Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braun, Jordana Rex
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bolzan, Doris Pires Vargas
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Gestão e Avaliação Educacional
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675
Resumo: This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management.
id UFSM-7_3f8172e2d43469810657473d7c777c00
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40675
network_acronym_str UFSM-7
network_name_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental educationGestão pedagógica no bloco de alfabetização a partir da implantação do ensino fundamental de nove anoseducação básicabloco pedagógicogestão pedagógica.This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management.Neste texto são apresentados resultados de uma pesquisa realizada com as professoras do bloco pedagógico e a coordenadora pedagógica de uma escola de Santa Maria/RS. O objetivo foi compreender como ocorre a gestão pedagógica dos processos de escolarização no ciclo de alfabetização com a implantação do ensino fundamental de 9 anos. Destacamos que o trabalho do professor é perpassado por mudanças legais que influenciam na sua organização. Assim, ele requer uma atenção constantes às emergências sociais e culturais e às necessidades das crianças, visando a qualificar as práticas pedagógicas. A gestão pedagógica requer ir além da sala de aula, configurando-se em um espaço de trabalho colaborativo para qualificar o processo de alfabetização no bloco pedagógico.Palavras-chave: educação básica; bloco pedagógico; gestão pedagógica.Universidade Federal de Santa Maria2021-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/4067510.5902/2318133840675Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-14Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-142318-13382176-2171reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675/pdfCopyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessBraun, Jordana RexBolzan, Doris Pires Vargas2021-01-08T12:20:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40675Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regaePUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/regae/oai||revistaregae@gmail.com2318-13382176-2171opendoar:2021-01-08T12:20:27Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
Gestão pedagógica no bloco de alfabetização a partir da implantação do ensino fundamental de nove anos
title Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
spellingShingle Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
Braun, Jordana Rex
educação básica
bloco pedagógico
gestão pedagógica.
title_short Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
title_full Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
title_fullStr Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
title_full_unstemmed Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
title_sort Pedagogical management in the literacy block by the implantation of nine-year fundamental education
author Braun, Jordana Rex
author_facet Braun, Jordana Rex
Bolzan, Doris Pires Vargas
author_role author
author2 Bolzan, Doris Pires Vargas
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braun, Jordana Rex
Bolzan, Doris Pires Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv educação básica
bloco pedagógico
gestão pedagógica.
topic educação básica
bloco pedagógico
gestão pedagógica.
description This text presents the results of research conducted with the teachers of the pedagogical block and the pedagogical coordinator of a school in Santa Maria/RS. The objective was to understand how the pedagogical management of schooling processes in the Literacy Cycle occurs with the implatation of the 9-year Elementary School. We emphasize that the teacher's work is permeated by legal changes that influence his organization. Thus, it requires constant attention to social and cultural emergencies and children's needs in order to qualify pedagogical practices. Pedagogical management requires going beyond the classroom, setting up a collaborative workspace to qualify the literacy process in the pedagogical block.Key-words: basic education; pedagogical block; pedagogical management.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675
10.5902/2318133840675
url http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675
identifier_str_mv 10.5902/2318133840675
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/regae/article/view/40675/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Gestão e Avaliação Educacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Regae: Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Continuous publication; 1-14
Revista de Gestão e Avaliação Educacional; v. 9, n. 18, 2020, Publicação contínua; 1-14
2318-1338
2176-2171
reponame:Revista de Gestão e Avaliação Educacional
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Gestão e Avaliação Educacional
collection Revista de Gestão e Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Revista de Gestão e Avaliação Educacional - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaregae@gmail.com
_version_ 1809281068277170176