Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Comunicação (Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589 |
Resumo: | Understanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging. |
id |
UFSM-4_c016885ee6d4eafcef155c933b0d0270 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38589 |
network_acronym_str |
UFSM-4 |
network_name_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizationsComunicación como memoria organizacional: pertenencia e identidad en las organizacionesComunicação como memória organizacional: pertencimento e identidade nas organizaçõesStrategies. Cultural Equipment. Public relationsEstrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicasEstratégias. Equipamentos Culturais. Relações PúblicasUnderstanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging.Entender la comunicación como un instrumento de memoria organizacional para fortalecer la pertenencia e identidad de las organizaciones es un objetivo central de este artículo. Apoyado en estudios sobre memoria y comunicación organizacional, este trabajo también orienta su mirada sobre el Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP como un equipamiento cultural de gran importancia para la preservación de la historia y la memoria de la región noroeste de Rio Grande do Sul, especialmente sobre la Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, su patrocinador. Finalmente, la colección histórica y mnemotécnica del MADP, que se utiliza para la comunicación, tiene un potencial estratégico para compartir la trayectoria, valores y creencias de la Fundación con sus públicos, constituyendo identidad organizacional y pertenencia.Compreender a comunicação como um instrumento da memória organizacional para fortalecer o pertencimento e a identidade das organizações é objetivo central deste artigo. Amparado por estudos sobre memória e comunicação organizacional, este trabalho ainda orienta seu olhar sobre o Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP como um equipamento cultural de grande importância para a preservação da história e memória da região noroeste gaúcha, em especial sobre a FIDENE, sua mantenedora. Por fim, é apresentado o acervo histórico e mnemônico do MADP que instrumentalizado pela comunicação, compartilha a trajetória, os valores e as crenças da Fundação para com seus públicos, constituindo identidade e pertencimento organizacional. Universidade Federal de Santa Maria2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Documental; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/3858910.5902/2316882X38589Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 2 (2020)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589/pdfCopyright (c) 2020 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcela GuimarãesColvero, Ronaldo BernardinoFernandes, Fabio Frá2021-02-19T20:22:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38589Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-02-19T20:22:02Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations Comunicación como memoria organizacional: pertenencia e identidad en las organizaciones Comunicação como memória organizacional: pertencimento e identidade nas organizações |
title |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
spellingShingle |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations Silva, Marcela Guimarães Strategies. Cultural Equipment. Public relations Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas |
title_short |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
title_full |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
title_fullStr |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
title_full_unstemmed |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
title_sort |
Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations |
author |
Silva, Marcela Guimarães |
author_facet |
Silva, Marcela Guimarães Colvero, Ronaldo Bernardino Fernandes, Fabio Frá |
author_role |
author |
author2 |
Colvero, Ronaldo Bernardino Fernandes, Fabio Frá |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcela Guimarães Colvero, Ronaldo Bernardino Fernandes, Fabio Frá |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Strategies. Cultural Equipment. Public relations Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas |
topic |
Strategies. Cultural Equipment. Public relations Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas |
description |
Understanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Documental; Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589 10.5902/2316882X38589 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589 |
identifier_str_mv |
10.5902/2316882X38589 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Comunicação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Comunicação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 2 (2020) 2316-882X 1677-9061 reponame:Cadernos de Comunicação (Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Cadernos de Comunicação (Online) |
collection |
Cadernos de Comunicação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com |
_version_ |
1809464000103055360 |