Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcela Guimarães
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Colvero, Ronaldo Bernardino, Fernandes, Fabio Frá
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Comunicação (Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589
Resumo: Understanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging.
id UFSM-4_c016885ee6d4eafcef155c933b0d0270
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38589
network_acronym_str UFSM-4
network_name_str Cadernos de Comunicação (Online)
repository_id_str
spelling Communication as organizational memory: belonging and identity in organizationsComunicación como memoria organizacional: pertenencia e identidad en las organizacionesComunicação como memória organizacional: pertencimento e identidade nas organizaçõesStrategies. Cultural Equipment. Public relationsEstrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicasEstratégias. Equipamentos Culturais. Relações PúblicasUnderstanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging.Entender la comunicación como un instrumento de memoria organizacional para fortalecer la pertenencia e identidad de las organizaciones es un objetivo central de este artículo. Apoyado en estudios sobre memoria y comunicación organizacional, este trabajo también orienta su mirada sobre el Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP como un equipamiento cultural de gran importancia para la preservación de la historia y la memoria de la región noroeste de Rio Grande do Sul, especialmente sobre la Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, su patrocinador. Finalmente, la colección histórica y mnemotécnica del MADP, que se utiliza para la comunicación, tiene un potencial estratégico para compartir la trayectoria, valores y creencias de la Fundación con sus públicos, constituyendo identidad organizacional y pertenencia.Compreender a comunicação como um instrumento da memória organizacional para fortalecer o pertencimento e a identidade das organizações é objetivo central deste artigo. Amparado por estudos sobre memória e comunicação organizacional, este trabalho ainda orienta seu olhar sobre o Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP como um equipamento cultural de grande importância para a preservação da história e memória da região noroeste gaúcha, em especial sobre a FIDENE, sua mantenedora. Por fim, é apresentado o acervo histórico e mnemônico do MADP que instrumentalizado pela comunicação, compartilha a trajetória, os valores e as crenças da Fundação para com seus públicos, constituindo identidade e pertencimento organizacional. Universidade Federal de Santa Maria2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Documental; Revisão de Literaturaapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/3858910.5902/2316882X38589Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 2 (2020)2316-882X1677-9061reponame:Cadernos de Comunicação (Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589/pdfCopyright (c) 2020 Cadernos de Comunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcela GuimarãesColvero, Ronaldo BernardinoFernandes, Fabio Frá2021-02-19T20:22:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38589Revistahttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacaoPUBhttps://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/oaiflavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com2316-882X1677-9061opendoar:2021-02-19T20:22:02Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
Comunicación como memoria organizacional: pertenencia e identidad en las organizaciones
Comunicação como memória organizacional: pertencimento e identidade nas organizações
title Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
spellingShingle Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
Silva, Marcela Guimarães
Strategies. Cultural Equipment. Public relations
Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas
Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas
title_short Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
title_full Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
title_fullStr Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
title_full_unstemmed Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
title_sort Communication as organizational memory: belonging and identity in organizations
author Silva, Marcela Guimarães
author_facet Silva, Marcela Guimarães
Colvero, Ronaldo Bernardino
Fernandes, Fabio Frá
author_role author
author2 Colvero, Ronaldo Bernardino
Fernandes, Fabio Frá
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcela Guimarães
Colvero, Ronaldo Bernardino
Fernandes, Fabio Frá
dc.subject.por.fl_str_mv Strategies. Cultural Equipment. Public relations
Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas
Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas
topic Strategies. Cultural Equipment. Public relations
Estrategias. Equipos Culturales. Relaciones públicas
Estratégias. Equipamentos Culturais. Relações Públicas
description Understanding communication as an instrument of organizational memory to strengthen the belonging and identity of organizations is a central objective of this article. Supported by studies on memory and organizational communication, this work also guides its view on the Museu Antropológico Diretor Pestana - MADP as a cultural equipment of great importance for the preservation of the history and memory of the northwest region of Rio Grande do Sul, especially on the Fundação de Integração, Desenvolvimento e Educação do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - FIDENE, its sponsor. Finally, MADP's historical and mnemonic collection, which is used by communication, has a strategic potential to share the Foundation's trajectory, values and beliefs with its audiences, constituting organizational identity and belonging.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Documental; Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589
10.5902/2316882X38589
url http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589
identifier_str_mv 10.5902/2316882X38589
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/38589/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Comunicação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Comunicação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Comunicação; v. 24 n. 2 (2020)
2316-882X
1677-9061
reponame:Cadernos de Comunicação (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Cadernos de Comunicação (Online)
collection Cadernos de Comunicação (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Comunicação (Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv flavilisboa@gmail.com||flavilisboa@gmail.com
_version_ 1809464000103055360