MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Galisteu, Renata Boiatti Migliorança
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nono, Maévi Anabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
Texto Completo: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898
Resumo: This article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children.
id UNIFESP-3_236f7e16d587404fdb0c47bf07cbd328
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10898
network_acronym_str UNIFESP-3
network_name_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository_id_str
spelling MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoGestión en educación de la primera infancia: directores de preescolar, su conocimiento y su entrenamiento: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoGestão na educação infantil : Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoEducação InfantilPré-escolaFormação de GestoresEarly Childhood EducationPreschoolManager TrainingThis article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children.Este artículo presenta los resultados de una investigación de maestría que se centró en la gestión de la educación de la primera infancia. La especificidad de la gestión en esta etapa de la Educación Básica y la importancia de los directores de guarderías y preescolares en el establecimiento de una Educación Infantil de calidad se han señalado en estudios recientes, así como las brechas de investigación en esta área (KRAMER, 2011). El estudio presentado aquí, de carácter cualitativo (ANDRÉ, 2013), tenía como objetivo identificar, desde el punto de vista de los sujetos, el conocimiento necesario para su desempeño en la gestión de los centros preescolares y las contribuciones y limitaciones de su formación inicial y continua. cursos para actuar como director de una escuela que atiende a niños de 4 a 5 años. Se entrevistó a siete directores de preescolar de un municipio en el noroeste de São Paulo. Los resultados apuntan a la necesidad de políticas de capacitación para estos profesionales que se centren en la especificidad de la gestión en las instituciones que atienden a los niños pequeños.Neste artigo são apresentados resultados de pesquisa de mestrado que focalizou a gestão na Educação Infantil, mais especificamente na pré-escola, a partir da investigação dos saberes de diretoras de escola sobre sua profissão. A especificidade da gestão nessa etapa da Educação Básica e a importância dos diretores de creches e pré-escolas no estabelecimento de uma Educação Infantil de qualidade vêm sendo apontadas em estudos recentes, assim como lacunas nas pesquisas nessa área (KRAMER, 2011; FERNANDES; CAMPOS, 2015; CAMPOS et al., 2012). O estudo aqui relatado, de natureza qualitativa (ANDRÉ, 2013), teve como objetivo identificar, do ponto de vista dos sujeitos, saberes necessários para sua atuação na gestão de pré-escolas, além de contribuições e limitações de seus cursos de formação inicial e continuada para a atuação como diretora de escola que atende crianças de quatro a cinco anos. Foram entrevistadas sete diretoras de pré-escolas de um município de médio porte do noroeste paulista. Resultados apontam para a necessidade de políticas de formação dessas profissionais que focalizem a especificidade da gestão nas instituições que atendem crianças pequenas.Universidade Federal de São Paulo2021-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1089810.34024/olhares.2021.v9.10898Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 9 n. 2 (2021): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 197-2162317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898/8654Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nonohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalisteu, Renata Boiatti MigliorançaNono, Maévi Anabel2021-11-25T16:00:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10898Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2021-11-25T16:00:44Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false
dc.title.none.fl_str_mv MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
Gestión en educación de la primera infancia: directores de preescolar, su conocimiento y su entrenamiento: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
Gestão na educação infantil : Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
title MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
spellingShingle MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
Galisteu, Renata Boiatti Migliorança
Educação Infantil
Pré-escola
Formação de Gestores
Early Childhood Education
Preschool
Manager Training
title_short MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
title_full MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
title_fullStr MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
title_full_unstemmed MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
title_sort MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
author Galisteu, Renata Boiatti Migliorança
author_facet Galisteu, Renata Boiatti Migliorança
Nono, Maévi Anabel
author_role author
author2 Nono, Maévi Anabel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Galisteu, Renata Boiatti Migliorança
Nono, Maévi Anabel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Infantil
Pré-escola
Formação de Gestores
Early Childhood Education
Preschool
Manager Training
topic Educação Infantil
Pré-escola
Formação de Gestores
Early Childhood Education
Preschool
Manager Training
description This article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898
10.34024/olhares.2021.v9.10898
url https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898
identifier_str_mv 10.34024/olhares.2021.v9.10898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898/8654
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nono
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nono
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 9 n. 2 (2021): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 197-216
2317-7853
reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron:UNIFESP
instname_str Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
instacron_str UNIFESP
institution UNIFESP
reponame_str Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
collection Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)
repository.name.fl_str_mv Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com
_version_ 1809463234526183424