Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000cfcm |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9344 |
Resumo: | This paper presents the development of a Learning Object (LO) as a resource to support teaching and learning of cartography in the Education Youth and Adults. To this end, the research outlined four specific objectives: (a) analyze Cartographic Literacy considering the mode of teaching adult education through the Vygotskian perspective, (b) seek the applicability of the theory as sociointeractionists pedagogical model in production and setting of LO, (c) validate the LO in the EJA (d) encourage the teaching and learning of cartographic literacy in adult education. The design of the investigative method and the methodological steps based on the phenomenology, and the development of LO, followed four different stages: conception, planning, implementation and evaluation. The research was conducted with students from Estadual de Ensino Fundamental Marieta D ambrósio and Escola Estadual de Ensino Fundamental João Belém, located in the district center, Santa Maria/RS. Was possible to verify, through research, that the educational resource on the subject matter presents the cartographic through features animated, interactive and multimedia, enhancing student learning and meeting the needs of teachers, enabling innovation in the teaching of Geography School through digital learning materials. |
id |
UFSM_61caa3ed093b21388ae49776e2483172 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/9344 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJALearning object: a contribution to literacy mapping for EJAAlfabetização cartográficaEducação de Jovens e Adultos (EJA)Objetos de aprendizagemSociointeracionismoCartographic literacyYouth and adult educationLearning objectsSociointeractionistsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis paper presents the development of a Learning Object (LO) as a resource to support teaching and learning of cartography in the Education Youth and Adults. To this end, the research outlined four specific objectives: (a) analyze Cartographic Literacy considering the mode of teaching adult education through the Vygotskian perspective, (b) seek the applicability of the theory as sociointeractionists pedagogical model in production and setting of LO, (c) validate the LO in the EJA (d) encourage the teaching and learning of cartographic literacy in adult education. The design of the investigative method and the methodological steps based on the phenomenology, and the development of LO, followed four different stages: conception, planning, implementation and evaluation. The research was conducted with students from Estadual de Ensino Fundamental Marieta D ambrósio and Escola Estadual de Ensino Fundamental João Belém, located in the district center, Santa Maria/RS. Was possible to verify, through research, that the educational resource on the subject matter presents the cartographic through features animated, interactive and multimedia, enhancing student learning and meeting the needs of teachers, enabling innovation in the teaching of Geography School through digital learning materials.Este trabalho apresenta o desenvolvimento de um Objeto de Aprendizagem (OA) como recurso didático de apoio ao processo de ensino e aprendizagem da Cartografia na Educação de Jovens e Adultos. Para tanto, a investigação delineou quatro objetivos específicos: (a) analisar a alfabetização cartográfica considerando a modalidade de ensino EJA por meio da perspectiva Vygotskyana; (b) buscar a aplicabilidade da teoria Sociointeracionista como modelo pedagógico na produção e na configuração do OA; (c) validar o OA na EJA; (d) incentivar o processo de ensino e aprendizagem da alfabetização cartográfica na EJA. A definição do método investigativo e das etapas metodológicas baseou-se na fenomenologia e, para o desenvolvimento do OA, seguiram-se quatro diferentes etapas: concepção, planificação, implementação e avaliação. A pesquisa foi desenvolvida com alunos da Escola Estadual de Ensino Fundamental Marieta D ambrósio e Escola Estadual de Ensino Fundamental João Belém, localizadas no bairro Centro, município de Santa Maria/RS. Constatou-se, através da pesquisa, que o recurso educativo em questão aborda a temática cartográfica por meio de recursos animados, interativos e multimídia, potencializando a aprendizagem dos alunos e atendendo as necessidades dos professores, viabilizando uma inovação nos processos de ensino da Geografia Escolar através de materiais didáticos digitais.Universidade Federal de Santa MariaBRGeografiaUFSMPrograma de Pós-Graduação em GeografiaCassol, Robertohttp://lattes.cnpq.br/0745996287597257Nogueira, Ruth Emiliahttp://lattes.cnpq.br/6095042026143286Bezzi, Meri Lourdeshttp://lattes.cnpq.br/2051877280467001Silva, Vanessa Oliveira da2012-05-142012-05-142011-08-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSILVA, Vanessa Oliveira da. Learning Object: a contribution to literacy mapping for EJA. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9344ark:/26339/001300000cfcmporinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-09-06T18:51:47Zoai:repositorio.ufsm.br:1/9344Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-09-06T18:51:47Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA Learning object: a contribution to literacy mapping for EJA |
title |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
spellingShingle |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA Silva, Vanessa Oliveira da Alfabetização cartográfica Educação de Jovens e Adultos (EJA) Objetos de aprendizagem Sociointeracionismo Cartographic literacy Youth and adult education Learning objects Sociointeractionists CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
title_short |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
title_full |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
title_fullStr |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
title_full_unstemmed |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
title_sort |
Objeto de aprendizagem: uma contribuição para a alfabetização cartográfica na EJA |
author |
Silva, Vanessa Oliveira da |
author_facet |
Silva, Vanessa Oliveira da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cassol, Roberto http://lattes.cnpq.br/0745996287597257 Nogueira, Ruth Emilia http://lattes.cnpq.br/6095042026143286 Bezzi, Meri Lourdes http://lattes.cnpq.br/2051877280467001 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vanessa Oliveira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização cartográfica Educação de Jovens e Adultos (EJA) Objetos de aprendizagem Sociointeracionismo Cartographic literacy Youth and adult education Learning objects Sociointeractionists CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
topic |
Alfabetização cartográfica Educação de Jovens e Adultos (EJA) Objetos de aprendizagem Sociointeracionismo Cartographic literacy Youth and adult education Learning objects Sociointeractionists CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA |
description |
This paper presents the development of a Learning Object (LO) as a resource to support teaching and learning of cartography in the Education Youth and Adults. To this end, the research outlined four specific objectives: (a) analyze Cartographic Literacy considering the mode of teaching adult education through the Vygotskian perspective, (b) seek the applicability of the theory as sociointeractionists pedagogical model in production and setting of LO, (c) validate the LO in the EJA (d) encourage the teaching and learning of cartographic literacy in adult education. The design of the investigative method and the methodological steps based on the phenomenology, and the development of LO, followed four different stages: conception, planning, implementation and evaluation. The research was conducted with students from Estadual de Ensino Fundamental Marieta D ambrósio and Escola Estadual de Ensino Fundamental João Belém, located in the district center, Santa Maria/RS. Was possible to verify, through research, that the educational resource on the subject matter presents the cartographic through features animated, interactive and multimedia, enhancing student learning and meeting the needs of teachers, enabling innovation in the teaching of Geography School through digital learning materials. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-19 2012-05-14 2012-05-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, Vanessa Oliveira da. Learning Object: a contribution to literacy mapping for EJA. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9344 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000cfcm |
identifier_str_mv |
SILVA, Vanessa Oliveira da. Learning Object: a contribution to literacy mapping for EJA. 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Geociências) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2011. ark:/26339/001300000cfcm |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/9344 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Geografia UFSM Programa de Pós-Graduação em Geografia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Geografia UFSM Programa de Pós-Graduação em Geografia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172321553416192 |