Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675 |
Resumo: | This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management. |
id |
UFSM-7_3f8172e2d43469810657473d7c777c00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40675 |
network_acronym_str |
UFSM-7 |
network_name_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental educationGestão pedagógica no bloco de alfabetização a partir da implantação do ensino fundamental de nove anoseducação básicabloco pedagógicogestão pedagógica.This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management.Neste texto são apresentados resultados de uma pesquisa realizada com as professoras do bloco pedagógico e a coordenadora pedagógica de uma escola de Santa Maria/RS. O objetivo foi compreender como ocorre a gestão pedagógica dos processos de escolarização no ciclo de alfabetização com a implantação do ensino fundamental de 9 anos. Destacamos que o trabalho do professor é perpassado por mudanças legais que influenciam na sua organização. Assim, ele requer uma atenção constantes às emergências sociais e culturais e às necessidades das crianças, visando a qualificar as práticas pedagógicas. A gestão pedagógica requer ir além da sala de aula, configurando-se em um espaço de trabalho colaborativo para qualificar o processo de alfabetização no bloco pedagógico.Palavras-chave: educação básica; bloco pedagógico; gestão pedagógica.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4067510.5902/2318133840675Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-14Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-142318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBraun, Jordana RexBolzan, Doris Pires Vargas2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40675Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education Gestão pedagógica no bloco de alfabetização a partir da implantação do ensino fundamental de nove anos |
title |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
spellingShingle |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education Braun, Jordana Rex educação básica bloco pedagógico gestão pedagógica. |
title_short |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
title_full |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
title_fullStr |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
title_full_unstemmed |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
title_sort |
Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education |
author |
Braun, Jordana Rex |
author_facet |
Braun, Jordana Rex Bolzan, Doris Pires Vargas |
author_role |
author |
author2 |
Bolzan, Doris Pires Vargas |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braun, Jordana Rex Bolzan, Doris Pires Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação básica bloco pedagógico gestão pedagógica. |
topic |
educação básica bloco pedagógico gestão pedagógica. |
description |
This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675 10.5902/2318133840675 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675 |
identifier_str_mv |
10.5902/2318133840675 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-14 Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-14 2318-1338 2176-2171 reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
collection |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaregae@gmail.com |
_version_ |
1809281068277170176 |