As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brasil, Joelaini Martins dos Reis
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Manancial - Repositório Digital da UFSM
dARK ID: ark:/26339/001300000c9x6
Texto Completo: http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23140
Resumo: This study is linked to the Special Education Research Line of the Graduate Program in Education. The objective was to identify the perceptions of Interpreting Libras Translators (TILSP) regarding the exercise of their professional attribution in the context of Higher Education. The theoretical framework used permeated Brazilian legislation and studies that deal with the professional attributions of Libras interpreters in Higher Education. Through a qualitative approach, a survey was carried out with interpreters from Brazilian Federal Institutions of Higher Education in the state of Rio Grande do Sul (RS). Initially through a questionnaire on Google Forms and later, through a semi-structured interview conducted with interpreters from federal institutions and education. It was found that still, many are unaware of this profession, many are the attributions delegated to this professional. In face-to-face and virtual activities in educational contexts, the deaf have the possibility of being inserted, and the TILSP is the mediator of the speeches produced by the speaker. It was concluded that, the profession is permeated by challenges and many are the attributions delegated to this professional, the right of the deaf is guaranteed, and the TILSP is the mediator of the speeches produced in the educational context.
id UFSM_a1b8e7b197a65e1fd6d366b3be7aa368
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsm.br:1/23140
network_acronym_str UFSM
network_name_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository_id_str
spelling As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superiorThe perceptions of libras interpreters in view of their professional attributions in higher educationSurdosLibrasIntérpreteDeafInterpreterCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis study is linked to the Special Education Research Line of the Graduate Program in Education. The objective was to identify the perceptions of Interpreting Libras Translators (TILSP) regarding the exercise of their professional attribution in the context of Higher Education. The theoretical framework used permeated Brazilian legislation and studies that deal with the professional attributions of Libras interpreters in Higher Education. Through a qualitative approach, a survey was carried out with interpreters from Brazilian Federal Institutions of Higher Education in the state of Rio Grande do Sul (RS). Initially through a questionnaire on Google Forms and later, through a semi-structured interview conducted with interpreters from federal institutions and education. It was found that still, many are unaware of this profession, many are the attributions delegated to this professional. In face-to-face and virtual activities in educational contexts, the deaf have the possibility of being inserted, and the TILSP is the mediator of the speeches produced by the speaker. It was concluded that, the profession is permeated by challenges and many are the attributions delegated to this professional, the right of the deaf is guaranteed, and the TILSP is the mediator of the speeches produced in the educational context.Este estudo está vinculado a Linha de Pesquisa da Educação Especial do Programa de Pós-Graduação em Educação. Teve como objetivo identificar as percepções dos Tradutores Intérpretes de Libras (TILSP) com relação ao exercício de sua atribuição profissional no contexto do Ensino Superior. O referencial teórico utilizado perpassou a legislação brasileira e estudos que versam sobre as atribuições profissionais dos intérpretes de Libras no Ensino Superior. Por meio de uma abordagem qualitativa, foi realizado um levantamento com intérpretes das Instituições Federais de Ensino Superior brasileira do estado do Rio Grande do Sul (RS). Inicialmente por meio de questionário no Google Formulários e a posteriori, através de entrevista semiestruturada realizada com intérpretes de instituições federais e ensino. Constatou-se que ainda, muitos desconhecem essa profissão, muitas são as atribuições delegadas a este profissional. Nas atividades presencial e virtual nos contextos educativos, o surdo tem a possibilidade de estar inserido, sendo que o TILSP é o mediador dos discursos produzidos pelo orador. Concluiu-se que, a profissão é perpassada por desafios e muitas são as atribuições delegadas a este profissional, o direito do surdo está garantido, sendo que o TILSP é o mediador dos discursos produzidos no contexto educacional.Universidade Federal de Santa MariaBrasilEducaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCentro de EducaçãoPavão, Sílvia Maria de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/693489760362226Martins, Tânia AparecidaLopes, Diéssica Zacarias VargasBrasil, Joelaini Martins dos Reis2021-12-06T12:06:35Z2021-12-06T12:06:35Z2021-07-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/23140ark:/26339/001300000c9x6porAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2021-12-07T06:01:10Zoai:repositorio.ufsm.br:1/23140Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2021-12-07T06:01:10Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
The perceptions of libras interpreters in view of their professional attributions in higher education
title As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
spellingShingle As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
Brasil, Joelaini Martins dos Reis
Surdos
Libras
Intérprete
Deaf
Interpreter
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
title_full As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
title_fullStr As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
title_full_unstemmed As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
title_sort As percepções dos tradutores intérpretes de libras face as suas atribuições profissionais no ensino superior
author Brasil, Joelaini Martins dos Reis
author_facet Brasil, Joelaini Martins dos Reis
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pavão, Sílvia Maria de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/693489760362226
Martins, Tânia Aparecida
Lopes, Diéssica Zacarias Vargas
dc.contributor.author.fl_str_mv Brasil, Joelaini Martins dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Surdos
Libras
Intérprete
Deaf
Interpreter
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Surdos
Libras
Intérprete
Deaf
Interpreter
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This study is linked to the Special Education Research Line of the Graduate Program in Education. The objective was to identify the perceptions of Interpreting Libras Translators (TILSP) regarding the exercise of their professional attribution in the context of Higher Education. The theoretical framework used permeated Brazilian legislation and studies that deal with the professional attributions of Libras interpreters in Higher Education. Through a qualitative approach, a survey was carried out with interpreters from Brazilian Federal Institutions of Higher Education in the state of Rio Grande do Sul (RS). Initially through a questionnaire on Google Forms and later, through a semi-structured interview conducted with interpreters from federal institutions and education. It was found that still, many are unaware of this profession, many are the attributions delegated to this professional. In face-to-face and virtual activities in educational contexts, the deaf have the possibility of being inserted, and the TILSP is the mediator of the speeches produced by the speaker. It was concluded that, the profession is permeated by challenges and many are the attributions delegated to this professional, the right of the deaf is guaranteed, and the TILSP is the mediator of the speeches produced in the educational context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-06T12:06:35Z
2021-12-06T12:06:35Z
2021-07-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23140
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/26339/001300000c9x6
url http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23140
identifier_str_mv ark:/26339/001300000c9x6
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
Brasil
Educação
UFSM
Programa de Pós-Graduação em Educação
Centro de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Manancial - Repositório Digital da UFSM
collection Manancial - Repositório Digital da UFSM
repository.name.fl_str_mv Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com
_version_ 1822612422408536064