Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Bárbara Amaral
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Especial (UFSM)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154
Resumo: It is estimated that the phenomenon of giftedness is present among individuals in the same proportion as the intellectual disability. However, the School Census records show the invisibility of this public in our schools, despite the social contributions that it may come to provide. Students with giftedness need to be properly identified so that the educational measures necessary for the maximum development of their potential can be taken. Thus, the objective of this research is to evaluate the items of a scale of identification of precocious students with indicators of giftedness in Primary School and to verify their consistency. As an instrument for teachers, we have the participation of 28 teachers, 18 evaluated each of the 75 items on the scale and 10 applied it to a sample of 71 students. From the collection of opinions and statistical analysis, ten items were considered to be ineffective and therefore excluded. It was statistically verified that the instrument is reliable. Further analysis is necessary to verify its validity.
id UFSM-9_10e9de50c6d806945e0abae85174b9cf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53154
network_acronym_str UFSM-9
network_name_str Revista Educação Especial (UFSM)
repository_id_str
spelling Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under constructionEscala de identificación de precocidad e indicadores de superdotación: un instrumento en construcciónEscala de Identificação de Precocidade e Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação (EIPIAHS): um instrumento em construçãoSpecial Educationgiftednessmensuration instruments.Educación Especialsuperdotacióninstrumentos de medición.Educação Especialaltas habilidades/superdotaçãoinstrumentos de mensuração.It is estimated that the phenomenon of giftedness is present among individuals in the same proportion as the intellectual disability. However, the School Census records show the invisibility of this public in our schools, despite the social contributions that it may come to provide. Students with giftedness need to be properly identified so that the educational measures necessary for the maximum development of their potential can be taken. Thus, the objective of this research is to evaluate the items of a scale of identification of precocious students with indicators of giftedness in Primary School and to verify their consistency. As an instrument for teachers, we have the participation of 28 teachers, 18 evaluated each of the 75 items on the scale and 10 applied it to a sample of 71 students. From the collection of opinions and statistical analysis, ten items were considered to be ineffective and therefore excluded. It was statistically verified that the instrument is reliable. Further analysis is necessary to verify its validity.Se estima que el fenómeno de superdotación se presenta entre los individuos en la misma proporción que la discapacidad intelectual. Sin embargo, los registros del Censo Escolar muestran la invisibilidad de este público en nuestras escuelas, a pesar de los aportes sociales que pueda llegar a aportar. Los estudiantes con superdotación deben estar debidamente identificados para que se puedan tomar las medidas educativas necesarias para el máximo desarrollo de su potencial. Así, el objetivo de esta investigación es evaluar los ítems de una escala de identificación de alumnos precoces con indicadores de superdotación en la Escuela Primaria y verificar su consistencia. Como se trata de un instrumento para los docentes, contamos con la participación de 28 docentes, 18 evaluaron cada uno de los 75 ítems de la escala y 10 lo aplicaron a una muestra de 71 alumnos. A partir de la recogida de opiniones y análisis estadístico, diez ítems se consideraron ineficaces y por tanto han sido excluidos. Se verificó estadísticamente que el instrumento es confiable. Es necesario un análisis más detallado para verificar su validez.Estima-se que o fenômeno altas habilidades/superdotação esteja presente entre os indivíduos na mesma proporção em que está a deficiência intelectual. No entanto, os registros do Censo Escolar evidenciam a invisibilidade desse público em nossas escolas, a despeito das contribuições sociais que este pode vir a prestar. Estudantes com altas habilidades/superdotação precisam ser devidamente identificados para que as medidas educacionais necessárias ao máximo desenvolvimento de suas potencialidades possam ser tomadas. Assim, o objetivo desta pesquisa é avaliar os itens de uma escala de identificação de alunos precoces com indicadores de altas habilidades/superdotação no Ensino Fundamental I e verificar sua consistência. Sendo um instrumento destinado a professores, contamos com a participação de 28 docentes: 18 avaliaram cada um dos 75 itens da escala, e 10 aplicaram-na a uma amostra de 71 estudantes. A partir da coleta de opiniões e análises estatísticas, dez itens foram considerados pouco funcionais e, por isso, foram excluídos. Verificou-se, estatisticamente, que o instrumento apresenta fidedignidade. Novas análises são necessárias para a constatação de sua validade.Universidade Federal de Santa Maria2020-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5315410.5902/1984686X53154Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-25Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-25Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-251984-686Xreponame:Revista Educação Especial (UFSM)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154/htmlCopyright (c) 2020 Revista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Bárbara Amaral2021-02-10T04:35:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/53154Revistahttps://periodicos.ufsm.br/educacaoespecialPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/oaieducacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com1984-686X1808-270Xopendoar:2021-02-10T04:35:27Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
Escala de identificación de precocidad e indicadores de superdotación: un instrumento en construcción
Escala de Identificação de Precocidade e Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação (EIPIAHS): um instrumento em construção
title Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
spellingShingle Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
Martins, Bárbara Amaral
Special Education
giftedness
mensuration instruments.
Educación Especial
superdotación
instrumentos de medición.
Educação Especial
altas habilidades/superdotação
instrumentos de mensuração.
title_short Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
title_full Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
title_fullStr Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
title_full_unstemmed Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
title_sort Precocity Identification Scale and Indicators of Giftedness: an instrument under construction
author Martins, Bárbara Amaral
author_facet Martins, Bárbara Amaral
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Bárbara Amaral
dc.subject.por.fl_str_mv Special Education
giftedness
mensuration instruments.
Educación Especial
superdotación
instrumentos de medición.
Educação Especial
altas habilidades/superdotação
instrumentos de mensuração.
topic Special Education
giftedness
mensuration instruments.
Educación Especial
superdotación
instrumentos de medición.
Educação Especial
altas habilidades/superdotação
instrumentos de mensuração.
description It is estimated that the phenomenon of giftedness is present among individuals in the same proportion as the intellectual disability. However, the School Census records show the invisibility of this public in our schools, despite the social contributions that it may come to provide. Students with giftedness need to be properly identified so that the educational measures necessary for the maximum development of their potential can be taken. Thus, the objective of this research is to evaluate the items of a scale of identification of precocious students with indicators of giftedness in Primary School and to verify their consistency. As an instrument for teachers, we have the participation of 28 teachers, 18 evaluated each of the 75 items on the scale and 10 applied it to a sample of 71 students. From the collection of opinions and statistical analysis, ten items were considered to be ineffective and therefore excluded. It was statistically verified that the instrument is reliable. Further analysis is necessary to verify its validity.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154
10.5902/1984686X53154
url http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154
identifier_str_mv 10.5902/1984686X53154
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154/pdf
http://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/53154/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Educação Especial
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Special Education Magazine; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-25
Revista de Educación Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-25
Revista Educação Especial; Revista Educação Especial, v. 33, 2020 – Publicação Contínua; e73/1-25
1984-686X
reponame:Revista Educação Especial (UFSM)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Educação Especial (UFSM)
collection Revista Educação Especial (UFSM)
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Especial (UFSM) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv educacaoespecial@smail.ufsm.br||clenioberni@gmail.com
_version_ 1799944202428088320