Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valle, Maria Raimunda Lima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nascimento-e-Silva, Daniel, Silva, Ronison Oliveira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714
Resumo: The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces.
id UFSM-7_69841aa7af06386fa88814109e306bfa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40714
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institutionAvaliação participativa nos espaços pedagógicos: análise de uma instituição escolar do Norte do BrasilAvaliação. Participação. Espaços Pedagógicos.The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces.Este estudo tem como objetivo analisar se a experiência de avaliação praticada no espaço pedagógico de uma instituição do Norte do Brasil é participativa. Buscou-se responda a duas indagações: quais são os tipos de avaliação praticados naquele espaço pedagógico e quais são as etapas percorridas para realizar essas avaliações. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica seguida da aplicação do questionário que contém perguntas abertas. Os resultados que mostram que não há avaliação participativa nos espaços pedagógicos na instituição pesquisada e apontam para avaliação teórica e prática como os dois tipos de avaliações mais praticadas pelos professores de educação profissional básica e superior da região Norte do Brasil.Palavras-chave: avaliação; participação; espaço pedagógico.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4071410.5902/2318133840714Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-172318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessValle, Maria Raimunda LimaNascimento-e-Silva, DanielSilva, Ronison Oliveira da2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40714Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
Avaliação participativa nos espaços pedagógicos: análise de uma instituição escolar do Norte do Brasil
title Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
spellingShingle Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
Valle, Maria Raimunda Lima
Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos.
title_short Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
title_full Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
title_fullStr Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
title_full_unstemmed Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
title_sort Participatory assesment in pedagogical spaces: an analysis of a North Brazilian school institution
author Valle, Maria Raimunda Lima
author_facet Valle, Maria Raimunda Lima
Nascimento-e-Silva, Daniel
Silva, Ronison Oliveira da
author_role author
author2 Nascimento-e-Silva, Daniel
Silva, Ronison Oliveira da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valle, Maria Raimunda Lima
Nascimento-e-Silva, Daniel
Silva, Ronison Oliveira da
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos.
topic Avaliação. Participação. Espaços Pedagógicos.
description The objective of this study is to analyze if the evaluation experience practiced in a pedagogical space of an institution in Northern Brazil is participative. We sought to answers two questions: what are types of assessment practiced in that pedagogical space? What were the steps taken to perform these assessment’s? This is a bibliographic search followed by the application of questionnaire containing open questions. The results show that there is not participatory assessment in the pedagogical spaces in the researched institution and point the theoretical and practical evaluation as the two types of evaluations most practiced by teachers of basic and higher professional education in Northern Brazil.Key-words: evaluation; participation; pedagogical spaces.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714
10.5902/2318133840714
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714
identifier_str_mv 10.5902/2318133840714
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40714/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-17
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-17
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068279267328