PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Jairo Antônio
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9719
Resumo: It reports the experience of pedagogical practices by residents of the Physical Education nucleus in public schools in the city of Viçosa, MG. It is an experience that, through planned and systematic immersion in the school, gave these academics not only an intense and active experience in concrete situations in the teaching-learning process of the most varied bodily practices, but also to expand the comprehensive perspectives of the activity teacher through readings, discussions, actions and reflections based on the guidelines contained in the Base Nacional Comum Curricular, as well as in the areas of Didactics and Methodology of Physical Education Teaching.
id UNISUL-4_3c9558871b7bc7616dd727c9896276fa
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9719
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCEPRÁCTICAS PEDAGÓGICAS POR ACADÉMICOS DEL CURSO DE LICENCIA EN EDUCACIÓN FÍSICA MEDIADO POR LA RESIDENCIA PEDAGÓGICAPRÁTICAS PEDAGÓGICAS POR ACADÊMICOS DO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO FÍSICA MEDIADA PELA RESIDENCIA PEDAGÓGICAPedagogical ResidencePhysical Educationhigh schoolbasic education.Residencia PedagógicaEducación FísicaColegioEducación básica.Residência PedagógicaEducação FísicaEscolaEducação Básica.It reports the experience of pedagogical practices by residents of the Physical Education nucleus in public schools in the city of Viçosa, MG. It is an experience that, through planned and systematic immersion in the school, gave these academics not only an intense and active experience in concrete situations in the teaching-learning process of the most varied bodily practices, but also to expand the comprehensive perspectives of the activity teacher through readings, discussions, actions and reflections based on the guidelines contained in the Base Nacional Comum Curricular, as well as in the areas of Didactics and Methodology of Physical Education Teaching.Se relata la experiencia de las prácticas pedagógicas de los residentes del núcleo de Educación Física en las escuelas públicas de la ciudad de Viçosa, MG. Es una experiencia que, a través de la inmersión planificada y sistemática en el ámbito escolar, hizo posible que estos académicos vivieran, de manera intensa y activa, situaciones concretas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las más variadas prácticas corporales y ampliaran las perspectivas integrales de la actividad docente mediante a través de lecturas, discusiones, acciones y reflexiones basadas en los lineamientos contenidos en la Base Curricular Común Nacional, así como en las áreas de Didáctica y Metodología de la Enseñanza de la Educación Física.Relata a vivência de práticas pedagógicas por residentes do núcleo Educação Física em escolas da rede pública na cidade de Viçosa, MG. Trata-se de uma experiência que, através da imersão planejada e sistemática na ambiência escolar, oportunizou  a  esses acadêmicos  vivenciar, de forma intensa e ativa, situações concretas no processo ensino aprendizagem das mais variadas práticas corporais  e ampliar as perspectivas compreensivas da atividade docente por meio de leituras, discussões, ações e reflexões alicerçadas nas orientações contidas na Base Nacional Comum Curricular, bem como nas áreas da Didática e da Metodologia do Ensino da Educação Física.Universidade do Sul de Santa Catarina2022-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/971910.59306/poiesis.v15e282021365-382Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 365-3822179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9719/5987Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPaixão, Jairo Antônio2023-07-24T16:56:58Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9719Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T16:56:58Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS POR ACADÉMICOS DEL CURSO DE LICENCIA EN EDUCACIÓN FÍSICA MEDIADO POR LA RESIDENCIA PEDAGÓGICA
PRÁTICAS PEDAGÓGICAS POR ACADÊMICOS DO CURSO DE LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO FÍSICA MEDIADA PELA RESIDENCIA PEDAGÓGICA
title PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
spellingShingle PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
Paixão, Jairo Antônio
Pedagogical Residence
Physical Education
high school
basic education.
Residencia Pedagógica
Educación Física
Colegio
Educación básica.
Residência Pedagógica
Educação Física
Escola
Educação Básica.
title_short PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
title_full PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
title_fullStr PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
title_sort PEDAGOGICAL PRACTICES BY ACADEMICS OF THE LICENSING COURSE IN PHYSICAL EDUCATION MEDIATED BY THE PEDAGOGICAL RESIDENCE
author Paixão, Jairo Antônio
author_facet Paixão, Jairo Antônio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Jairo Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogical Residence
Physical Education
high school
basic education.
Residencia Pedagógica
Educación Física
Colegio
Educación básica.
Residência Pedagógica
Educação Física
Escola
Educação Básica.
topic Pedagogical Residence
Physical Education
high school
basic education.
Residencia Pedagógica
Educación Física
Colegio
Educación básica.
Residência Pedagógica
Educação Física
Escola
Educação Básica.
description It reports the experience of pedagogical practices by residents of the Physical Education nucleus in public schools in the city of Viçosa, MG. It is an experience that, through planned and systematic immersion in the school, gave these academics not only an intense and active experience in concrete situations in the teaching-learning process of the most varied bodily practices, but also to expand the comprehensive perspectives of the activity teacher through readings, discussions, actions and reflections based on the guidelines contained in the Base Nacional Comum Curricular, as well as in the areas of Didactics and Methodology of Physical Education Teaching.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9719
10.59306/poiesis.v15e282021365-382
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9719
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v15e282021365-382
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9719/5987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 15 n. 28 (2021); 365-382
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749047930880