Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714 |
Resumo: | The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces. |
id |
UFSM-7_69841aa7af06386fa88814109e306bfa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40714 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institutionAvaliação participativa nos espaços pedagógicos: análise de uma instituição escolar do Norte do BrasilAvaliação. Participação. Espaços Pedagógicos.The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces.Este estudo tem como objetivo analisar se a experiência de avaliação praticada no espaço pedagógico de uma instituição do Norte do Brasil é participativa. Buscou-se responda a duas indagações: quais são os tipos de avaliação praticados naquele espaço pedagógico e quais são as etapas percorridas para realizar essas avaliações. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica seguida da aplicação do questionário que contém perguntas abertas. Os resultados que mostram que não há avaliação participativa nos espaços pedagógicos na instituição pesquisada e apontam para avaliação teórica e prática como os dois tipos de avaliações mais praticadas pelos professores de educação profissional básica e superior da região Norte do Brasil.Palavras-chave: avaliação; participação; espaço pedagógico.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4071410.5902/2318133840714Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessValle, Maria Raimunda LimaNascimento-e-Silva, DanielSilva, Ronison Oliveira da2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40714Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution Avaliação participativa nos espaços pedagógicos: análise de uma instituição escolar do Norte do Brasil |
title |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
spellingShingle |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution Valle, Maria Raimunda Lima Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos. |
title_short |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
title_full |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
title_fullStr |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
title_full_unstemmed |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
title_sort |
Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution |
author |
Valle, Maria Raimunda Lima |
author_facet |
Valle, Maria Raimunda Lima Nascimento-e-Silva, Daniel Silva, Ronison Oliveira da |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento-e-Silva, Daniel Silva, Ronison Oliveira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valle, Maria Raimunda Lima Nascimento-e-Silva, Daniel Silva, Ronison Oliveira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos. |
topic |
Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos. |
description |
The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714 10.5902/2318133840714 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133840714 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068279267328 |