Participatory management of resources in pedagogical areas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154 |
Resumo: | There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space. |
id |
UFSM-7_086083d33e12b6a6e6a57e79d614160c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39154 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Participatory management of resources in pedagogical areasGerenciamento participativo de recursos em espaços pedagógicosParticipação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico.There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space.Ainda são escassos os estudos sobre o gerenciamento dos recursos em espaços pedagógicos, tanto em organizações públicas, quanto privadas. Neste sentido, neste estudo busca-se analisar se a prática gerencial dos recursos de determinado espaço pedagógico, de uma instituição que opera no Norte do Brasil, pode ser considerada participativa. A metodologia se constituiu inicialmente de pesquisa e revisão bibliográfica. Posteriormente, aplicou-se a pesquisa empírica, seguida da organização e discussão dos dados obtidos. Trata-se de estudo qualitativo. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas centradas num modelo cujo protocolo previu a análise do gerenciamento de cinco tipos de recursos. O estudo mostrou que a participação na gestão dos recursos do espaço pedagógico analisado é limitada.Palavras-chave: participação; recursos; processo; espaço pedagógico.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/3915410.5902/2318133839154Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-19Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-192318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Erinaldo SilvaNascimento-e-Silva, Daniel2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39154Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participatory management of resources in pedagogical areas Gerenciamento participativo de recursos em espaços pedagógicos |
title |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
spellingShingle |
Participatory management of resources in pedagogical areas Oliveira, Erinaldo Silva Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico. |
title_short |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
title_full |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
title_fullStr |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
title_full_unstemmed |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
title_sort |
Participatory management of resources in pedagogical areas |
author |
Oliveira, Erinaldo Silva |
author_facet |
Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento-e-Silva, Daniel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Erinaldo Silva Nascimento-e-Silva, Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico. |
topic |
Participação. Recursos. Processo. Espaço pedagógico. |
description |
There are still few studies on the management of resources in pedagogical spaces in both public and private organizations. This study aims to analyze if the managerial practice of the resources of a certain pedagogical space of an institution that operates in the North of Brazil can be considered participatory. The methodology consisted initially of research and bibliographical review. Subsequently, the empirical research was applied, followed by the organization and discussion of the data obtained. This is a qualitative study. Data were collected through semi-structured interviews centered on a model whose protocol predicted the analysis of the management of five types of resources. The study showed that participation in the management of the resources of the pedagogical space analyzed is limited.Key-words: participation; resources; process; pedagogical space. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154 10.5902/2318133839154 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133839154 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/39154/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-19 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-19 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068260392960 |