The effectiveness of training in management for public school principals

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Joysi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mariano, Sandra Regina Holanda, Dias, Bruno Francisco Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334
Resumo: This paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation.
id UFSM-7_368321e9d7c7d8f4f08b466dd8b36a1f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53334
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The effectiveness of training in management for public school principalsA eficácia da formação em gestão para gestores de escolas públicasformação em gestãogestor de escola públicaavaliação de eficáciaavaliação do domínioThis paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation.Neste artigo apresenta-se os resultados da avaliação de um curso de formação em gestão para diretores de escolas públicas. Uma pesquisa analisou em que medida os egressos desenvolveram as competências de gestão necessária ao exercício do cargo, percebidas a partir das suas práticas de gestão na escola. Foi realizada uma pesquisa e utilização de análise fatorial nas 650 respostas válidas. Os resultados ratificam a literatura sobre os benefícios da formação em gestão. Entretanto, enquanto internacionalmente o uso de dados das avaliações é percebido como parte da gestão dos processos de ensino e aprendizagem, no Brasil os gestores das escolas públicas percebem as práticas relacionadas ao uso desses dados de avaliação como um processo a parte da gestão da escola.Palavras-chave: formação em gestão; gestor de escola pública; avaliação de eficácia; avaliação do domínio.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e5333410.5902/2318133853334Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-212318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, JoysiMariano, Sandra Regina HolandaDias, Bruno Francisco Batista2021-12-07T13:02:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53334Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:09Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The effectiveness of training in management for public school principals
A eficácia da formação em gestão para gestores de escolas públicas
title The effectiveness of training in management for public school principals
spellingShingle The effectiveness of training in management for public school principals
Moraes, Joysi
formação em gestão
gestor de escola pública
avaliação de eficácia
avaliação do domínio
title_short The effectiveness of training in management for public school principals
title_full The effectiveness of training in management for public school principals
title_fullStr The effectiveness of training in management for public school principals
title_full_unstemmed The effectiveness of training in management for public school principals
title_sort The effectiveness of training in management for public school principals
author Moraes, Joysi
author_facet Moraes, Joysi
Mariano, Sandra Regina Holanda
Dias, Bruno Francisco Batista
author_role author
author2 Mariano, Sandra Regina Holanda
Dias, Bruno Francisco Batista
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Joysi
Mariano, Sandra Regina Holanda
Dias, Bruno Francisco Batista
dc.subject.por.fl_str_mv formação em gestão
gestor de escola pública
avaliação de eficácia
avaliação do domínio
topic formação em gestão
gestor de escola pública
avaliação de eficácia
avaliação do domínio
description This paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334
10.5902/2318133853334
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334
identifier_str_mv 10.5902/2318133853334
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1824505503407931392