Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Renata Araújo Jatobá de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Magna do Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419
Resumo: The study analyzes how two teachers establish a relationship between reading and writing rights and/or skills, assessment management through planned intermediation in learning, and the progress of children in the literacy cycle/Cours Préparatoire - CP/Cycle2 -, over the course of the year. The theoretical foundation exposes the management of teaching and assessment for teaching-learning and literacy. The methodology is qualitative and describes the organization of pedagogical work in Brazil and France; and we use content analysis. The result indicated that teaching management is based on building a professional pattern; and that the assessment management through planned intermediation happens when the teacher ponders about practice and recreates it to meet the heterogeneity of learning.
id UFSM-7_2ace1663b340cf16dff975295dce7684
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/75419
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Assessment management through planned intermediation in children's literacy learningA gestão da avaliação pela intermediação planejada nas aprendizagens das crianças na alfabetizaçãoLiteracyTeachingAssessmentAlfabetizaçãoEnsinoAvaliaçãoThe study analyzes how two teachers establish a relationship between reading and writing rights and/or skills, assessment management through planned intermediation in learning, and the progress of children in the literacy cycle/Cours Préparatoire - CP/Cycle2 -, over the course of the year. The theoretical foundation exposes the management of teaching and assessment for teaching-learning and literacy. The methodology is qualitative and describes the organization of pedagogical work in Brazil and France; and we use content analysis. The result indicated that teaching management is based on building a professional pattern; and that the assessment management through planned intermediation happens when the teacher ponders about practice and recreates it to meet the heterogeneity of learning.Neste texto, analisa-se como duas professoras estabelecem relação entre os direitos ou competências sobre leitura e escrita, a gestão da avaliação pela intermediação planejada nas aprendizagens e o avanço das crianças no ciclo de alfabetização/CoursPréparatoire - CP/Cycle2 -, ao longo do ano. A fundamentação teórica expõe a gestão do ensino e da avaliação para a alfabetização e letramento. A metodologia é qualitativa e retrata a organização do trabalho pedagógico no Brasil e na França. Para a análise, foi utilizada a análise de conteúdo. O resultado indicou que a gestão do ensino está pautada na construção do estilo profissional e que à gestão da avaliação, pela intermediação planejada, acontece quando o docente reflete a prática e a refaz para atender à heterogeneidade das aprendizagens.Universidade Federal de Santa Maria2023-06-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/7541910.5902/2318133875419Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e754189Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e7541892318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporenghttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419/61166http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419/61167Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Renata Araújo Jatobá deSilva, Magna do Carmo2023-11-07T17:03:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/75419Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2023-11-07T17:03:29Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
A gestão da avaliação pela intermediação planejada nas aprendizagens das crianças na alfabetização
title Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
spellingShingle Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
Oliveira, Renata Araújo Jatobá de
Literacy
Teaching
Assessment
Alfabetização
Ensino
Avaliação
title_short Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
title_full Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
title_fullStr Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
title_full_unstemmed Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
title_sort Assessment management through planned intermediation in children's literacy learning
author Oliveira, Renata Araújo Jatobá de
author_facet Oliveira, Renata Araújo Jatobá de
Silva, Magna do Carmo
author_role author
author2 Silva, Magna do Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Renata Araújo Jatobá de
Silva, Magna do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Teaching
Assessment
Alfabetização
Ensino
Avaliação
topic Literacy
Teaching
Assessment
Alfabetização
Ensino
Avaliação
description The study analyzes how two teachers establish a relationship between reading and writing rights and/or skills, assessment management through planned intermediation in learning, and the progress of children in the literacy cycle/Cours Préparatoire - CP/Cycle2 -, over the course of the year. The theoretical foundation exposes the management of teaching and assessment for teaching-learning and literacy. The methodology is qualitative and describes the organization of pedagogical work in Brazil and France; and we use content analysis. The result indicated that teaching management is based on building a professional pattern; and that the assessment management through planned intermediation happens when the teacher ponders about practice and recreates it to meet the heterogeneity of learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419
10.5902/2318133875419
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419
identifier_str_mv 10.5902/2318133875419
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419/61166
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/75419/61167
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e754189
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 12, n. 21, 2023, publicação contínua; e754189
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281069296386048