Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisan, Marcele Cantarelli
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
Resumo: This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.
id UFSM_847582e189132142d10f5eba65ff0788
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/6659
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizadoOral health as the theme for a contextualized chemistry teachingEnsino de químicaTemáticasSaúde bucalChemistry teachingThematicOral healthCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThis research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho de pesquisa apresenta um estudo do processo de ensino e aprendizagem de alguns conteúdos de Química através da utilização da temática Saúde Bucal, desenvolvendo um ensino de Química contextualizado. Saúde Bucal é um componente essencial para diversas funções biológicas dos seres humanos, como mastigar, deglutir e falar, estando diretamente ligada a qualidade de vida das pessoas. Portanto, através desse estudo, procurou-se investigar ações que facilitem a aprendizagem em Química e contribuam para a formação cidadã dos estudantes. Para isso, foram aplicadas uma série de intervenções em uma turma de 2º ano de uma escola da rede pública de ensino da cidade de Santa Maria, RS. Sendo os livros didáticos a principal fonte de consulta para os professores prepararem suas aulas, foram analisados os principais livros didáticos de Química utilizados da cidade de Santa Maria, RS, em relação à abordagem da temática Saúde Bucal. A fim de caracterizar os sujeitos da pesquisa e investigar os conhecimentos prévios dos alunos em relação à temática, foi aplicado um questionário inicial que serviu de norteador para o desenvolvimento das seis intervenções aplicadas na turma. Através dos instrumentos avaliativos utilizados, pode-se perceber que a contextualização nas aulas de Química, através da utilização da temática Saúde Bucal, contribui para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem e promoveu a formação cidadã dos estudantes.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://lattes.cnpq.br/0685197822607977Severo Filho, Wolmar Alípiohttp://lattes.cnpq.br/1999826579939679Adaime, Martha Bohrerhttp://lattes.cnpq.br/4385786922516848Rocha, João Batista Teixeira dahttp://lattes.cnpq.br/3935055744673018Trevisan, Marcele Cantarelli2012-10-252012-10-252012-01-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfTREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-28T13:33:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-28T13:33:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching
title Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
spellingShingle Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
Trevisan, Marcele Cantarelli
Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
Chemistry teaching
Thematic
Oral health
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
title_short Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_full Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_fullStr Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_full_unstemmed Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
title_sort Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
author Trevisan, Marcele Cantarelli
author_facet Trevisan, Marcele Cantarelli
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Braibante, Mara Elisa Fortes
http://lattes.cnpq.br/0685197822607977
Severo Filho, Wolmar Alípio
http://lattes.cnpq.br/1999826579939679
Adaime, Martha Bohrer
http://lattes.cnpq.br/4385786922516848
Rocha, João Batista Teixeira da
http://lattes.cnpq.br/3935055744673018
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisan, Marcele Cantarelli
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
Chemistry teaching
Thematic
Oral health
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
topic Ensino de química
Temáticas
Saúde bucal
Chemistry teaching
Thematic
Oral health
CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS
description This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-25
2012-10-25
2012-01-19
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
identifier_str_mv TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
BR
Ciências Biológicas
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1805922055305035776