ferreira dosSartori, Jerônimo2021-05-07T12:42:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20643Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:42:33Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
title Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
spellingShingle Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
Santos, Morgada Ferreira dos
Young apprentice
Profissionalization
Work
Interdisciplinarity
Transversality
Jovem aprendiz
Profissionalização
Trabalho
Interdisciplinaridade
Transversalidade
title_short Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
title_full Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
title_fullStr Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
title_full_unstemmed Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
title_sort Programa Jovem Aprendiz: a interdisciplinaridade na formação teórica do programa
author Santos, Morgada Ferreira dos
author_facet Santos, Morgada Ferreira dos
Sartori, Jerônimo
author_role author
author2 Sartori, Jerônimo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Morgada Ferreira dos
Sartori, Jerônimo
dc.subject.por.fl_str_mv Young apprentice
Profissionalization
Work
Interdisciplinarity
Transversality
Jovem aprendiz
Profissionalização
Trabalho
Interdisciplinaridade
Transversalidade
topic Young apprentice
Profissionalization
Work
Interdisciplinarity
Transversality
Jovem aprendiz
Profissionalização
Trabalho
Interdisciplinaridade
Transversalidade
description The following investigation, carried out in the years of 2014 and 2015, was based on a case study, in which were analyzed the didatic materials of the Programa Jovem Aprendiz¹ and the answers given to a questionaire applied on the younglings enrolled on the program. It's main objective was to verify if the transversal themes were approached during the Programa Jovem Aprendiz, and whether interdisciplinarity was used in the development of the subjects during the younglings' theoretical learning. We also looked f or an analysis of how interdisciplinarity, when verified and adopted on the course, motivates the youth, helping them on transposing the barriers experienced during their formation. We highlight that the program sees to collaborate with the youth's insertion into the work force, based on Law nº 10.097/2000, augmented by Federal Act nº 5.598/2005, in which the youth receives profissionalization during the theoretical and practical activities, developed, respectively, in the theoretical capacitation unity and the company responsible for their professional formation.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643
10.5902/2236130820643
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643
identifier_str_mv 10.5902/2236130820643
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/20643/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V.14, 2015, ESPECIAL EDITION: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 14, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: INTERDISCIPLINARIDADE E TRANSVERSALIDADE – UNIPAMPA – CAMPUS DE SÃO GABRIEL – RS; 131-142
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950554289405952