Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/0013000009c93 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
Resumo: | This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students. |
id |
UFSM_847582e189132142d10f5eba65ff0788 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6659 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizadoOral health as the theme for a contextualized chemistry teachingEnsino de químicaTemáticasSaúde bucalChemistry teachingThematicOral healthCNPQ::CIENCIAS BIOLOGICASThis research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEste trabalho de pesquisa apresenta um estudo do processo de ensino e aprendizagem de alguns conteúdos de Química através da utilização da temática Saúde Bucal, desenvolvendo um ensino de Química contextualizado. Saúde Bucal é um componente essencial para diversas funções biológicas dos seres humanos, como mastigar, deglutir e falar, estando diretamente ligada a qualidade de vida das pessoas. Portanto, através desse estudo, procurou-se investigar ações que facilitem a aprendizagem em Química e contribuam para a formação cidadã dos estudantes. Para isso, foram aplicadas uma série de intervenções em uma turma de 2º ano de uma escola da rede pública de ensino da cidade de Santa Maria, RS. Sendo os livros didáticos a principal fonte de consulta para os professores prepararem suas aulas, foram analisados os principais livros didáticos de Química utilizados da cidade de Santa Maria, RS, em relação à abordagem da temática Saúde Bucal. A fim de caracterizar os sujeitos da pesquisa e investigar os conhecimentos prévios dos alunos em relação à temática, foi aplicado um questionário inicial que serviu de norteador para o desenvolvimento das seis intervenções aplicadas na turma. Através dos instrumentos avaliativos utilizados, pode-se perceber que a contextualização nas aulas de Química, através da utilização da temática Saúde Bucal, contribui para a melhoria do processo de ensino e aprendizagem e promoveu a formação cidadã dos estudantes.Universidade Federal de Santa MariaBRCiências BiológicasUFSMPrograma de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e SaúdeBraibante, Mara Elisa Forteshttp://lattes.cnpq.br/0685197822607977Severo Filho, Wolmar Alípiohttp://lattes.cnpq.br/1999826579939679Adaime, Martha Bohrerhttp://lattes.cnpq.br/4385786922516848Rocha, João Batista Teixeira dahttp://lattes.cnpq.br/3935055744673018Trevisan, Marcele Cantarelli2012-10-252012-10-252012-01-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfTREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659ark:/26339/0013000009c93porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2023-06-28T13:33:57Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6659Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2023-06-28T13:33:57Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching |
title |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
spellingShingle |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado Trevisan, Marcele Cantarelli Ensino de química Temáticas Saúde bucal Chemistry teaching Thematic Oral health CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
title_short |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_full |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_fullStr |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_full_unstemmed |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
title_sort |
Saúde bucal como temática para um ensino de química contextualizado |
author |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
author_facet |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Braibante, Mara Elisa Fortes http://lattes.cnpq.br/0685197822607977 Severo Filho, Wolmar Alípio http://lattes.cnpq.br/1999826579939679 Adaime, Martha Bohrer http://lattes.cnpq.br/4385786922516848 Rocha, João Batista Teixeira da http://lattes.cnpq.br/3935055744673018 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisan, Marcele Cantarelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de química Temáticas Saúde bucal Chemistry teaching Thematic Oral health CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
topic |
Ensino de química Temáticas Saúde bucal Chemistry teaching Thematic Oral health CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS |
description |
This research paper presents a study of the teaching and learning process of some Chemistry contents through the use of the theme Oral Health, developing a contextualized teaching of Chemistry. Oral Health is an essential component for many biological functions of human beings, such as chewing, swallowing and speaking, being directly linked to the quality of life of the people. Therefore, through this study, it was attempted to investigate actions that facilitate the apprenticeship in Chemistry and that contribute to the civic education of the students. In order to do this, it was applied a series of interventions in a Junior class in a public school in Santa Maria, RS. As the textbooks are the main source of information for teachers to prepare their lessons, it was analyzed the main textbooks used in Chemistry teaching in the city of Santa Maria in relation to the thematic approach of Oral Health. In order to characterize the subjects and to investigate the prior knowledge of the students about the theme, it was applied an initial questionnaire that served to guide the development of the six interventions applied in the classroom. Through the instruments of evaluation used, it can be noticed that the contextualization during the chemistry classes, using the theme Oral Health, contributes to the improvement of the teaching and learning process and promoted the civic education of the students. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-25 2012-10-25 2012-01-19 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/0013000009c93 |
identifier_str_mv |
TREVISAN, Marcele Cantarelli. Oral health as the theme for a contextualized chemistry teaching. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Biológicas) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2012. ark:/26339/0013000009c93 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6659 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Ciências Biológicas UFSM Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1815172309594406912 |