The effectiveness of training in management for public school principals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334 |
Resumo: | This paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation. |
id |
UFSM-7_368321e9d7c7d8f4f08b466dd8b36a1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53334 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The effectiveness of training in management for public school principalsA eficácia da formação em gestão para gestores de escolas públicasformação em gestãogestor de escola públicaavaliação de eficáciaavaliação do domínioThis paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation.Neste artigo apresenta-se os resultados da avaliação de um curso de formação em gestão para diretores de escolas públicas. Uma pesquisa analisou em que medida os egressos desenvolveram as competências de gestão necessária ao exercício do cargo, percebidas a partir das suas práticas de gestão na escola. Foi realizada uma pesquisa e utilização de análise fatorial nas 650 respostas válidas. Os resultados ratificam a literatura sobre os benefícios da formação em gestão. Entretanto, enquanto internacionalmente o uso de dados das avaliações é percebido como parte da gestão dos processos de ensino e aprendizagem, no Brasil os gestores das escolas públicas percebem as práticas relacionadas ao uso desses dados de avaliação como um processo a parte da gestão da escola.Palavras-chave: formação em gestão; gestor de escola pública; avaliação de eficácia; avaliação do domínio.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e5333410.5902/2318133853334Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-212318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334/pdfCopyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, JoysiMariano, Sandra Regina HolandaDias, Bruno Francisco Batista2021-12-07T13:02:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53334Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-12-07T13:02:09Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The effectiveness of training in management for public school principals A eficácia da formação em gestão para gestores de escolas públicas |
title |
The effectiveness of training in management for public school principals |
spellingShingle |
The effectiveness of training in management for public school principals Moraes, Joysi formação em gestão gestor de escola pública avaliação de eficácia avaliação do domínio |
title_short |
The effectiveness of training in management for public school principals |
title_full |
The effectiveness of training in management for public school principals |
title_fullStr |
The effectiveness of training in management for public school principals |
title_full_unstemmed |
The effectiveness of training in management for public school principals |
title_sort |
The effectiveness of training in management for public school principals |
author |
Moraes, Joysi |
author_facet |
Moraes, Joysi Mariano, Sandra Regina Holanda Dias, Bruno Francisco Batista |
author_role |
author |
author2 |
Mariano, Sandra Regina Holanda Dias, Bruno Francisco Batista |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Joysi Mariano, Sandra Regina Holanda Dias, Bruno Francisco Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação em gestão gestor de escola pública avaliação de eficácia avaliação do domínio |
topic |
formação em gestão gestor de escola pública avaliação de eficácia avaliação do domínio |
description |
This paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334 10.5902/2318133853334 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133853334 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/e53334/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 10, n. 19, 2021, publicação continua; e53334, p. 1-21 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1824505503407931392 |