A química na EJA: ciência e ideologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7262 |
Resumo: | The contemporary setting of huge unemployment and precarization of work has brought to Adult and Youth Education courses an imaginary that secondary education is fundamental for professional qualification and achievement of (better) jobs. The objective of this work is to problematize the Chemistry curriculum according to young and adults interests in order to qualify them to the world of work. For that purpose, we adopted Michael Apple s curriculum theory and some contributions of Gramsci s Marxist social theory as methodological and theoretical tools to investigate hegemonic aspects in which the curriculum is immersed. By analyzing the curriculum as a space of struggle for social hegemony, we conclude that is promising to explore the historical approach of the chemical knowledge as a mediator element of counterhegemonic educational practices |
id |
UFSM_07a9c758597f1ced76293f2d0f82b1ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/7262 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A química na EJA: ciência e ideologiaChemistry in Adult and Youth Education: science and ideologyCurrículo de químicaEducação de jovens e adultosIdeologiaChemistry curriculumAdult and youth educationIdeologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe contemporary setting of huge unemployment and precarization of work has brought to Adult and Youth Education courses an imaginary that secondary education is fundamental for professional qualification and achievement of (better) jobs. The objective of this work is to problematize the Chemistry curriculum according to young and adults interests in order to qualify them to the world of work. For that purpose, we adopted Michael Apple s curriculum theory and some contributions of Gramsci s Marxist social theory as methodological and theoretical tools to investigate hegemonic aspects in which the curriculum is immersed. By analyzing the curriculum as a space of struggle for social hegemony, we conclude that is promising to explore the historical approach of the chemical knowledge as a mediator element of counterhegemonic educational practicesO cenário contemporâneo de desemprego massivo e de intensificação da precarização do trabalho tem levado para o interior dos cursos de Educação de Jovens e Adultos o imaginário de que a escolarização média é fundamental para a qualificação profissional e a conquista de (melhores) empregos. O objetivo deste trabalho é problematizar o currículo da disciplina de Química frente ao interesse destes jovens e adultos em se qualificarem para o mundo do trabalho. Para isso utilizamos a teoria do currículo de Michael Apple e as contribuições da Teoria Social Marxiana de Gramsci como instrumentos teórico-metodológicos a fim de investigarmos os aspectos hegemônicos nos quais o currículo está imerso. Tomando o currículo como espaço de disputa pela hegemonia social, concluímos que é promissor explorar a abordagem histórica do conhecimento químico como elemento mediador de práticas educativas contra-hegemônicasUniversidade Federal de Santa MariaBREducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoOliveira, Valeska Maria Fortes dehttp://lattes.cnpq.br/3628223248832085Rays, Oswaldo Alonsohttp://lattes.cnpq.br/7733901266140847Auler, Déciohttp://lattes.cnpq.br/5197105723843870Silva, Alceu Júnior Paz da2007-08-222007-08-222007-05-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Alceu Júnior Paz da. Chemistry in Adult and Youth Education: science and ideology. 2007. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7262porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-02-23T11:21:48Zoai:repositorio.ufsm.br:1/7262Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-02-23T11:21:48Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A química na EJA: ciência e ideologia Chemistry in Adult and Youth Education: science and ideology |
title |
A química na EJA: ciência e ideologia |
spellingShingle |
A química na EJA: ciência e ideologia Silva, Alceu Júnior Paz da Currículo de química Educação de jovens e adultos Ideologia Chemistry curriculum Adult and youth education Ideology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A química na EJA: ciência e ideologia |
title_full |
A química na EJA: ciência e ideologia |
title_fullStr |
A química na EJA: ciência e ideologia |
title_full_unstemmed |
A química na EJA: ciência e ideologia |
title_sort |
A química na EJA: ciência e ideologia |
author |
Silva, Alceu Júnior Paz da |
author_facet |
Silva, Alceu Júnior Paz da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Oliveira, Valeska Maria Fortes de http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 Rays, Oswaldo Alonso http://lattes.cnpq.br/7733901266140847 Auler, Décio http://lattes.cnpq.br/5197105723843870 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Alceu Júnior Paz da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo de química Educação de jovens e adultos Ideologia Chemistry curriculum Adult and youth education Ideology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Currículo de química Educação de jovens e adultos Ideologia Chemistry curriculum Adult and youth education Ideology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The contemporary setting of huge unemployment and precarization of work has brought to Adult and Youth Education courses an imaginary that secondary education is fundamental for professional qualification and achievement of (better) jobs. The objective of this work is to problematize the Chemistry curriculum according to young and adults interests in order to qualify them to the world of work. For that purpose, we adopted Michael Apple s curriculum theory and some contributions of Gramsci s Marxist social theory as methodological and theoretical tools to investigate hegemonic aspects in which the curriculum is immersed. By analyzing the curriculum as a space of struggle for social hegemony, we conclude that is promising to explore the historical approach of the chemical knowledge as a mediator element of counterhegemonic educational practices |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-22 2007-08-22 2007-05-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Alceu Júnior Paz da. Chemistry in Adult and Youth Education: science and ideology. 2007. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7262 |
identifier_str_mv |
SILVA, Alceu Júnior Paz da. Chemistry in Adult and Youth Education: science and ideology. 2007. 146 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2007. |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/7262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Educação UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1805922088153776128 |