A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Manancial - Repositório Digital da UFSM |
dARK ID: | ark:/26339/001300000sdp7 |
Texto Completo: | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286 |
Resumo: | In times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies. |
id |
UFSM_ca6658ae6e443f5c70e2d15ff1727c7e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufsm.br:1/6286 |
network_acronym_str |
UFSM |
network_name_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository_id_str |
|
spelling |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no BrasilThe reality effects production in narrative advertising movies: strategies analysis in segments of beverages in BrazilPublicidade audiovisualEfeitos de sentido de realidadeComunicação midiáticaAudiovisual publicityEffects of sense of realityMediatic communicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOIn times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorEm tempo de cultura midiática, a experiência do homem é a cada vez mais mediada pelos dispositivos tecnológicos de comunicação. Nesse panorama, a publicidade audiovisual é produto de uma demanda social, um dispositivo enunciativo na qual estratégias são tecidas com vistas a persuadir o enunciatário da verdade discursiva que afirma. Para que isso ocorra, nos seus modos de dizer e mostrar, o enunciador deve fazer o espectador sentir-se ligado ao texto, utilizando elementos que referenciem realidades. Neste sentido, o presente trabalho busca, através da quebra das cadeias significantes do texto publicitário audiovisual, trazer à tona suas intencionalidades, descobrindo por quais estratégias o enunciador cria efeitos de sentido de realidade. Para tanto, faço uso da teoria da Semiologia dos Discursos, observando o agenciamento das estratégias de produção de sentidos e a articulação dos sujeitos neste processo. Também me aproprio de teorias das linguagens audiovisuais buscando compreender o processo de organização de seus elementos internos e certa gramática do visual. Sabese que o discurso publicitário agencia elementos que podem levar ao espectador a lembrança, a sensação de uma realidade particular. As narrativas audiovisuais agenciam recursos do icônico, verbal e sonoro capazes de aguçar os sentidos produzindo sensações através de processos de sinestesia, da utilização de linguagens de planos fechados, da maximização de recursos sonoros, entre outras estratégias.Universidade Federal de Santa MariaBRComunicaçãoUFSMPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoPeruzzolo, Adair Caetanohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6Fausto Neto, Antoniohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783987D3Montardo, Sandra Portellahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778513T3Salbego, Juliana Zanini2008-05-072008-05-072008-02-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfSALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008.http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286ark:/26339/001300000sdp7porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Manancial - Repositório Digital da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSM2022-03-17T16:45:41Zoai:repositorio.ufsm.br:1/6286Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufsm.br/ONGhttps://repositorio.ufsm.br/oai/requestatendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.comopendoar:2022-03-17T16:45:41Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil The reality effects production in narrative advertising movies: strategies analysis in segments of beverages in Brazil |
title |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
spellingShingle |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil Salbego, Juliana Zanini Publicidade audiovisual Efeitos de sentido de realidade Comunicação midiática Audiovisual publicity Effects of sense of reality Mediatic communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
title_full |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
title_fullStr |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
title_full_unstemmed |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
title_sort |
A produção de efeitos de realidade em narrativas de filmes publicitários: análise de estratégias em segmentos de bebidas, no Brasil |
author |
Salbego, Juliana Zanini |
author_facet |
Salbego, Juliana Zanini |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Peruzzolo, Adair Caetano http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4793259U6 Fausto Neto, Antonio http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783987D3 Montardo, Sandra Portella http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4778513T3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salbego, Juliana Zanini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade audiovisual Efeitos de sentido de realidade Comunicação midiática Audiovisual publicity Effects of sense of reality Mediatic communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
topic |
Publicidade audiovisual Efeitos de sentido de realidade Comunicação midiática Audiovisual publicity Effects of sense of reality Mediatic communication CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
In times of mediatic way of life, mankind s experience is more and more mediate by technological devices of communication. In this view, audiovisual publicity is social contest s product, an enunciative device in which strategies are made with a view to persuade the public about the discursive true that this publicity ensures. For such, in its ways to say and show, the advertisement must do the spectator to feel him or herself connected to the text, using elements that refer to realities. In this sense, this work aims to bring to the top its purposes throughout broking significant chains of audiovisual advertising texts, finding out trough which strategies the advertisement creates effects of sense of reality. For that, I use Discourses Semiology theory, observing the deal of sense production s strategies and the articulation of subjects in this process. I also use audiovisual languages theories, trying to comprehend the process of organization of its internal elements and such visual grammar. It s known that advertising discourses process elements that can take memories to the spectator, the sensation of a particular reality. The audiovisual narratives process resources of the iconic, of the verbal and of the sonorous able to stimulate the senses producing sensations throughout synesthesia processes, closed plans languages utilization, maximization of sound resources among other strategies. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-07 2008-05-07 2008-02-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/26339/001300000sdp7 |
identifier_str_mv |
SALBEGO, Juliana Zanini. THE REALITY EFFECTS PRODUCTION IN NARRATIVE ADVERTISING MOVIES: STRATEGIES ANALYSIS IN SEGMENTS OF BEVERAGES IN BRAZIL. 2008. 125 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2008. ark:/26339/001300000sdp7 |
url |
http://repositorio.ufsm.br/handle/1/6286 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria BR Comunicação UFSM Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Manancial - Repositório Digital da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
collection |
Manancial - Repositório Digital da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Manancial - Repositório Digital da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
atendimento.sib@ufsm.br||tedebc@gmail.com |
_version_ |
1822612498249940992 |