Participatory management of resources in pedagogical areas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Erinaldo Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento-e-Silva, Daniel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154
Resumo: There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space.
id UFSM-7_086083d33e12b6a6e6a57e79d614160c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39154
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Participatory management of resources in pedagogical areasGerenciamento participativo de recursos em espaços pedagógicosParticipação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico.There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space.Ainda são escassos os estudos sobre o gerenciamento dos recursos em espaços pedagógicos, tanto em organizações públicas, quanto privadas. Neste sentido, neste estudo busca-se analisar se a prática gerencial dos recursos de determinado espaço pedagógico, de uma instituição que opera no Norte do Brasil, pode ser considerada participativa. A metodologia se constituiu inicialmente de pesquisa e revisão bibliográfica. Posteriormente, aplicou-se a pesquisa empírica, seguida da organização e discussão dos dados obtidos. Trata-se de estudo qualitativo. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas centradas num modelo cujo protocolo previu a análise do gerenciamento de cinco tipos de recursos. O estudo mostrou que a participação na gestão dos recursos do espaço pedagógico analisado é limitada.Palavras-chave: participação; recursos; processo; espaço pedagógico.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3915410.5902/2318133839154Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39154Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Participatory management of resources in pedagogical areas
Gerenciamento participativo de recursos em espaços pedagógicos
title Participatory management of resources in pedagogical areas
spellingShingle Participatory management of resources in pedagogical areas
Oliveira, Erinaldo Silva
Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico.
title_short Participatory management of resources in pedagogical areas
title_full Participatory management of resources in pedagogical areas
title_fullStr Participatory management of resources in pedagogical areas
title_full_unstemmed Participatory management of resources in pedagogical areas
title_sort Participatory management of resources in pedagogical areas
author Oliveira, Erinaldo Silva
author_facet Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
author_role author
author2 Nascimento-e-Silva, Daniel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Erinaldo Silva
Nascimento-e-Silva, Daniel
dc.subject.por.fl_str_mv Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico.
topic Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico.
description There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154
10.5902/2318133839154
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154
identifier_str_mv 10.5902/2318133839154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-19
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-19
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068260392960